2020-02-16, 22:33
Medlem
kan man räkna bort coronaviruset nu eller? alltså att det inte kommer att bli något stort / samhällskollaps, mad max

eller tror ni det kommer att fortsätta och fortsätta....
Citera
2020-02-16, 22:33
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja, konfidensintervallet blir dock stort med bara två avlidna i min beräkning, jag misstänker att det kryper under 1 % baserat på tidigare uppskattningar på 0,3-0,6 %. Så runt eller strax under 1 % är rimliga siffror.

Förhoppningsvis är det så att vi landar på en dödlighet jämförbar med influensa. Kanske något högre. Med tanke på alla fall som blir lindrigt sjuka är det helt klart möjligt.
Citera
2020-02-16, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Det är ju några av er som har bra koll på Kina.
Ni som jobbar och handlar med dem. Vad säger era leverantörer? Har de börjat öppna upp igen?

(...Kontokurt , visst hade bland annat du lite koll va?)

Tänker om någon av er fått höra något nytt där ifrån...?

Tänker på er, och oroas för er skull.

Du har säkert fått svar från fler men mailade med en av mina leverantörer i Kina I fredags, de ligger strax över 30 mil från Wuhan, och de räknar med att öppna den 30/2 igen då de kan skicka varor igen.
Citera
2020-02-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
https://github.com/calthaus/ncov-cfr/blob/master/README.md

Enligt den här uppskattar dom CFR till mellan 0,5 - 5,5% (2,1%)

Så 1,1-1,66% känns rimligt.

Haha, läste den i sin helhet, och det är nästan som jag skulle kunna varit en av författarna som jag har tryckt på i denna tråd med "sneda data" och att man måste kika på fallen utanför Kina. Hubeis data är inget som kan användas för att beräkna dödlighet.
Citera
2020-02-16, 22:41
Medlem
Citat:
Förhoppningsvis är det så att vi landar på en dödlighet jämförbar med influensa. Kanske något högre. Med tanke på alla fall som blir lindrigt sjuka är det helt klart möjligt.

Min heta tips är fortsatt < 1 %.
Citera
2020-02-16, 22:42
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Haha, läste den i sin helhet, och det är nästan som jag skulle kunna varit en av författarna som jag har tryckt på i denna tråd med "sneda data" och att man måste kika på fallen utanför Kina. Hubeis data är inget som kan användas för att beräkna dödlighet.

Precis. Skönt med lite klarsynthet i tråden som annars översvämmas med domedagsprofetior och anklagelser om att alla mörkar.
Citera
2020-02-16, 22:43
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Min heta tips är fortsatt < 1 %.

Jag hoppas du har rätt i det. Allt under 1% är positivt.
Citera
2020-02-16, 22:46
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Vart finns den här påstådda rapporten? Har sökt efter den och forskarna som omnämnts men hittar den inte.

Här har dom undersökt viruset och funnit att mutationerna stämmer överens med hur ett virus muterar naturligt och att det förmodligen hoppas mellan fladdermus och däggdjur redan för 20-70 år sedan.

https://nationalpost.com/news/world/no-the-coronavirus-was-not-genetically-engineered-in-a-wuhan-lab

Ja så kan det ju med vara.

Forskningsrapporter med tillförlitligt innehåll brukar ju ta flera år att ta fram. Så det finns ju ingen som har fått fram en helt trovärdig rapport på bara drygt en månad.
Det saknas både information, underlag och tid för det.
Vi får väl ta vad vi har så länge, och försöka bedöma vilka intressen som kan ligga bakom rapporten.
Lite svårt. Men det är vad vi har.
Citera
2020-02-16, 22:47
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Hubeis data är ju naturligtvis inget som är aktuellt för resten av världen nu och förhoppningsvis aldrig men den visar realiteten ifall detta virus skenar och sjukvården knäar.
Siffrorna i Kina utanför Hubei visar också på mellan en och två % i dagsläget.
Citera
2020-02-16, 22:48
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Christopher Langan, världens smartaste man (över 200 IQ), säger här att viruset kommer döda mellan 500m - 3.2b människor:

http://i.4cdn.org/pol/1581874996053.jpg

Här säger han att viruset med all säkerhet är gjort i ett labb av människor:
http://i.4cdn.org/pol/1581882646899.png

Jag litar mer på någon med 200 IQ än någon random flashbackare. Att inte göra det är dumt.
Citera
2020-02-16, 22:48
Medlem
Citat:
Precis. Skönt med lite klarsynthet i tråden som annars översvämmas med domedagsprofetior och anklagelser om att alla mörkar.

Håller med. Kul att de körde med Poissonfördelning i studien, hade nästan tänkt göra en sådan, men hade inte alla data som de hade. Den borde kunna uppdateras om en vecka så får de bättre estimat.
Citera
2020-02-16, 22:49
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Christopher Langan, världens smartaste man (över 200 IQ), säger här att viruset kommer döda mellan 500m - 3.2b människor:

http://i.4cdn.org/pol/1581874996053.jpg

Läste om honom nu och han kanske får höga poäng på IQ-test men har har inte mycket annat som talar för honom.

Han beskrivs som "Alex Jones with a thesaurus" och är tydligen en husgud inom alt-right rörelsen.

Och ja, man behöver inte ha ett IQ på 200 för att komma fram till att 10% av 80% av Jordens befolkning landar runt 6 miljoner och 40% av 80% av Jordens befolkning landar runt 2.4 miljarder.

Smart grabb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in