2020-02-19, 14:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
CG Östling eller någon i dennes krets känns väl som en rimlig gissning. Hans Holmér sade ju något om att Sverige kommer att skaka i sina grundvalar när det kommer fram vem som mördat Palme. Då känns poliser onekligen som rimligt & det har funnits många indikationer som pekat mot CG Östling.
Anti Avsan / CGÖ / CH är mina top 3 iaf, stämmer finskans vittnesmål så är det nog de 2 första
Citera
2020-02-19, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det var bara ett exempel men Skandiamannen eller CA ligger närmast till hands. CA är onekligen intressant men även där stöter det på problem eftersom han är död sen länge och någon teknisk bevisning knappast finns.

Lyssnade just på radioinslaget och där säger KP "Oavsett vilket beslut vi fattar kommer det säkert finnas dom som har synpunkter för dom har ju sina egna teorier"
Då kan man väl dra slutsatsen att det blir en nedläggning, om inte KP är en mästare på att lägga rökridåer. Skulle det vara frågan om ett förestående åtal måste det vara oerhört stark bevisning och då skulle väl knappast någon med egna teorier ha så mycket att invända. Förutom jorden-är-platt folket.
Och så det där med att han säger att han bävar för att presentera det, varför skulle han göra det om det fanns stark bevisning.
Citera
2020-02-19, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flerkonton
Gissar att han bara vill ha uppmärksamhet. Ser det som orimligt att det helt plötsligt 2019/2020 skulle ha uppdagats något nytt.
Citerar mig själv. Han har redan kalla fötter.
Citera
2020-02-19, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Lyssnade just på radioinslaget och där säger KP "Oavsett vilket beslut vi fattar kommer det säkert finnas dom som har synpunkter för dom har ju sina egna teorier"
Då kan man väl dra slutsatsen att det blir en nedläggning, om inte KP är en mästare på att lägga rökridåer. Skulle det vara frågan om ett förestående åtal måste det vara oerhört stark bevisning och då skulle väl knappast någon med egna teorier ha så mycket att invända. Förutom jorden-är-platt folket.
Och så det där med att han säger att han bävar för att presentera det, varför skulle han göra det om det fanns stark bevisning.
Tror absolut inte att det kommer bli ett åtal utan det kommer att läggas ned. Däremot kommer det vara polisiärt uppklarat i meningen att de har fått fram väldigt starka indicier kring vem som är gärningsmannen, starkare än något som tidigare var känt. Blir mycket spännande att se vad de kommer att presentera.
Citera
2020-02-19, 15:06
Medlem
Tror de fixar bevis nu när de har en död att skylla på enbart för att det ska få ett slut. MEN Lisbeth... som då ljugit i sitt vittnesmål???
Citera
2020-02-19, 15:11
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Bara ett fyllo dom CP kan utföra mordet på ett så klumpigt sätt. Man använder inte en Magnum
när man ska dräpa någon på en halvmeters avstånd. Inte heller missar man LP på så nära håll
om man är nykter.
Med ammunitionen som användes krävdes ett ”påsittande” skott på OP. Betvivlar att ett fyllo skulle ha närvaron och lugnet som krävs för att gå så nära och lägga ett sånt direktdödande skott.
Ett fyllo hade troligtvis tömt pickan på 10 meter och missat de flesta av skotten.
Personen som höll i vapnet visste vad som krävdes. Att LP fick leva tycker jag visar på en sinnesnärvaro hos skytten.
Det primära målet tycks ha varit OP. Andra skottet mot LP var lika välriktat. Om LP inte vänt sig om mot sin make hade även hon fått ryggraden avskjuten.
Om skytten beslutat för att skjuta LP med ett tredje skott skulle betydligt flera vittnen ha sett honom och kunnat ge en bättre beskrivning.
Som det är nu var det egentligen enbart IM som såg hela händelseförloppet. Alla andra har vänt sig om när de hört skotten.
Citera
2020-02-19, 15:13
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive

Det framstår mer och mer som att KP försöker bereda marken inför en nedläggning av PU utan att ge nån relevant information om MOP.
Han påminner inte så lite om Ölvebro - som visserligen var spaningsledare för PU och inte FU-ledare, men deras stilar liknar varandra, lite smådryga i intervjuer och antyder vagt lite här och där och sedan rinner det bara ut i sanden.
Citera
2020-02-19, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det är ju sant, men varför då vänta i fem månader om han vet vem det är?
Kan det vara en fälla? Alltså att åklagaren misstänker någon och nu när man säger sig veta vem, kommer den misstänkte göra något misstag när det börjar brännas under fötterna?

Jag tror det handlar om att få någon utlämnad, Sydafrika är min fasta övertygelse.
Sydafrika och Sverige har inget utlämmningsavtal.
Framgår av denna artikel som inte har med mop att göra men ett mord.

Jagas för mord på sin farfar: Jag är oskyldig https://www.aftonbladet.se/a/21j2ey
Citera
2020-02-19, 15:19
Medlem
Citat:
Det var bara ett exempel men Skandiamannen eller CA ligger närmast till hands. CA är onekligen intressant men även där stöter det på problem eftersom han är död sen länge och någon teknisk bevisning knappast finns.

Vad vet du om det? Uppenbarligen har dom ju någon bevisning av vad som hänt.

Mvh
Citera
2020-02-19, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Nu har jag inte läst sen inan läggdags inatt men ska läsa ikapp tråden sen
Om det skulle vara SE, om han är ju död
Skulle det då kunna vara en medhjälpare med bil som skjutsat hem han till Täby
från där spåren slutar vid Birger Jarlsgatan ...

Jag har läst boken om Skandiamannen men minns inte alla detaljer kring hur han tog sig hem
Var ju lite rörig där fram och tillbaka

Engström säger att han gick tillbaks till Skandiahuset och drack kaffe och pratade med vakterna efter mordet. Sedan promenerade han till Odenplan och tog nattbussen som gick kl 00:10.

Mig veterligen har denna uppgift aldrig blivit officiellt bekräftad eller vederlagd.
Citera
2020-02-19, 15:20
Medlem
Citat:
Det framstår mer och mer som att KP försöker bereda marken inför en nedläggning av PU utan att ge nån relevant information om MOP.
Han påminner inte så lite om Ölvebro - som visserligen var spaningsledare för PU och inte FU-ledare, men deras stilar liknar varandra, lite smådryga i intervjuer och antyder vagt lite här och där och sedan rinner det bara ut i sanden.

Efter att ha lyssnat på det han har sagt i TV, radio och till tidningar kan jag inte dra nån annan slutsats, så nu slutar jag fundera på om det blir något åtal och frågar mig istället vem den döde gärningsmannen och/eller den döde ansvarige är. KP har ju använt ordet ansvarig.
Citera
2020-02-19, 15:22
Medlem
mjohan84s avatar
En sak som slog mig är om någon är spekulant på de 50 miljonerna ...

Hur ser det ut där ? Måste det utdelas fängelsestraff för att få dessa pengar eller räcker det att kunna bevisa att ens döda farfar var mördaren ?

Läste precis ”50 miljoner kronor fick användas som belöning ”till den eller dem som lämnar sådana upplysningar till polisen att mordet på statsminister Olof Palme kan klaras upp” stod det i regeringens beslut.

Fällande dom krävs
För att få ut pengarna krävs ett tips som leder till en fällande dom i sista instansen, förklarar Kerstin Skarp, vice riksåklagare och förundersökningsledare i Palmeutredningen.
Senast redigerad av mjohan84 2020-02-19 kl. 15:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in