2020-02-21, 18:23
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vad tycker du om HD då?
Hon fann sig i att leva med psykopaten i 20 år och även hennes barn hotades.
Det verkar inte ha bekommit henne heller.

Hon kanske inte visste att han var en
psykopat?

Det är dessutom en väldig skillnad på
att leva med en psykopat och att bara
träffa honom ibland när man själv
väljer. LW hade gott om tid för
reflektion och eftertanke mellan
kontakterna. För att behålla makten
över någon som är hjärntvättad så får
man aldrig släppa dem så länge att de
hinner börja tänka själva.
HD levde med honom 24/7 och var
säkert beroende av honom när hon
var sjuk. Hon fick aldrig någon tid till
att avprogrammeras. Det går inte att
jämföra med LW som hade ett eget liv
med egna vänner och barn och ett eget
nätverk.
Citera
2020-02-21, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jag saknar tack och lov egen erfarenhet, och alla är olika. Du har HELT rätt i att den som ska skämmas är SD. Men jag har läst om liknande fall att många som levt i ett misshandelsförhållande ( säkert ännu värre för många män!) att de inte avslöjat sin partner för att de tyckte att de var svaga som lät sig behandlas illa eller hade dåligt omdöme som valde en sådan. Därför tror jag att även om vi alla är lättade att HD är ur den fara SD inneburit, kanske hon inte tycker att det är så kul att få agera ofrivillig biroll i rättegång och media.

Jag kommer beteckna Hanna som ur temporär fara, först om och eventuellt när Stefan döms i hovrätten. Om jag vore Hiding skulle jag heller aldrig utsätta Hanna för att vara vittne mot Stefan i en rättegång, risken är att han inte glömmer och förlåter ett sådant personligt svek. Det skulle äventyra henne och barnens säkerhet kortsiktigt, om han frias och långsiktigt om han döms. Mannen syns just hämnats på sin älskarinna.

Hanna behöver vittnessbekydd, nya personuppgifter och ny bostadsort, där hon och barnen kam sätta sig i säkerhet. Skydda liv är prioritet 1, något vi kan lära av Lenas död.
Citera
2020-02-21, 18:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Vad menas med "Du kom inte in."? Känns också aningen lösryckt.

Undrar också, kan han ha försökt locka ut henne någon annanstans först, t ex Viken, och sedan då hon inte kunde pga födelsedagsfixande, bestämde sig för plan B planket? Han lät då anvisning till Viken stå kvar men raderade andra meddelanden som visade att han lockade ut henne hemma istället?

Ja, det blir lite konstigt?

Enbart konversationen:
"23:01

LW: sänder bild av loggbok som visar en geocache.

00:29

MT: Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs i morrn.

05:51

MT: Morrn. Vad händer? Somnade ifrån igen?
"

Mellan 23.01 och 00.29 har de ju inte kommunicerat (om de inte har chattat på annat forum). Enligt honom har de ju inte träffats, så då blir meningen, "du kom inte in mer" helt konstig.

Lika konstigt blir det ju sedan kl 05.51: "Morrn, vad händer? Somnade du ifrån igen?"
Har han försökt nå henne mellan?

Jag tror att han har trixat med detta, därför blir meningarna lösrykta och obegripliga.
Om det inte finns någon annan plattform som de växlat mellan.
Citera
2020-02-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Det fetade har ju hävdats i tråden från dag ett, men mig veterligen är det mer en trådsanning än ett vedertaget bevisat faktum? Hade LW varit präst i svenska kyrkan hade jag lätt kunnat tro på detta med att hon skulle vigt dom, eller om hon varit vigselförrättare (borgerligt) - men det låter bra konstigt att SD och HD skulle sökt upp en frikyrkligt ansluten pastor för sin vigsel när de verkar ha noll kyrkligt engagemang. Även icke kristna gifter sig ofta i svenska kyrkan (eller då borgerligt) så de flesta präster inom svenska kyrkan har väl vigt hundratals sekulära/icke-troende par genom åren. Däremot lär det väl vara ovanligt att en frikyrkopastor viger par som inte är aktiva frikyrkokristna.
Klokt resonemang!
Tänkte spinna vidare om ämnet kristenhet:
Det finns många genuint troende, kanske dessa är uppfostrade i ett kristet hem, kanske är de ensamma och söker gemenskap i någon någon kyrka, kanske är de i "livets höst" och söker trygghet och frid? Sen finns det de som har kristenheten som en täckmantel för sina ändamål (Knutby). De värsta exempel man kan hitta är väl de som, under kardinalhattar i Rom, tycker sig ha rätt att utnyttja barn sexuellt.
Sekter har kommit och gått, Maranata, m.fl, men när solen har gått upp så faller de platt. T.o.m Ulf Ekman tog sitt förnuft till fånga och konverterade.
Barnaga är tydligen OK inom vissa "rörelser". Jag har med egna ögon sett hur en pappa smällde till en flicka med en träsked hårt på armen under ett tältmöte. Detta för att hon tisslade med sin kompis bredvid. Tårarna trillade....
Jag har jobbat ihop med en "Nisse" som helt klart tydliggjorde att barnaga är ett måste för att leda barnen på rätt väg.
Nja.... det där med kärleks-och fredsbudskapet är tydligen tänjbart.....

Jag tror inte att vare sig SD eller HD är troende, kanske inte heller LW var det, eftersom hon trädde tillbaka från sin pastorsroll?
Senast redigerad av brus-nilsson 2020-02-21 kl. 18:36.
Citera
2020-02-21, 18:33
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Enbart konversationen:

"

Mellan 23.01 och 00.29 har de ju inte kommunicerat (om de inte har chattat på annat forum). Enligt honom har de ju inte träffats, så då blir meningen, "du kom inte in mer" helt konstig.

Lika konstigt blir det ju sedan kl 05.51: "Morrn, vad händer? Somnade du ifrån igen?"

Jag tror att han har trixat med detta, därför blir meningarna lösrykta och obegripliga.

Frasen "du kom inte in mer" kan väl tolkas som att han kommenterade att hon inte kom in i chatten mer? Om det nu kallas för chatt, det där Telegram eller vad det heter.
Citera
2020-02-21, 18:37
Medlem
ulliperssons avatar
Tack snälla för detta schema !!

Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Har huvudförhandlinsplanen men pga teknikresistens klarar jag inte av att ladda filen...

Jag gör såhär istället:

Sakframställan ca 6 dagar

Målsägandeförhör ca 1 dag
Ulf 2 tim
Noa 40 min
Aron (video) 2 tim 20 min

Förhör med Stefan ca 3 dagar

Vittnesförhör ca 7 dagar
P*ontus H*ansson 30min
E*melie L*ammgårds 30 min
J*ohan D*ahl 30 min
M*ats Ö*hman 30 min
G*öran S*chwartz 2 tim plus syn
D*aniel W*iberg 1 tim
S*tefan N*yström 30 min
A*ndre J*ansson 1 tim
J*ohan E*riksson 1 tim
P*eter W*ickström 30 min
A*lexandra L*asarevic 2 tim
A*nneli W*atter 1 tim
R*oger S*amuelsson 1 tim 30 min
V*ivecka E*nander 1 tim 30 min
J*udit-K*ornelia Z*ascko 15 min
J*esper v*on S*chantz 30 min
J*enny F*oley 1 tim 30 min
K*arin H*elmrich 1 tim 30 min
F*redrik R*oos 2 tim
C*hristian v*on B*ennigsen-M*ackiewicz
1 tim 30 min
K*enneth J*ohansson 1 tim
A*nders L*indström 1 tim
G*erald G*ray J*r 2 tim
M*arika Ö*revall S*ernsköld 30 min
S*tefan A*lbinsson 1 tim
J*onas S*ahlén 1 tim
H*anna D*avidsson 15 min
A*nette S*tröm 30 min
H*elena Å*ström 1 tim 30 min
M*aria N*ilsson 30 min
K*enneth N*ilsson 30 min
J*immy H*olmquist 30 min
J*örgen J*ohansson 1 tim
M*ats L*arsson 1 tim 30 min
T*ommy T*heorén 30 min
J*oakim S*jöberg 30 min
T*herese B*oman 1 tim
E*mma E*kman 15 min
S*tefan R*amström 30 min
T*ina E*denvik 30 min
F*redrik H*endeberg 30 min
M*attias L*undell 15 min
A*ndreas M*arklund 1 tim
T*omas A*ro 15 min
R*ikard P*aulsson 15 min
P*er M*oritzen 1 tim

Försvarets vittnen 20 min/styck ca 1 dag

Plädering 2 dagar

Totalt: 20 dagar

Hälsningar från en läsande icke-postare. Meddela mig om jag gjort något fel!
Framförallt är jag rädd för att ha maskat fel, hoppas det är okej?
Citera
2020-02-21, 18:39
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Enbart konversationen:

"

Jag har sett att många hakat upp sig på denna logg men jag tror svaret är ganska enkelt:

23.01: Lena skickar kakan

23.01-23.20: SD dyker upp vid LWs hem, kanske knackar på ruta/dörr. De beger sig gemensamt mot mordplatsen där SD slår ihjäl LW(ca 23.30)

Därefter röjer SD undan div spår

00.29: SD skickar meddelande till LW, han antyder väl då att LW inte kom in i chatten mera efter 23.01. Eller har jag missförstått vad som diskuteras? Hans historia är väl att han går och lägger sig efter 00.29 och sedan när han vaknar skickar meddelandet 05.51 då han undrar var LW tog vägen.
Senast redigerad av drunknar 2020-02-21 kl. 18:42.
Citera
2020-02-21, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Jag har sett att många hakat upp sig på denna logg men jag tror svaret är ganska enkelt:

23.01-23.20: SD dyker upp vid LWs hem, kanske knackar på ruta/dörr. De beger sig gemensamt mot mordplatsen där SD slår ihjäl LW(ca 23.30)

00.29: SD skickar meddelande till LW, han antyder väl då att LW inte kom in i chatten mera efter 23.01. Eller har jag missförstått vad som diskuteras?

Nej alla förstår det.
23.01 skickar hon inte emoji på kaka.
Hon skickar bild på en geocache.
Citera
2020-02-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar

00.29: SD skickar meddelande till LW, han antyder väl då att LW inte kom in i chatten mera efter 23.01. Eller har jag missförstått vad som diskuteras? Hans historia är väl att han går och lägger sig efter 00.29 och sedan när han vaknar skickar meddelandet 05.51 då han undrar var LW tog vägen.

Enligt FUP lämnar LW bostaden 23:20ngt.

Förresten, det där MV skrev om att SD väntade utanför LWs hus. Det kan förstås varit typ 23:02 till 23:23, men det kan också varit så att spår av honom kommit till under tidigare fotograferingsräder. Kanske tidigare samma dag. Nog har vi sett det i FUP redan eller?
Senast redigerad av Elsa2020 2020-02-21 kl. 18:48.
Citera
2020-02-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Det fetade har ju hävdats i tråden från dag ett, men mig veterligen är det mer en trådsanning än ett vedertaget bevisat faktum? Hade LW varit präst i svenska kyrkan hade jag lätt kunnat tro på detta med att hon skulle vigt dom, eller om hon varit vigselförrättare (borgerligt) - men det låter bra konstigt att SD och HD skulle sökt upp en frikyrkligt ansluten pastor för sin vigsel när de verkar ha noll kyrkligt engagemang. Även icke kristna gifter sig ofta i svenska kyrkan (eller då borgerligt) så de flesta präster inom svenska kyrkan har väl vigt hundratals sekulära/icke-troende par genom åren. Däremot lär det väl vara ovanligt att en frikyrkopastor viger par som inte är aktiva frikyrkokristna.

Det är ingen så kallad trådsanning, att Lena vigt SD och HD. Den
uppgiften kom fram tidigt i tråden, det är inte endast postaren
@Carinah78 som skrivit om detta.

Se länken nedan, där Expressen (artikel från 1/6 2018) enligt
dokument från Skatteverket, skriver att Lena vigde paret D*vidsson:

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnyhet er%2Fbrottscentralen%2Flena-vigde-sin-misstankte-m ordare-pa-hans-brollop%2F

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Eftersom ingen, förrän du nu, har ifrågasatt mitt påstående om att det var Lena som vigde SD till HD, får du nog dra slutsatsen att mitt påstående är alltigenom korrekt.

Det innebär att Lena var fullt medveten om att hon gick i säng med en man hon hade vigt till en annan kvinna, en kvinna han alltså då fortfarande var gift med.
Se gärna ovan vad jag skrev till idealistjavisst

Ang min andra fetning:
Paret Stefan och Hanna var personligt bekanta med Lena och de bad därför henne att viga dem. Det gjorde Lena.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2020-02-21 kl. 18:47. Anledning: Stavfel
Citera
2020-02-21, 18:47
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Nej alla förstår det.
23.01 skickar hon inte emoji på kaka.
Hon skickar bild på en geocache.

Ja just det helt rätt, geocache var det som skickades. Jag antar att jag inte riktigt fattat vad som är konstigt med chattloggen, orkar du förklara?
Citera
2020-02-21, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vad tycker du om HD då?
Hon fann sig i att leva med psykopaten i 20 år och även hennes barn hotades.
Det verkar inte ha bekommit henne heller.

Håller med.
Hon utsatte barnen i många år för direkt fara.
Det att hon ska ha önskat att hennes barn skulle dö vet jag inte om jag ska tro på.
Det är ett påstående av SD som han förde vidare till LW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in