2020-02-17, 22:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Du menar att Backman är felfokuserad? Ja blir SD dömd i Tingsrätten kanske han skyller på sin advokat. Och det finns väl ett gäng här på forumet som skulle kunna stämma in i bäcken.
Jag menar bara att försvaret inte verkar ha mycket att försvara sig mot ännu. Låt först åklagaren förklara vad hennes egen teori egentligen går ut på, och låt oss sedan höra hur försvaret bemöter hennes berättelse.
Citera
2020-02-17, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag menar bara att försvaret inte verkar ha mycket att försvara sig mot ännu. Låt först åklagaren förklara vad hennes egen teori egentligen går ut på, och låt oss sedan höra hur försvaret bemöter hennes berättelse.

Onekligen tycker SD med advokater att det är en högst besvärande situation de sitter i eftersom det här med hans alibi verkar vara viktigast just nu.
Citera
2020-02-17, 22:43
Medlem
Blessedfruits avatar
Alltså, vad fasen, de där märkena på trädet i AB-artikeln. Jag har ändå föreställt mig att mordet handlade om att GM tappade kontrollen i ett gräl som spårade ur. Det skulle kännas lättare att förstå och acceptera. Men att slå ihjäl någon med så många slag mot ansiktet och huvudet med ett tillhygge som lämnar såna märken på ett träd, trots att märkena förmodligen bara har tillkommit av misstag under mordförloppet? Det måste ligga snäppet över att tappa besinningen ett gräl. Någon som kan komma på några förmildrande omständigheter i det scenariot?

Det är spåren av någon som verkligen har bestämt sig.
Senast redigerad av Blessedfruit 2020-02-17 kl. 22:59. Anledning: Tillägg
Citera
2020-02-17, 22:48
Medlem
Citat:
Onekligen tycker SD med advokater att det är en högst besvärande situation de sitter i eftersom det här med hans alibi verkar vara viktigast just nu.
Det skall bli väldigt intressant att få reda på vari alibit består av. Kan det vara så att hans mobil "visar att han varit hemma"? Dvs han lade ifrån sig mobilen i hemmet innan han lurade ut och slog ihjäl Lena? Tror han att det skall räcka? Eller att han varit på kalas hos någon? Men vem är uppe och har fest när man skall jobba dagen efter? Han behöver någon som talar om att "SD var hemma hos mig från kl 21.00. Och han sov över". Vem i den kretsen skulle ljuga så för hans skull? Begå mened med fängelse som straffpåföljd?

Jag är oerhört intresserad av det där alibit. Det blir en intressant vår.
Citera
2020-02-17, 22:53
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Du menar Schazz som även påstått att HD hade alibi? Du är inte särskilt källkritisk du inte. Kan ju vara en bidragande orsak till att du haft så fantastiskt mycket fel i tråden tidigare.
Nu tjafsar du. Han har noga redogjort vad anledningen till detta var. Så fortsätt inte ifrågasätta honom när du vet att anmälningarna är sanna. Du framstår som dum när du återigen försöker exploatera hans tvekan inför HD,s alibi när du vill dölja vem/hur BO var. Skäms
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-17 kl. 22:55.
Citera
2020-02-17, 22:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
10 maj -18:

Ser ut att vara samma kjol som på övervakningskameran.

Att hon beger sig till polisstationen med fläckad kjol kan man nog räkna bort. Han kan ha ejakulerat efter mordet för att sedan kunna påstå att de haft sex in i det sista, dvs natten till den 12e maj.

Jag tänkte om SD påstår att de träffats efter polisstationen. Men det funkar inte ändå. Hon kan inte ha tagit på sig samma kjol efter hon joggat och duschat vid 21-tiden.
Frågan är om hon visste att den var fläckad. Det är inte säkert mängden sperma var synlig för ögat.
Citera
2020-02-17, 22:58
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
]Har SD alibi så är väl detta förvisso lite intressant.[/b] Men den grundläggande principen är väl ändå att det är åklagaren som skall visa att SD är gärningsmannen, och inte tvärtom. Eller kan man ha infört omvänd bevisföring i Örebro nu?

Nu börjar det bli snurrigt tycker jag,Ett alibi är väl ett bevis på att jag inte kan ha något med ett brott att göra,trodde jag i min enfald.
Citera
2020-02-17, 23:02
Medlem
Varifrån kommer bilderna i ABs artikel?
Citera
2020-02-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det skall bli väldigt intressant att få reda på vari alibit består av. Kan det vara så att hans mobil "visar att han varit hemma"? Dvs han lade ifrån sig mobilen i hemmet innan han lurade ut och slog ihjäl Lena? Tror han att det skall räcka? Eller att han varit på kalas hos någon? Men vem är uppe och har fest när man skall jobba dagen efter? Han behöver någon som talar om att "SD var hemma hos mig från kl 21.00. Och han sov över". Vem i den kretsen skulle ljuga så för hans skull? Begå mened med fängelse som straffpåföljd?

Jag är oerhört intresserad av det där alibit. Det blir en intressant vår.

Kan finnas en tredje kvinna med i dramat som är gift/sambo? SD ha suttit i häktet, skickat brev eller fått brev av någon som gärna "ställer" upp som alibi och förväntar sig lite farlig sex som belöning när han blir frisläppt.
Dåligt förslag, men som t ex EGT och Medinsyn m fl har månat om SD kan det nog vara möjligt
Citera
2020-02-17, 23:03
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
De där märkena på trädstammen verkar vara ca 3-4 cm i diameter. Det ser onekligen ut som att det skulle kunna vara ett baseball-trä..

Jag ser ett slag från en hammare alternativt en s.k "hammer". (vanligt redskap för bergsklättrare) Främst för att träffytan är djupt och cirkelformat. Det ser ut som slaget är "riktat" med ett kraft och precision, vilket motsäger det raseri GM haft. Dessa märken är 55 cm från stammen upp på trädet vilket gör det mer förbryllande. Det skulle innebära att BO satt mot trädet då GM gick lös på sitt offer???
Medan jag sover på saken kanske någon kan bidra med ett annat scenario...
Senast redigerad av Enorm 2020-02-17 kl. 23:24.
Citera
2020-02-17, 23:04
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Lena blev inte mördad för varken sin starka självkänsla eller mod att ta sin del av ansvar inför HD, hon blev mördad för Stefans REAKTION på hennes ärlighet/erkännande.

Det innebar att Han skulle behöva vara ärlig och ta sitt ansvar för lögner och otrohet gentemot sin hustru HD.

Att LW ville "städa bordet" visste SD, länge, och han hade själv möjligheten att rakryggat göra så som man. Ta sitt ansvar. Det kanske hade förhindrat skilsmässan?

HDs reaktion insåg han troligtvis på förväg, han hade som make djupt bedragit sin hustru och serverat otaliga lögner under flera år. Vilket Svek!

"There is no such thing as a free lunch"
https://en.wikipedia.org/wiki/There_ain%27t_no_such_thing_as_a_free_lunch

VEM skulle Du bli mest besviken/förbannad på?
Herregud så du far iväg. Frågan är vilken kvinna du beskriver ty det är absolut inte Lena Wesström iaf. Kanske SD hade en kvinna till ?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-17 kl. 23:08.
Citera
2020-02-17, 23:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Då får de helt enkelt hålla tyst, och inte dra upp något jävla alibi. De flesta av oss vill inte ha ett samhälle där man förväntas kunna bevisa att man är oskyldig till brott, och ur ett större perspektiv är det därför bättre att vi först låter tingsrätten slå fast att SD är gärningsmannen, helt oavsett om han nu skulle vara det eller inte. Jag tror att det skulle vara bra om det blir en debatt om sådant här, och SD och Backman får helt enkelt gilla läget.

För övrigt är väl just det här med alibi väldigt vanskligt, och det är mycket sällan ett sådant är vattentätt. I det här fallet är väl de enda med alibi de här som var på geocacheresa i Kina under de aktuella dygnen.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-17 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in