2020-02-16, 17:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vem pratar om att titta rakt ned i marken? Jag syftar alltid på att blicka ut mot horisonten.
Bilden du visade på kraftledningen, där man inte såg kurvaturen visade inte horisonten.
Även om horisonten är med i bild är det svårt att se kurvan utan zoom.
Med Zoom så syns kurvan tydligt på samma sätt som en brädas krökning syns tydligt om man tittar längs med.
Citera
2020-02-16, 17:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Den inkluderar jag i allra högsta grad, då samma välvning som syns tycks upphöra på högre höjd.
Så du menar att en brädas krökning upphör och blir rak, om du slutar att titta längs med?
Citera
2020-02-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Bilden du visade på kraftledningen, där man inte såg kurvaturen visade inte horisonten.
Även om horisonten är med i bild är det svårt att se kurvan utan zoom.
Med Zoom så syns kurvan tydligt på samma sätt som en brädas krökning syns tydligt om man tittar längs med.

Då vill jag att du visar mig en bild tagen från en högre höjd, där vi kan se det du påstår här. En tydlig krökning vid horisonten.

Tack på förhand!
Citera
2020-02-16, 17:24
Medlem
Citat:
Barrel Distortion påverkar inte en horisontell eller vertikal linje som går genom bildens mitt.
Är den linjen krökt så är den krökt i verkligheten.

https://photographylife.com/what-is-distortion

Här har du en bättre: https://www.youtube.com/watch?v=8OnJCqtTxsA Klart synligt vid 2:03

James May flyger i en U2 på 70000 fot. Bättre kamera och högre
Citera
2020-02-16, 17:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Då vill jag att du visar mig en bild tagen från en högre höjd, där vi kan se det du påstår här. En tydlig krökning vid horisonten.

Tack på förhand!
Det går ju inte eftersom horisonten är mycket längre bort från högre höjd. Det innebär att broar och kraftledningar blir för små i bilden. Det innebär ju inte att krökningen som syns på närmare håll inte försvinner.
Citera
2020-02-16, 17:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Än en gång, ditt brädexempel är ett sorgligt 'bevis' för att kurvan som inte syns till egentligen finns där.
Inte alls den demonstrerar din tro att formen ändras beroende på betraktningsvinkel.
Citera
2020-02-16, 18:16
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

Nu var inte frågan ställd till mig. Men är detta tillräckligt hög höjd för att även du ska kunna se kurvaturen?

Fantastiskt klipp från ISS där man får följa med på rymdpromenaden. https://www.reddit.com/r/interestingasfuck/comments/f4p9xm/one_mistake_and_you_will_drift_off_to_the_unknown/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf
Citera
2020-02-16, 18:34
Medlem
Citat:
Det går ju inte eftersom horisonten är mycket längre bort från högre höjd. Det innebär att broar och kraftledningar blir för små i bilden. Det innebär ju inte att krökningen som syns på närmare håll inte försvinner.

Så bekvämt. På vilken höjd blir broar och kraftledningar "för små", menar du?
Citera
2020-02-16, 19:15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Tack på förhand!
Hur föreställer egentligen du dig att det skulle se ut på en krökt jord? Hur borde "kurvan" se ut enl dig?
Citera
2020-02-16, 19:49
Medlem
Citat:
Där kan man minsann inte zooma in på horisonten och se en tydlig krökning. Men häftig video!

Varför behöver du zooma för att se krökningen?
Citera
2020-02-16, 19:51
Medlem
Citat:
Allt annat än platt.

Vänligen kvantifiera hur mycket inte platt det borde se ut. Den kan väl inte förväntas se ut som en banan eller en plättlagg t ex?

Fast det är faktiskt vad du säger. Vilket icke platt utseende som helst skulle kunna stämma med en sfärisk jord enligt dig och en banan är inte platt.
Citera
2020-02-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Vänligen kvantifiera hur mycket inte platt det borde se ut. Den kan väl inte förväntas se ut som en banan eller en plättlagg t ex?

Fast det är faktiskt vad du säger. Vilket icke platt utseende som helst skulle kunna stämma med en sfärisk jord enligt dig och en banan är inte platt.

Här har du din banan:
https://i.imgur.com/KZTWWfm.png

Jämför den bananen med den i övrigt platta verklighet vi kan observera, så kanske du förstår varför jag misstror att bilden visar jordens kurvatur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in