Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Ja uppenbarligen får man inte skriva om hur farligt det är att hota psykopater för att andra kvinnor inte ska göra samma misstag. Man anklagas direkt för att man skuldbelägger Lena och får en massa personangrepp på sig också.
Nåja, för min del spelar det ingen roll vad jag blir anklagad för. Jag kommer fortsätta skriva att man ALDRIG ska göra vad Lena gjorde. Man hotar inte en person som SD som gjort det smärtsamt tydligt att han kommer döda inte bara Lena men även barnen. Hur Lena eller någon kvinna är funtad som fortsätter hota och provocera en man efter hennes barn blivit dödshotade är både galet och sjukt. Den kvinnan är galen i mina ögon. Suicide by proxy verkligen.
Ang det jag fetat:
Det blir alltmer uppenbart att en betydande del av de trådaktiva inte är ett dugg intresserade av att försöka ta nån lärdom av det inträffade.
Allt tyder på att Lena Wesström har mött sin mördare genom egna val och beslut. Det går inte längre att tro att hon råkat ut för nån random killer, så vad finns då att lära för alla kvinnor i tråden (och för alla Lenas väninnor, oavsett hur många eller få de nu kan tänkas vara)?
Redan från början slog jag ned på Lenas omoraliska handlande i det att hon som vigselförrättare valde att gå i säng med SD, en man hon vigt. Hon svek HD. Med henne kände Lena näppeligen nåt systerskap. Men vad värre var: Hon svek sitt uppdrag, sitt förbund med Gud.
Hade Lena valt att vara sitt löfte till Gud trogen, hade hon med all säkerhet fortfarande varit i livet. Nu blev hennes val istället att inleda en sexuell relation med en farlig och oberäknelig person, en destruktiv sexuell relation som tycks ha pågått i mer än sex år.
Lena lät sig missbrukas sexuellt och var kanske vad man skulle beteckna som en sexmissbrukare. Att hon år efter år av väntande på att SD skulle ge henne ett "förstahandskontrakt" fortfarande trodde på att det skulle kunna bli de två, verkar högst osannolikt. Han blev med tiden allt farligare för henne, men ändå fortsatte hon att träffa honom. Hemma hade hon tre barn. De tycks ha kommit, som bäst, i andra hand.
Lena hade kunskap om att hon utsatte sig för extrem fara när hon hotade att skvallra för HD, men det ledde henne inte till att agera förnuftigt. Istället verkar det dessvärre ha lett till hennes förtida död. Tre barn förlorade för alltid sin mor.
Du skriver att Lena var galen. Sexgalen, kanske? Hon gjorde hursomhelst helt galna val. Nu har vi facit.
OffT: Tråkigt att du blir utsatt för personliga påhopp. Noterade också att i tråden fortfarande finns folk som tycks tro att alla som i forskningssammanhang blir föremål för observation/ bedömning, skall beredas möjlighet att ge sitt "godkännande". Vederbörande tycks inte känna till forskningsmetodiken 'participant observation'. Lägger nedan in en länk som på ett lättfattligt vis förklarar det hela:
Participant Observation: Definition and Examples - Video & Lesson Transcript | Study.com
https://study.com/academy/lesson/participant-observation-definition-and-examples.html
Edit: -Äsch den där länken var väl inte så användbar precis.
Rekommenderar istället att googla 'participant observation'. Finns bra exempel med förklaringar.