Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-19, 19:06
Medlem
swimmingpools avatar
Jag är inte så bra på datorer och har aldrig riktigt förstått mig på det här med molnet.

Jag har en MacBook Air (och en iPhone 7) och har på sistone fått några meddelanden om att mitt iCloud snart är fullt. Min mapp Dokument ligger under iCloud, så jag flyttade det där ifrån och la det längre upp, under Favoriter. Men det verkar på något vis fortfarande ligga på molnet och det går inte att slänga Dokument i papperkorgen.

http://www.bilddump.se/bilder/20200119185853-81.236.219.222.png

Hur gör jag för att ta bort Dokument från iCloud? För jag tänker att jag behöver inte komma åt alla mina dokument därifrån (som min mobil). Och sen ha bara dom viktigaste i iCloud, som jag vill kunna komma åt när som helst.

Sen är jag lite orolig för hur lätt det är att bli hackad när nåt ligger i ett moln, inte för att jag har hemligheter. Men lite lösenord och liknande har jag uppskrivet på nåt dokument.

Jag har inte tänkt köpa till extra utrymme alltså eftersom jag tycker inte jag behöver inte ha allt på molnet.
Citera
2020-01-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag är inte så bra på datorer och har aldrig riktigt förstått mig på det här med molnet.

Jag har en MacBook Air (och en iPhone 7) och har på sistone fått några meddelanden om att mitt iCloud snart är fullt. Min mapp Dokument ligger under iCloud, så jag flyttade det där ifrån och la det längre upp, under Favoriter. Men det verkar på något vis fortfarande ligga på molnet och det går inte att slänga Dokument i papperkorgen.

http://www.bilddump.se/bilder/20200119185853-81.236.219.222.png

Hur gör jag för att ta bort Dokument från iCloud? För jag tänker att jag behöver inte komma åt alla mina dokument därifrån (som min mobil). Och sen ha bara dom viktigaste i iCloud, som jag vill kunna komma åt när som helst.

Sen är jag lite orolig för hur lätt det är att bli hackad när nåt ligger i ett moln, inte för att jag har hemligheter. Men lite lösenord och liknande har jag uppskrivet på nåt dokument.

Jag har inte tänkt köpa till extra utrymme alltså eftersom jag tycker inte jag behöver inte ha allt på molnet.

Här bor du kunna hitta svar på dina frågor.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchle5a61431/mac

Dessutom borde du lära dig att använda Apple Nyckelring, då lagras alla dina lösenord och inloggningar automatiskt, krypterat och lösenordsskyddat, och kan lätt nås av dig från alla enheter.
Citera
2020-01-19, 19:41
Medlem
Köp till med utrymme, kostar 9kr/månad och är ett utmärkt komplement om du inte vill behöva slänga bilder hela tiden.
Citera
2020-01-19, 20:26
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här bor du kunna hitta svar på dina frågor.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchle5a61431/mac

Dessutom borde du lära dig att använda Apple Nyckelring, då lagras alla dina lösenord och inloggningar automatiskt, krypterat och lösenordsskyddat, och kan lätt nås av dig från alla enheter.
Tack för tipset, men tänker även på portkoder och liknande.
Citera
2020-01-19, 20:35
Medlem
Citat:
Tack för tipset, men tänker även på portkoder och liknande.

Man kan lägga till koder själv om man vill, så de ligger lagade där. Men dessa få man ju själv sen leta reda på i listan i Nyckelringen när man behöver.

Koder t ex till webbsidor kommer automatiskt upp som förslag när du besöker en den sidan igen och trycker på inloggning, och du bara väljer och godkänner så loggas du in.
Citera
2020-01-21, 07:42
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:

Shit, ta bort dokument med lösenord! Skriv in i en bok, tex. Bibeln på sidan 1122, eller så, på så sätt att ingen fattar vad det är.

Klart att du ska vara inte bara lite utan mycket oroligt. Bum, vad folk gör...
Citera
2020-02-20, 20:14
Medlem
swimmingpools avatar
Hur skapar man en mapp utanför iCloud? Ingen som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in