Två amerikanska presidentkandidater ska under söndagen ha sagt att de skulle välkomna möjligheten att möta miljadären Michael Bloomberg, ifall han kvalaficerar sig till den nästa debatten, som kommer att äga rum i på onsdag i delstaten Nevada, inför det caucuses som kommer att äga rum där på lördag.
Bloomberg, 78 år gammal mediemogul, som har spenderat betydligt mer än sina konkurrenter på valreklam, kom sent in i demokraternas nomineringsprocess, där man ska utse en kandidat som kommer att möta den republikanska presidenten Donald Trump i novemver.
Han har inte kvalificerat sig för några presidentdebatter, men kommer att inkluderas i onsdagens debatt ifall han får 10% eller mer i opinionsundersökningar. Det framgår dock inte i artikeln huruvida han kommer ställa upp ifall han kvalificerar sig.
"Han kan inte bara gömma sig bakom radiovågorna," ("He just can’t hide behind the airwaves,”) ska kandidaten Amy Klobuchar, senator från Minnesota, ha sagt till tv-programmet NBCs Meet the Press.
"Jag kan inte vinna över honom på radiovågorna, men jag kan vinna över honom på debattscenen och jag anser att det amerikanska folket förtjänar det för att kunna göra ett val."
Man skriver vidare att den förre vicepresidenten Joe Biden ska ha sagt att han tänkte utmana Bloomberg över den politik som Bloomberg genomförde under tiden han var borgmästare i New York, känd som "stoppa och visiter" (stop and frisk), vilket främst drabbade afroamerikaner och latinamerikaner.
"Det finns en del att tala om med Michael Bloomberg. Ni kommer alla att börja fokusera på honom ... som ni har fokuserat på mig de senaste sex månaderna," ska Biden ha sagt till NBC, och hänvisat till sin egna inställning vad gäller frågor som är relaterade till afroamerikaner, inklusive "stop and frisk."
Man nämner att även Pete Buttigieg, den förre borgmästen i South Bend, Indianna, ska ha fått frågor om anklagelser mot Bloomberg. "Jag anser att han kommer att bli tvungen till att tala om saken och svara på det," ska han ha sagt till Fox News.
Man tar även upp i artikeln att Bloombergs kampanj har ställts inför anklagelser om att han har gett olämpliga kommentarer till kvinnor, och att hans företag, Bloomberg LP, har haft en fientlig miljö för sina anställda kvinnor. Hans kampanj nekar dock till anklagelserna.
I en intervju den 15:e december med ABCs The View, så ska Bloomberg ha sagt att hans företag, vilka levererat stora mängder av nyheter och finansiell information till Wall Street, har "väldigt lite" fall av sexuella trakaserier med tanke på hur stort företaget är och att han tror att "de flesta människor skulle säga att vi är en fantastisk arbetsplats."
https://af.reuters.com/article/worldNews/idAFKBN20A0IQ