2020-02-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamarama
Det verkar vara det normala förloppet, att man insjuknar och mår ok första veckan, vissa blir sämre vecka 2 och sedan vecka 3 så blir man antingen bättre igen eller så dör man. Sedan finns förstås avvikelser från detta.

Exakt det jag hade i åtanke när jag skrev svaret. Hade jag försökt formulera mig som användaren jag citerade så hade jag skrivit 21 dagar/tre veckor.
Citera
2020-02-17, 19:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Du har rätt i en del men inte allt.
Många som rapporterar på youtube och twitter, riskerar isolering och fängelse, men gör det ändå.
Det är en stor risk som de tar, som man också får väga in i klippet och inte bara avfärda allt rakt av som fake.
Eh, nej! Däremot för Trump-administration fullt krig mot Kina med alla till buds stående medel utom militären. Så man bör verkligen ta sådana uppgifter med en stor nypa salt. Här är lite perspektiv:
The CDC estimated that up to 42.9 million people got sick during the 2018-2019 flu season in the US. No less than 647,000 people were hospitalized. And 61,200 DIED.
That’s your coronavirus perspective.
Citera
2020-02-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Du har rätt i en del men inte allt.
Många som rapporterar på youtube och twitter, riskerar isolering och fängelse, men gör det ändå.
Det är en stor risk som de tar, som man också får väga in i klippet och inte bara avfärda allt rakt av som fake.

De flesta på youtube befinner sig inte i Kina. Jag skulle inte lita på en youtubekanal.
Citera
2020-02-17, 19:16
Medlem
Det föds väl en kines i sekunden
Tror inte att detta virus kommer att märkas i populationen. Om det inte muterar förstås.
Citera
2020-02-17, 19:18
Medlem
UD avråder nu alla att resa till kina om det inte är jätteviktigt... (källa TV4 nyheterna )

Men vad hjälper det om det ändå reser folk dit för just jätteviktiga saker och ingen kontroll på de som reser hit från Kina
Citera
2020-02-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surkart1
Tror inte att detta virus kommer att märkas i populationen. Om det inte muterar förstås.

Detta kommer märkas tydligt i populationen, men inte som du tror. Man tror att en babyboom av sällan skådat slag kommer att ske i oktober-november.
Citera
2020-02-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surkart1

Inte jag heller, troligtvis dör nog bara ett par dussintals miljoner i ett best-case worst-case scenario.

Däremot så tror jag att de indirekta konsekvenserna från viruset kommer att märkas av 'i populationen'.
Citera
2020-02-17, 19:20
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eh, nej! Däremot för Trump-administration fullt krig mot Kina med alla till buds stående medel utom militären. Så man bör verkligen ta sådana uppgifter med en stor nypa salt. Här är lite perspektiv:
The CDC estimated that up to 42.9 million people got sick during the 2018-2019 flu season in the US. No less than 647,000 people were hospitalized. And 61,200 DIED.
That’s your coronavirus perspective.

Vilket märkligt inlägg.
Menar du att Kina har total yttrandefrihet, och att ingen har fängslats för att har spridit klipp på nätet?

Vad har säsongsinfluensan med saken att göra?
Vill du ha fler perspektiv kan du kolla spanska sjukan och smittkoppor. Vad nu det har med viruset att göra.

Jag måste nog ha missuppfattat ditt inlägg här???
Citera
2020-02-17, 19:22
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.aljazeera.com/news/2020/02/coronavirus-outbreak-treatment-closure-wuhan-200217103130283.html

Ytterligare en arg Wuhan medborgare. Hon tänker emigrera.
Citera
2020-02-17, 19:23
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Världen sämsta karantän. De som är ansvariga för den, bör få sparken.

Det ska bli intressant att få reda på vad som spred smittan, kanske något så enkelt som en i besättningen som ställde fram vattenflaskor eller tvålar.

Teorin om smittade bajspartiklar som blivit luftburna och sedan kommit in i luftsystemet tror jag inte på.
Citera
2020-02-17, 19:23
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Som jag skrev innan, den 17:e börjar en del företag att få öppna verksamheten här i Kina, men det är långt från alla. Det krävs speciella tillstånd samt dagliga hälsoundersökningar. Restauranger får öppna, men inte släppa in folk. Det är att ta med sig maten/få den hemkörd som gäller. De har ofta bord som täcker dörren. Så man står på utsidan och säger vad man vill ha. Sen ger de en maten i en påse som de ställer vid dörren. Man får inte betala cash där, utan det är med weixin man betalar.

Oroligheter sker nu dagligen. Våld mellan privatpersoner och polis/medborgargarden florerar i klipp på sociala media. Det intressanta är att i alla klipp polisen nyttjar våld är det en äldre kvinna. Har inte sett ngn mot en yngre man.

Vissa diskussioner har skett på sociala medier gällande yttrandefrihet på sociala medier, men man är försiktiga. Många personer har fått sina konton stängda, vilket gör livet väldigt svårt för dessa individer.

Idag (vi har passerat midnatt här) den 18:e ska man börja viss busstrafik igen. Det kommer vara begränsat, men en steg i rätt riktning. Inga nya smittade har hittats i mitt närområde på en vecka nu, så det känns som att man har lite koll på detta.

Som jag skrev innan krävs det tillstånd från myndigheter för att få öppna företagen. Det är många som skickat in ansökan och det är en jävulsk byråkrati här, så för många företag kommer det att dröja. Jag behöver nog inte tillägga vilka personer som får tillstånden först i detta korrumperade land.

Har du nån information om de städer som totalt stängts ner exempelvis Shiyan ? Har sett uppgifter om
att nu totalt ca 60 miljoner personer är berörda.
Citera
2020-02-17, 19:24
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Jo men medarbetare på WHOs avdelning i Brazzavilles samt tyska epidemiologer är inte lika optimistiska:

https://www.spiegel.de/wissenschaft/medizin/covid-19-experte-warnt-vor-unentdeckten-coronavirus-infizierten-auch-in-deutschland-a-00000000-0002- 0001-0000-000169470953
Vad säger dom? Kan du klistra in översatt artikel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in