2020-02-16, 17:10
Medlem
Läste att första fallet i Afrika (Egypten) är bekräftat(?) hur ligger det där till med tanke på att egypten tillhör de med bättre sjukvården antar jag, får de fart i Afrika så kommer det gå fort misstänker jag.

Med tanke på hur mycket problem de hade med Ebola men det kanske har lärt sig något efter det utbrottet.
Citera
2020-02-16, 17:11
Medlem
HGs avatar
Intressant att Kinas centralbank bestrålar sedlar som kommer in och sätter dessa sedan i 14 dagars karantän. Verkar som att viruset är starkt och smittar på en rad olika sätt som främjas av den moderna världens globala inriktning.
Citera
2020-02-16, 17:15
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant att Kinas centralbank bestrålar sedlar som kommer in och sätter dessa sedan i 14 dagars karantän. Verkar som att viruset är starkt och smittar på en rad olika sätt som främjas av den moderna världens globala inriktning.
Tyvärr tror jag att detta enbart kommer att skynda på ankomsten av det kontantlösa samhället, nu har de ännu en ”orsak” till varför ”kontanter är medeltid och kontraproduktiva i ett modernt samhälle”. Kontanter finansierar inte bara terrorism, de sprider även pest.
Citera
2020-02-16, 17:16
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
De har beredskapsplaner. Men jag undrar också vad de innebär. Sverige borde förbereda kapacitet för provtagning, köpa dräkter osv. Vet någon om några praktiska förberedelser sker överhuvudtaget? Eller görs det bara om smittan väl kommer?

Beträffande hantering av patienter utanför sjukhus:

"I det fall en patient söker vård utanför sjukhus, på vårdcentral, närakutmottagning,
öppenvårdsmottagning eller liknande, och misstanke om infektion med 2019-nCoV väcks ska
hen hänvisas till ett enskilt rum utan att passera väntrum, personal hålla avstånd och vårdande
personal använda skyddsutrustning. Kontakt tas omgående med infektionsbakjour och
smittskyddsläkare för vidare handläggning. Vid telefonsamtal med patient där misstanke väcks
ska vårdgivare kontakta infektionsbakjour för bedömning och patienten därefter eventuellt
hänvisas till sjukhus
."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/rekommendationer-for-handlaggning-av-misstankta-fall/

Vad som inte framgår är hur man skall hålla isär misstänkta Coronasjuka från övriga sjuka . M A O för att ovanstående åtgärder skall vidtas måste det ju finnas skälig grund att tro att det kan vara Corona. Hur skall det gå till?
Min slutsats är att man inte tänkt på hela kedjan från misstanke om sjukdom till diagnos
Citera
2020-02-16, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Börja i rätt ände och begär källor på att det faktiskt är ett sjukhus som är i bruk då.

Jag har, som jag sagt tidigare, inte sparat ner källan.

Påståendena om att jag försvarar Kina börjar bli ganska tröttsamma. Har ni några belägg för det? Bara för att jag inte skriver tusen inlägg om att "Kina ljuger!!!!!!!!!" Så betyder det inte att jag försvarar Kina. Jag har redan skrivit att mörkertalet förmodligen är stort, att sitta och tjata om det sida in och sida ut är totalt jävla meningslöst och om ni ni vill skriva om hur jävla dåligt det är i Kina och hur dumma dom är som ljuger om allt och fortsätta med ert förbannade konspirationstrams så kan ni göra det i rätt forum. Det här är MEDICIN OCH HÄLSA under VETENSKAP.

Men ni fattar inte. Utan istället sitter ni dag ut och dag in och diskuterar den RIKTIGA dödligheten som ni har räknat ut med era fantastiska mattekunskaper från en särklass i Kinna och tror att ni är genier som vet mer än forskarna.

Ni utgår från att alla ljuger, Kina ljuger, FHM ljuger, CDC ljuger, WHO ljuger och tjatar om era rent ut sagt efterblivna teorier sida ut och sida in i all jävla evighet.

Jag är klar med er.

sandlådenivå på alla kanter här, den som tror dig sitta inne med nån slags sanning är lika mycket ute och cyklar vilken sida man ser sig stödja - varför? jo pga av ingen etablerad sanning finns beroende på osäkerheten i sb med den tidiga fasen av utbrottet tillika Kinas oförmåga att sprida korrekt information, detta är naturligtvis en följd av statens struktur på organisation spilld över på provinser, större och mindre samhällen. Ingen borde vara besserwisser i detta skede, vi alla vet för lite. Att spekulera är fritt, men acceptera då motsatta åsikter!
Citera
2020-02-16, 17:25
Medlem
MrAndress avatar
Någon som vet hur det ligger till med paket från china?

Jag väntar 2st viktiga paket.
Citera
2020-02-16, 17:41
Medlem
Bbobis avatar
Vet inte om båten som nekades att lägga till i flertalet länder tagits upp.

Kambodja lät båten lägga till, testade personerna och lät många lämna skeppet.

Nu har passageraren i ett nytt test i Malaysia testat positivt och resterande ca 400 personer är åter igen i karantän på båten men 200 av dom har redan lämnat båten i Kambodja där dom transporterades till phnom penh och sen vidare på eget bevåg.
Citera
2020-02-16, 17:41
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Någon som vet hur det ligger till med paket från china?

Jag väntar 2st viktiga paket.
Jag har lassat ur containrar från Kina med varor och inte blivit sjuk så du kan pusta ut, viruset överlever inte utanför en människa tre veckor till havs.
Citera
2020-02-16, 17:42
Medlem
ylletrasas avatar
Hur stor utbredning tror ni detta kommer bli? Är det något att bekymra sig över? Med tanke på att fler dör i cancer, än corona?
Citera
2020-02-16, 17:47
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Jag har lassat ur containrar från Kina med varor och inte blivit sjuk så du kan pusta ut, viruset överlever inte utanför en människa tre veckor till havs.

Nu flygs iaf ett paket hit, och jag är inte ett dugg rädd för smittspridningen, utan om jag får paketen överhuvudtaget?
Citera
2020-02-16, 17:47
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower

Kan det visst göra: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2863430/

28 dagar vid +4 grader, älskar havstemperatur och hög luftfuktighet
Citera
2020-02-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
Hur stor utbredning tror ni detta kommer bli? Är det något att bekymra sig över? Med tanke på att fler dör i cancer, än corona?

Cancer vet vi en del om och har en vana med att det finns. Det som skrämmer med corona är att vi ännu inte kan veta hur omfattande och dödligt detta virus kan bli. Gör vad du kan för att inte bli utsatt för viruset , ta in den fakta som finns men låt oron stanna på en rimlig nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in