2020-02-20, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Så viruset är alltså luftburet? Det kan smitta bara någon smittad gått förbi ett område? Sjukligt smittsamt verkar det vara i alla fall.
om det är luftburet kan det ju ta sig väldigt långt via vinden en blåsig dag
Citera
2020-02-20, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur

Det räcker inte att du får i dig ett enda virus. De blandas snabbt ut och blir väldigt liten koncentration i luften. I praktiken så är det bara risk inomhus eller på trånga platser som en t-baneperrong.
Senast redigerad av Pisseman 2020-02-20 kl. 06:49.
Citera
2020-02-20, 06:51
Medlem
Citat:
Enligt uppgift kan det färdas upp till 2km.
Citera
2020-02-20, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Intressant. Att detta skulle bero på en "Bugg" är ju första tanken, men vid det här laget så borde ju sådana buggar vara rapporterade och åtgärdade för längesen. Noterar oxå att det verkar handla om att förvanska siffrorna neråt i samtliga fall. Intressant.

Google translate skickar till dig en translate som mycket väl kan vara gjord för ett par timmar sedan. Originalet kan ha ändrats efter deras översättning gjordes...
Citera
2020-02-20, 06:53
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Problem är till för att lösas.
Tänk positivt så går det ordna så vi är självförsörjande på mat och minskar risken till dålig hälsa från livsmedelsproduktion som bara ser till maximerad vinst.

För inte kommer du väl fortsätta köpa livsmedel som kommer från Kina?

Jag vet inte om jag köper livsmedel från Kina. Jag vet inte var mitt ris kommer ifrån. Det stod producerat i Belgien på paketet?

Jag köper bara svenskt kött. Det har jag gjort i åratal. Men när jag köper färdigrätter eller äter på restaurang så vet jag ju inte var det kommer från.

Jag blev irriterad när jag såg att Findus skickade sin fisk till Kina för att fileas och sen skickades den tillbaka till Europa igen. Sen sprutade de in grejor i fisken för att fluffa upp den.

Men det är klart vi kan klara vår egen försörjning om vi måste. Men omställningen kommer att bli besvärlig i början då de flesta bor i stan. Men det får bli mer gerilla odling i stan och kolonilotter och bärplockning och fiske. Sen får väl staten dra igång lite jordbruk. Det finns gott om arbetslösa som behöver jobb.
Citera
2020-02-20, 06:57
Medlem
Oscaris avatar
Dödligheten är 2,81% nu. Stiger fortfarande.
Citera
2020-02-20, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag förstår inte varför Google translate ibland ändrar siffrorna.

Originalrapporten från Hubei:

Google translates översättning:

Det här vållar problem. T.ex. använder BNO news den felaktiga totalsiffran från Google translate och felaktigt korrigerar den anmälda ökningen från 349 till 331:

Samma typ av fel blir det när man använder Google translate på Kinas nationella rapport:

I det kinesiska originalet är dock den riktiga totalsiffran 74576:

Notera också att man inte rapporterar hur många nya fall man har utan nettoökningen. Det innebär alltsa att det är drygt 300 fler fall idag efter alla som friskrapporterats. Alltså, trots de stora friskskrivningarna så ökar fortfarande de som är sjuka.
Citera
2020-02-20, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Oavsett om patienten har begärt sekretess eller inte så måste alla fall rapporterats ECDC och WHO.
Jag vet inte varifrån bnonews hämtar sin information men min gissning är WHO så rimligtvis borde det ju komma information där om henne när hon är färdigbehandlad på sjukhuset i Jönköping.

Citat från
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/rekommendationer-for-handlaggning-av-bekraftade-fall-av-covid-19/

Länk till PDF
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/smittskydd-sjukdomar/sjukdomar/coronavirus/rek-handlaggning-bekraftade-fall-av-2019-ncov.pdf

Rekommendationer för handläggning av bekräftade fall av covid-19

"Rapportering Fall ska rapporteras från såväl behandlande läkare som från laboratorium till regionens Smittskyddsenhet samt till Folkhälsomyndigheten enligt smittskyddslagen (SFS 2004:168). Smittskyddsenheten fyller i samråd med behandlande läkare och laboratorium i ett utförligt fallformulär från WHO. Misstänkta fall ska även anmälas i SmiNet, i nuläget via Sars-formuläret. Folkhälsomyndigheten rapporterar vidare till ECDC och WHO enligt det internationella hälsoreglementet IHR."

Står inget om att rapportera friskförklarade till WHO, bara fall. Inte ens att Folkhälsomyndigheten får sådan information från Smittskyddsenheten.
Citera
2020-02-20, 07:05
Medlem
Citat:
senaste uppdateringhttps://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Tackar

Citat:
There are currently 75,727 confirmed cases worldwide, including 2,128 fatalities.
Citera
2020-02-20, 07:10
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
31 nya fall i Sydkorea.

30 tros ha kopplingar till en och samma smittade kvinna.

http://m.koreaherald.com/view.php?ud=20200220000241
Citera
2020-02-20, 07:19
Medlem
Eoppoyzs avatar
Nu har en man i min stad blivit smittad. Det var bara en tidsfråga. Jag är snarare förvånad över hur lång tid det tog innan första fallet hittades.

https://www.fukuoka-now.com/en/news/first-covid-19-coronavirus-in-fukuoka/?fbclid=IwAR2C-rUDGVg6oG2JIHd-djVEdB9eupPqp51JCdvOP-snXDtD97bO4kTF9wQ
Citera
2020-02-20, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag lovar att den andra vågen av covid19 kommer bli mycket mycket värre, den slår till när antikroppar sjunkit till en viss nivå och använder både vanlig angreppsväg in i cell, men också genom att lura antikropparna. Precis som denguefeber. Detta är redan fastställt genom att studera katter.

Jag var inte orolig innan jag fick veta detta. Det innebär säkert kvadraten på dödligheten vi ser nu.

Det innebär total global samhällelig kollaps inom säg 10 år om det inte är så att vi kan finna motmedel till 2a infektionen på ett sätt som inte bygger på antikroppar//vaccin.

Nu är jag lite mer bekymrad.
Har du någon källa eller artikel där man kan läsa mer om denna eventuella mutation av viruset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in