2020-02-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag tolkar WHO som att COVID-19 är namnet på infektion av det nya viruset, inte nödvändigtvis lunginflammation orsakad av det nya viruset.
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200213-sitrep-24-covid-19.pdf?sfvrsn=9a7406a4_4

Precis. Åter håller några trådsannimgar på att skapas pga okunskap.
Citera
2020-02-21, 09:35
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Att en privat, kommersiell aktör utnyttjar rädslan för ett virus som ett medel för att sälja mer handsprit känns etiskt olämpligt, så jag är med på FHMs sida i detta fallet.
Vad är det felaktiga i marknadsföringen? Folk är uppenbarligen oroliga och gör vad de kan för att lugna sig, det är inte rimligt att börja tramsa med dessa människor genom att försvåra för dem att stilla sin oro.

Ska man använda handsprit mot biologisk ohyra eller ska man inte det? Dessa satans politiska hinderbanor som enbart existerar för att flytta fokus från ett problem är lika nyttiga som ett skott i pannan.
Citera
2020-02-21, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Så, 200 lediga sängplatser i förrgår.

Igår friskskrevs och botades 2200 personer och endast 400 nya fall tillkom, alltså ytterligare 1800 lediga sängplatser frigjordes.

Inkl föregående dag alltså 2000 fler lediga sjukvårdplatser har frigjorts på två dagar. Det går bra nu!

Bara Xehke trott!

Trenden håller i sig.

Igår friskskrevs och botades 2300 personer och endast 900 nya fall tillkom, alltså ytterligare 400 lediga sängplatser frigjordes.

Inkl föregående dagar alltså 2400 fler lediga sjukvårdplatser har frigjorts på 3 dagar. Det går bra nu!

Snart kan dom plocka ner det där tillfälliga sjukhuset.

Fan trott!
Citera
2020-02-21, 09:40
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Precis. Åter håller några trådsannimgar på att skapas pga okunskap.

COVID-19 är namnet på sjukdomen som viruset SARS-CoV-2 ger upphov till. COVID står för Coronavirus disease (sjukdom). Den hette förut 2019-nCoV acute respiratory disease, jmf (SARS = severe acute respiratory syndrome). COVID-19 är namnet för den svårartade lunginflammationen. Alla med SARS-CoV-2 får inte COVID-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
För att halva Wuhan hade lämnat staden när karantänen kom i bruk, cirka 5 miljoner människor.

Det står ju bokstavligen i artikeln att den cocktail av aidsmediciner och dylikt som ges i Kina skadar hjärtat.
Nja jag tror inte det är antivirala lkm som ger den där effekten, det är nog snarare kortikostereoider.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag får en bismak i munnen när man pratar vinster men jag förstår girigheten.
Marknaden brukar ha rätt och när det går upp så är det för att man bedömer kinessjukan som "ofarlig" på sikt och man prisar in detta nu. Men i detta fall tror jag inte det utan det vi ser är en ENORM inflation (prisstegring) på aktiemarknaderna som beror på att riksbankerna i de stora länderna pumpar in massor med miljarder dollar varje dag i penningsystemet. Även guld stiger kraftig de senaste dagarna och guld brukar gå ned när aktiemarknaden går upp. Det är något skumt, mycket skumt på gång. Man försöker mörka.
Citera
2020-02-21, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Av vilken anledning skulle sportrapportering behöva förvrängas eller mörkas menar du?

När vi pratar om att svensk MSM inte går att lita på syftar vi på händelser som är politiskt känsliga, främst invandrarrelaterad brottslighet. Behöver du verkligen få det förklarat för dig?

Nu när jag verkar få äran att upplysa dig så rejält kanske jag ska passa på att varna för att all alternativ media inte per automatik är sann. Vad som är sant måste du själv avgöra baserat på en mix av källkritik och logik.

Kanske kommer du att bättre uppskatta ett forum som detta framöver och kan ta till dig av argument. 80% här är trams men det finns mycket bra här och jag har många gånger bytt ståndpunkt baserat på information här.
Din synpunkt stämmer bra med min synpunkt likväl är det bara en synpunkt och inte Sanningen som döljer sig bakom våra synpunkter. Synpunkter delar upp och Sanningen befriar så kan vi nu försöka att jobba med mer fakta samt spekulationer om Viruset och dess härjningar? Vi höjer oss alltså i vaksamhet som i en rättvis mordrättegång och jag tänker inte på P-mordet
Citera
2020-02-21, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Ta med dig en låda munskydd och byt var 30 minut ("alla" asiater i Filippinerna/Bankkok använder munskydd nu och du bör inte avvika från kulturen dit du åker) eller bättre ha ett andningsskydd skyddsklass FFP3 det räcker hela dagen. Köp en reseflaska handsprit och använd flitigt. Lufttorka händerna. Ta av dig skorna vid dörren på hotellet eller lägenheten. Gå inte runt inne med uteskorna.
Har varit i Thailand många ggr och det där med skor inomhus samt att en del (40%??) går runt med munskydd är regel där. Men det ät alltså så att 100% gör det nu samt atr jag förbäntas göra det som turist? Om jag vad grundar du det på? Bor du där?😊
Citera
2020-02-21, 09:43
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Shenzen City verkar det vara.
Shenzen ligger strax norr om Hong-Kong, därför är det såpass grönt redan i februari.

Inga lik och inga uteliggare. Eller snarare: det är unga som arbetar på fabrikerna i staden, men som saknar bostad.

Tack.

Ja, grönskan stämde inte med Wuhan i februari.

Att "uteliggarna" är bostadslösa fabriksarbetare i Shenzhen verkar rimligt.

Fast i den här tråden förblir de säkert lik. I Wuhan dessutom.

https://mobile.twitter.com/blue500000/status/1229538464460242944
Citera
2020-02-21, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Givetvis kommer man att tona ner allvaret för att stoppa panik. Det är ju heller inget man kan gå ut med men det är heller ingen hemlighet hur man prioriterar.

Att kalla det skitsnack är både dumt och naivt.

Varför mörkade man inte bränderna av samma skäl då?

Precis, skitsnack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad är det felaktiga i marknadsföringen? Folk är uppenbarligen oroliga och gör vad de kan för att lugna sig, det är inte rimligt att börja tramsa med dessa människor genom att försvåra för dem att stilla sin oro.

Ska man använda handsprit mot biologisk ohyra eller ska man inte det? Dessa satans politiska hinderbanor som enbart existerar för att flytta fokus från ett problem är lika nyttiga som ett skott i pannan.

Exakt.
Ponera att jag istället för att söka info om handspriten på apotekets hemsida väljer att gå in på ett fysiskt apotek och pekar på handspriten och frågar personalen om den är effektiv mot corona.
Ska de säga att FHM inte vill att de informerar? Ska de upplysa mig om att den är effektiv mot corona?
Citera
Medlem
Den genomsnittliga ökningstakten för hela välden är nu nere på 1.6%/dag baserat på de senaste 5 dagarna.

För världen utanför Kina är ökningstakten på samma sätt 13.7%/dag.

Om trenden håller i sig så kommer det vara fler smittade utanför Kina än inom Kina redan i slutet av mars månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in