2020-02-20, 10:31
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tänk på att hon är en student från Kina. Högst troligt känner hon inte många i Sverige och förmodligen är de flesta hon känner kinesiska studenter/utländska studenter. Inga som använder Flashback.

Du/ni får givetvis tro på vad ni vill. Jag vet vilket skvaller jag värderar högst och med tanke på hur knäpptyst det är så känner jag mig ganska säker.

Med det misstänkta fallet i Svalöv så tog det 1h innan en i området var framme med namn och plats.

Egentligen är det skit samma men oddsen att hon inte är ute är otroligt liten, vore något av en sensation.
Citera
2020-02-20, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Du/ni får givetvis tro på vad ni vill. Jag vet vilket skvaller jag värderar högst och med tanke på hur knäpptyst det är så känner jag mig ganska säker.

Med det misstänkta fallet i Svalöv så tog det 1h innan en i området var framme med namn och plats.

Egentligen är det skit samma men oddsen att hon inte är ute är otroligt liten, vore något av en sensation.

Jag tänker att oavsett om hon är frisk eller kvar på sjukhus så är utländska studenter en ganska isolerad grupp som även ofta bor i särskilda studentlängor. I Svalöv handlade det väl om en person som var bosatt i Sverige med bofasta grannar osv.
Citera
2020-02-20, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Med tanke att den postades på r/nosleep så är det ren fiktion.
Ja. SR:s Creepypodden snor ju hälften av sitt material därifrån och det säger ju en del. Det är mest fiktiva spökhistorier där och annat hittepå. Inget som bör diskuteras här.
Citera
2020-02-20, 10:40
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ajdå... Det kan ju knappast höja stämningen bland de som sitter kvar på fartyget.

Har fartyget rapporterat några nya smittade idag?

Smittspridningen har ju varit stor ombord. Jag undrar vad de kommer komma fram till är huvudorsaken till detta, det borde ju kunna gå att komma fram till. De har ju mycket information om händelseutvecklingen.

I vilket fall som helst har ju karantänen hävts för en del idag. Två veckor har gått. Det är ju lite konstigt kan jag tycka att man häver karantänen, så sent som igår var det väl ett 50-tal nya smittade som rapporterades från fartyget. Dvs, smittspridningen pågår ju fortfarande i allra högsta grad ombord. Så vad har man egentligen för grund att påstå att kvarvarande på fartyget idag är är smittfria och fria att gå iland!?

Det säkraste sättet att bli smittad tycks ju vara att stanna på fartyget. Bättre att mindre grupper sätts i professionell karantän på land.
Citera
2020-02-20, 10:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det säkraste sättet att bli smittad tycks ju vara att stanna på fartyget. Bättre att mindre grupper sätts i professionell karantän på land.
Jo, fast nu har folk befriats från karantänen och fria att göra vad de vill så vitt jag förstått. Vet inte hur många det rör sig om.

Här är ett exempel på en Amerikan som just stigit iland och nu ska fortsätta semestern i Tokyo: https://twitter.com/mjswhitebread
Citera
2020-02-20, 10:51
Medlem
qwerty-66s avatar
5 stycken i Iran nu. Eftersom det tar ca 3 veckor att dö av Corona så borde det rimligtvis finnas många fler fall i Iran?

Hur kommer Iran hantera ett utbrott?
Citera
2020-02-20, 10:53
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Här har vi olika uppfattning. Utan att vara journalist så skulle jag själv, med de uppgifter som redan finns i media, och med de kontakter som jag har, ganska enkelt kunna ta reda på vem hon är. Det är inte svårt alls. Det har på olika ställen publicerats alldeles tillräckligt med faktauppgifter för att leta reda på henne. För den som vill och är lite ihärdig. Journalister brukar både vilja ta reda på intressanta saker och vara ihärdiga.

Själv är jag är enbart intresserad av att få veta att flickan blivit frisk och mår bra. Vilket jag verkligen hoppas.

Märkligt, låter nästan som du argumenterar emot dig själv när vi betänker vad som finns på bordet.

Det finns ”alla uppgifter” för att få fram hennes identitet med lite ”kontakter” men ingen har lyckats göra det..?

Då är vi tillbaka på troligaste scenariot att uppgifterna kring henne är dolda/falska förutom kön, nationalitet och ålder.
Citera
2020-02-20, 10:56
Medlem
Kattskurks avatar
Riskgrupper?
Första dödsfallen av coronavirus utanför Kina där man kan anta icke-kinesisk genetik:
2 döda i Iran
2 döda från Diamond Princess
Samtliga är 80+ samt tycks ha haft medicinsk problematik innan insjuknande.
Gruppen 80+ ligger på runt 15% dödlighet (se typ https://github.com/cmrivers/ncov/blob/master/COVID-19.pdf) och för de 80+ med annan tidigare problematik kan man hamna på 25% dödlighet.

+80+ är en aktningsvärd ålder så att dödsfall kan ske är inte oroande. Men detta är trots allt i ett läge där sjukvården inte är hårt belastad utanför Kina..

-Finns skrämmande siffror på antal läkare/sjukvårdspersonal som drabbats i Kina (+ även i Japan tycks sjukvårdspersonal drabbas trots förebyggande åtgärder, WTF!?, japaner brukar ju vara extremt kompetenta?).

Summarum:
Finns tecken på att man ska vara förberedd på högre nivåer än 0,1% dödlighet i västvärlden. Samt sjukvården måste skärpa kompetens illa kvickt i att undvika få personalen smittad..
Citera
2020-02-20, 10:56
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Teorier utan källa är dock inte vetenskap.
Håller med tidigare skribenter: det finns en tråd för konspirationsteorier, där avkrävs man inte på källor varannan minut, det vore väl bättre att posta teorier utan källa där istället?

Vad räknas som en "riktig" källa, då? Endast kinesiska regeringen antar jag? Aftonbladet?
Citera
2020-02-20, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jo, fast nu har folk befriats från karantänen och fria att göra vad de vill så vitt jag förstått. Vet inte hur många det rör sig om.

Här är ett exempel på en Amerikan som just stigit iland och nu ska fortsätta semestern i Tokyo: https://twitter.com/mjswhitebread

Det kan bero på att japanerna i sin envishet har sagt att karantänen har fungerat på båten. Då kan man inte sätta dem i karantän igen. Även om bl.a CDC och en japansk prof i smittsamma sjukdomar(?) har klagat.

Om twitterlänken stämmer så är det här ett bra ex på japanskt vi vill inte förlora ansiktet scenario.
Citera
2020-02-20, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Vad räknas som en "riktig" källa, då? Endast kinesiska regeringen antar jag? Aftonbladet?

Lancet och liknande publikationer tar iallafall jag för seriösa källor.
Citera
2020-02-20, 10:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag tror dig, för jag har läst vad du har läst. Alla är inte krokodiler här
Så jag undrar fortfarande om du har hört något om en mindre allvarlig influensa i Kina innan detta drog igång? Du har mer information än jag, så jag skulle bli väldigt glad om du ville dela med dig om du har hört något.
Nej tyvärr, har inte hört något. Men det enda jag hört är att allvarliga lunginflammationer ökat under nov-nu på flera håll i världen, alla för dock tyvärr inte statistik över det.

Enligt en youtubevideo som inte håller som bevis så ska det bl a ha registrerats ha ökat i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in