2020-02-17, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Som terapeut får man inte uppmana till direkta handlingar. Lena kom säkert själv på hur hon skulle agera när hon tack vare terapisessionerna kom till insikt och började återfå förnuftet.

Men särskilt förnuftigt agerade hon inte ändå genom att hota och provocera en farlig man så jag tvivlar på att hon träffade psykoterapeuten mer än ett fåtal gånger tyvärr. Han hade fått henne att inse att hon bör vara mer försiktig och säkerhetsmedveten än så.
Nej, det är sant, illa uttryckt av mig. Terapeuten uppmanade henne knappast, men samtalen kan ha lett i den riktningen. Men frågan kvarstår: Drevs hennes sanningsnit av omtanke om Hanna eller av hämndbegär mot Stefan?
Citera
2020-02-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Exakt min första tanke, en psykoterapeut får väl inte uppmana till direkta handlingar.
Jag har noll erfarenhet av terapeuter. Men hur menar ni där? Får de inte föreslå direkta åtgärder som att "det kanske vore läge att lägga den relationen bakom sig"? Får dom inte ge råd? Sitter de bara och lyssnar så man mer eller mindre pratar med sig själv? Utbilda mig i detta - jag har noll koll här.
Citera
2020-02-17, 21:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ok, tack för svar. Ser dock inget som stöder din tro i stämningsansökan. Även om jag resonerar också utan stämningsansökan som referens verkar det mindre troligt.

När du haft en destruktiv relation, och frigjort dig, brukar det inte finnas förutsättningar för en vänskap. Men det är min uppfattning och erfarenhet. Du brukar känna rädsla efter dödshot och inte vilja umgås.

Nej vill man tro att Lena lämnat SD så spelar det ingen roll om alla hävdar i hela FUP att hon bara pratade om att lämna relationen och aldrig någonsin sade "nu har jag lämnat SD".
En del tror det de vill tro ändå
Citera
2020-02-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har noll erfarenhet av terapeuter. Men hur menar ni där? Får de inte föreslå direkta åtgärder som att "det kanske vore läge att lägga den relationen bakom sig"? Får dom inte ge råd? Sitter de bara och lyssnar så man mer eller mindre pratar med sig själv? Utbilda mig i detta - jag har noll koll här.

En psykoterapeuts syfte är väl att ställa frågor, och följdfrågor och därigenom få klienten att inse sin situation och belägenhet. Och stötta och uppmuntra klienten att söka konstruktiva lösningar utan att plantera dessa ideer för egen del? Alltså genom att inte vara alltför ledande, utan stödjande.
Citera
2020-02-17, 21:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Frågan är ju varför hon gick hos terapeuten?
Var det på eget initiativ?

Var det ett önskemål från hennes församling, för att hon skulle få var kvar i
församlingen?

Ville hon tillbaka och jobba inom kyrkan?
Var terapin ett villkor för att det skulle
vara möjligt?

Varför skulle det ha med kyrkan att göra?
Enligt @Blessedfruit trivdes hon som hand i handske med sitt nya jobb (ungdomar).

Hon verkade ju ha mått sämre den senaste tiden om man ser till några av de vittnen som är kallade (tror jag att det var?).

Det kanske har berott på att det har blivit allt mer hot och hon var rädd?
Och man kan ju bara hoppas på att hon har fått rådet av någon i samband med att hon polisanmälde; vad hon skulle göra (dokumentera, spela in, fota, lämna till betrodda) och vilka kontakter hon kunde ta?
Citera
2020-02-17, 21:13
Medlem
Citat:
En psykoterapeuts syfte är väl att ställa frågor, och följdfrågor och därigenom få klienten att inse sin situation och belägenhet. Och stötta och uppmuntra klienten att söka konstruktiva lösningar utan att plantera dessa ideer för egen del? Alltså genom att inte vara alltför ledande, utan stödjande.
Låter besvärligt. Går jag på terapi skulle jag vilja ha en samtalspartner - inte snacka med mig själv. Jag är nog inte en bra patient då kan jag tänka :-D
Citera
2020-02-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, han föraktar båda och älskar bara sig själv: Smilar upp sig när han är ute efter fördelar; använder sig av hot, utpressning och hämnd om han inte får som han vill. Som alla psykopater är han mytoman och helt i avsaknad av skrupler. Som tid. visats: "En sabbare in i själen".

LW var en av de få (om några?) som gett honom svar på tal, välbehövligt motstånd samt även förbehöll sig rätten att fatta egna beslut. I avsaknad av argument har MGM baktalat henne, ljugit och manipulerat på flera plan, sökt underminera henne, förminska henne och till slut mörda sin "svarthåriga bekant": Något mer var inte LW för honom, medan LW trott att han varit hennes allra bästa vän - men gång på gång ställts inför MGM:s utstuderade elakheter och känslokyla:
160928 https://coord.info/GLQM6BKT, https://coord.info/GLRC1W4N
170601 https://coord.info/GLR7BXK7

MGM kan t.o.m. genom sina välriktade känslomässiga hugg och sparkar indirekt ha förorsakat LW:s skidolycka 180113: Sakta men säkert hade elakheter och missunnsamhet frätt sönder hennes beredskap, koncentration och självkänsla. - Men det räckte inte: Hon skulle fullständigt krossas och massakreras.

LW gav inte upp sina vänskapsförsök: Hon strök ett streck över både ofredande och misshandel, men visade korten för HD (antar även inkl. sina anmälningar), och in i det sista (inför sina resp. resor åt olika håll) visade hon sin generositet genom att bjuda MGM på kladdkaka; kanske t.o.m. på sig själv, om hon hade tid och var på det humöret. - Den snåle MGM, däremot, hade - utan att det kostat honom något - velat fortsätta med sina lögner och manipulationer; såväl de lögner han tid. serverat LW, som lögnerna HD fått höra.

Vilken fin hyllning till Lena. Så du tycker det var värt allt, eller? Fastän hon är död. Önskar du att fler kvinnor hade Lenas mod, även om de dör, så förblir eftermälet ett minnesmärke, hur man som kvinna aldrig ska böja sig oavsett?
Citera
2020-02-17, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är en noggran stämningsansökan och därför tror jag att det hade funnits med om hon berättat för någon att hon lämnat SD. Istället för bara flera punkter med vittnen där hon ska ha berättat att hon hade en avsikt att lämna honom.

Det väger tyngre för åklagarens case med ett vittne som kan hävda att Lena berättat att hon nu lämnat SD! Uppenbarligen finns inget sådant vittne, oturligt nog för åklagaren.

Det kan ju finnas med i den digitala konversationen dem emellan?
Citera
2020-02-17, 21:19
Medlem
Jag såg en bild idag som nån länkade, där SD satt i en båt och pep "skepp ohoj". Är det bara jag som tycker han är lik Peter Madsen?
Citera
2020-02-17, 21:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vilken fin hyllning till Lena. Så du tycker det var värt allt, eller? Fastän hon är död. Önskar du att fler kvinnor hade Lenas mod, även om de dör, så förblir eftermälet ett minnesmärke, hur man som kvinna aldrig ska böja sig oavsett?
Jag önskar att fler hade ett facit att konsultera. - I avsaknad av ett sådant kan man inte kompromissa; varken med mod eller rättvisa - eller med offentlighetsprincipen.
Citera
2020-02-17, 21:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det kan ju finnas med i den digitala konversationen dem emellan?

Konstigt att Lena inte berättat för någon att hon lämnat honom i en av dessa digitala konversationer. Spontant känner jag att direkt när hon tar steget att lämna skulle hon nog berättat om det för andra.

Det är ett stort steg för en kvinna när hon äntligen lyckas göra det hon haft för avsikt att göra hur länge som helst.
Citera
2020-02-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, han föraktar båda och älskar bara sig själv: Smilar upp sig när han är ute efter fördelar; använder sig av hot, utpressning och hämnd om han inte får som han vill. Som alla psykopater är han mytoman och helt i avsaknad av skrupler. Som tid. visats: "En sabbare in i själen".

LW var en av de få (om några?) som gett honom svar på tal, välbehövligt motstånd samt även förbehålit sig rätten att fatta egna beslut. I avsaknad av argument har MGM baktalat henne, ljugit och manipulerat på flera plan, sökt underminera och förminska henne, och till slut mördat sin "svarthåriga bekant": Något mer var inte LW för honom, medan LW trott att han varit hennes allra bästa vän - men gång på gång ställts inför MGM:s utstuderade elakheter och känslokyla:
160928 https://coord.info/GLQM6BKT, https://coord.info/GLRC1W4N
170601 https://coord.info/GLR7BXK7

MGM kan t.o.m. genom sina välriktade känslomässiga hugg och sparkar indirekt ha förorsakat LW:s skidolycka 180113: Sakta men säkert hade elakheter och missunnsamhet frätt sönder hennes beredskap, koncentration och självkänsla. - Men det räckte inte: Hon skulle fullständigt krossas och massakreras.

LW gav inte upp sina vänskapsförsök: Hon strök ett streck över både ofredande och misshandel, men visade korten för HD (antar även inkl. sina anmälningar), och in i det sista (inför sina resp. resor åt olika håll) visade hon sin generositet genom att bjuda MGM på kladdkaka; kanske t.o.m. på sig själv, om hon hade tid och var på det humöret. - Den snåle MGM, däremot, hade - utan att det kostat honom något - velat fortsätta med sina lögner och manipulationer; såväl de lögner han tid. serverat LW, som lögnerna HD fått höra.

Man kan naturligtvis tolka det som hände på olika sätt. Men jag minns att någon tidigt menade att LW talade m HD även för att få henne att se SDs bedräglighet. Och att EGT talat om att det alltid verkat lugnt mellan makarna D. Fasad, skrev någon. Fullständigt begripligt om HD blev nere när hon fick ngn annans kvitto på vem SD eg var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in