2020-02-16, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Självklart ska man kunna acceptera något som faktiskt visar en ofrånkomlig sanning
Accepterar du att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn?
Accepterar du att ekvatorn är 4000 mil lång?

Citat:
Så jag frågar dig igen, för sista gången, vart tar den kurvan vägen, när jag blickar ut över en platt jord från 10.000 meters höjd?
Har du varit på 10 000 meters höjd och hur vet du att du verkligen var på 10 000 meters höjd då?
Citera
2020-02-16, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Accepterar du att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn?
Accepterar du att ekvatorn är 4000 mil lång?

Har du varit på 10 000 meters höjd och hur vet du att du verkligen var på 10 000 meters höjd då?

Jag vet inte om jag accepterar några mått på jorden.

Yes, det har jag varit, flertal gånger. Väderballonger och deras videos, där man har en något friare sikt runt omkring sig än ut ur ett flygplansfönster, visar inget tecken på någon kurva heller.
Citera
2020-02-16, 01:30
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jag accepterar några mått på jorden.

Yes, det har jag varit, flertal gånger. Väderballonger och deras videos, där man har en något friare sikt runt omkring sig än ut ur ett flygplansfönster, visar inget tecken på någon kurva heller.
Jag antar du menar att du åkt flygplan på 10 000 meters höjd
Hur kan du veta att du varit på 10 000 meters höjd om du inte accepterar några mått på jorden?

Menar du att du accepterar påståendet att trafikplan flyger på 10 000 meters höjd, men accepterar inte påståendena om avståndet nordpolen - ekvatorn (1000 mil) samt ekvatorns omkrets (4000 mil)?
Varför?
Senast redigerad av Prudent 2020-02-16 kl. 01:33.
Citera
2020-02-16, 01:47
Medlem
Citat:
Jag antar du menar att du åkt flygplan på 10 000 meters höjd
Hur kan du veta att du varit på 10 000 meters höjd om du inte accepterar några mått på jorden?

Menar du att du accepterar påståendet att trafikplan flyger på 10 000 meters höjd, men accepterar inte påståendena om avståndet nordpolen - ekvatorn (1000 mil) samt ekvatorns omkrets (4000 mil)?
Varför?

För höjden på ett flygplan är något som mäts i realtid. Det har jag inga problem att lita på.
Citera
2020-02-16, 02:06
Medlem
Citat:
För höjden på ett flygplan är något som mäts i realtid. Det har jag inga problem att lita på.
Så utan bevis eller egen mätning så tror du på det, men mått på jorden accepterar du inte?
Gäller det alla mått som inte mäts i realtid?

När madtop frågade dig om dessa avstånd:
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Hur får du till det kända avståndet nordpolen till ekvatorn med den kända längden på ekvatorn på en platt jord? Hur kan det vara 1000 mil från nordpolen till ekvatorn när ekvatorn är 4000 mil?
gav du sken av att tro att måtten borde vara desamma på en platt jord:
Citat:
Hur menar du att dessa sträckor skulle skilja sig på en platt jord? Ökar/minskar en kurvad yta ett avstånd gentemot en platt yta?
Menar du nu att du egentligen inte trodde på de måtten då heller, och du spelade bara okunnig?

Citat:
Tror jag läst att man ser ca 40 mil från den höjden, mot horisonten alltså. 40 mil utan kurvatur mellan mig och horisonten.
Varför accepterar du påståendet att man kan se ca 40 mil från 11 000 meters höjd, men inte avstånden nordpolen - ekvatorn samt ekvatorns omkrets?
Mättes de 40 milen i realtid medan du läste om det eller vad är det som gör att du accepterar det måttet på jorden men inte de andra?
Senast redigerad av Prudent 2020-02-16 kl. 02:17.
Citera
2020-02-16, 02:16
Medlem
Citat:
Så utan bevis eller egen mätning så tror du på det, men mått på jorden accepterar du inte?
Gäller det alla mått som inte mäts i realtid?

När madtop frågade dig om dessa avstånd:

gav du sken av att tro att måtten borde vara desamma på en platt jord:

Menar du nu att du egentligen inte trodde på de måtten då heller, men du spelade bara dum?

Varför accepterar du påståendet att man kan se ca 40 mil från 11 000 meters höjd, men inte avstånden nordpolen - ekvatorn samt ekvatorns omkrets?
Mättes de 40 milen i realtid medan du läste om det eller vad är det som gör att du accepterar det måttet på jorden men inte de andra?

Vilka mått har getts på hur mycket en kurva ökar över avstånd? Har inte sett några.

Jag kan inte se avståndet Nordpolen-ekvatorn, jag kan heller inte se ekvatorns omkrets. Kan du?

Jag kan se ut ur ett flygplansfönster dock.
Citera
2020-02-16, 02:29
Medlem
Citat:
Vilka mått har getts på hur mycket en kurva ökar över avstånd? Har inte sett några.
Det fick du svar på redan efter dit tredje inlägg i denna tråd...
Citat:
Citat:
Så vad är den riktiga lutningen på byggnaden? Någon som kan annat än uppskatta? Jag beskriver bara vad jag ser i videon, en icke-lutande byggnad som trots allt ska vara gömd bakom en kurva.
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är som sagt enkelt att räkna ut.
Nordpolen <-> ekvatorn = 90 grader och 1000 mil. Det blir 11,11 mil per grad.

Citat:
Jag kan inte se avståndet Nordpolen-ekvatorn, jag kan heller inte se ekvatorns omkrets. Kan du?
Menar du alltså att du bara litar på avstånd man kan se eller var detså att du bara litar på avstånd som mäts i realtid?
Citat:
Jag kan se ut ur ett flygplansfönster dock.
Hur ser du avstånd genom ett flygplansfönster?
Senast redigerad av Prudent 2020-02-16 kl. 02:31.
Citera
2020-02-16, 02:34
Medlem
Citat:
Det fick du svar på redan efter dit tredje inlägg i denna tråd...

Menar du alltså att du bara litar på avstånd man kan se eller var detså att du bara litar på avstånd som mäts i realtid?

Hur ser du avstånd genom ett flygplansfönster?

Stämmer dessa mått överens med en fullkomligt platt jord, då?

Nej, men avstånd som jag aldrig kommer kunna mäta själv, är ingenting jag litar på. Litar inte heller på att de stjärnor vi ser är miljoners miljoner kilometer bort, men det hör ju till denna konspirationsteori så kanske inte föga förvånande.

Hur jag ser avstånd från ett flygplansfönster? Landmärken.
Citera
2020-02-16, 02:41
Medlem
Citat:
Stämmer dessa mått överens med en fullkomligt platt jord, då?
Vilka mått?
Menar du nordpolen - ekvatorn (1000 mil) och ekvatorns omkrets (4000 mil)?
Varför frågar du om du inte tror de avstånden är riktiga?

Citat:
Nej, men avstånd som jag aldrig kommer kunna mäta själv, är ingenting jag litar på.
Okej, så du litar på avstånd man inte kan se, men bara om du mäter dom själv?
Men flyghöjden 10 000 meter litar du på utan att ha mätt själv? Varför?

Citat:
Hur jag ser avstånd från ett flygplansfönster? Landmärken.
Finns det landmärken med avståndsangivelser eller hur kan du veta avstånd genom att se ut genom flygplansfönstret?
Senast redigerad av Prudent 2020-02-16 kl. 02:43.
Citera
2020-02-16, 02:48
Medlem
Citat:
Vilka mått?
Menar du nordpolen - ekvatorn (1000 mil) och ekvatorns omkrets (4000 mil)?
Varför frågar du om du inte tror de avstånden är riktiga?

Okej, så du litar på avstånd man inte kan se, men bara om du mäter dom själv?
Men flyghöjden 10 000 meter litar du på utan att ha mätt själv? Varför?

Finns det landmärken med avståndsangivelser eller hur kan du veta avstånd genom att se ut genom flygplansfönstret?

Nej, jag syftar på måtten på hur mycket en kurva ökar med avstånd. Stämmer de med en till synes fullkomligt platt jord?

Jag har redan förklarat varför jag inte har några större problem att lita på vilken höjd jag befinner mig.

Jag kan veta, på ett ungefär, genom att jämföra kartor med de landmärken jag ser. Eller använda mig av egna erfarenheter, typ "hur långt är det att köra mellan dessa avstånd?" Osv.. osv... Inte jättesvårt att förstå hur jag menar, hoppas jag.
Citera
2020-02-16, 03:03
Medlem
Citat:
Nej, jag syftar på måtten på hur mycket en kurva ökar med avstånd. Stämmer de med en till synes fullkomligt platt jord?
Kurva på en platt jord? Hur tänkte du nu?

Citat:
Jag har redan förklarat varför jag inte har några större problem att lita på vilken höjd jag befinner mig.
Så höjd litar du på för det kan man mäta i realtid trots att du själv inte mätt att höjden stämmer eller ens kan mäta den själv sittandes i en tryckkabin??

Citat:
Jag kan veta, på ett ungefär, genom att jämföra kartor med de landmärken jag ser.
Är det dom där kartorna som bygger på projicering av en rund jord?

Citat:
Eller använda mig av egna erfarenheter, typ "hur långt är det att köra mellan dessa avstånd?" Osv.. osv... Inte jättesvårt att förstå hur jag menar, hoppas jag.
Enligt den här avståndsmätaren är det 39,7 mil mellan Stockholm och Göteborg:
https://sv.distance.to/Stockholm,SWE/Göteborg,SWE
samt 1567 mil från Treriksröset till Smygehuk:
https://sv.distance.to/Treriksröset/Smygehuk,SWE.

Rimligtvis har du egen erfarenhet av ungefärliga avståndet Sthlm - Gtb, men inte Treriksröset - Smygehuk.
Litar du ändå på att båda måtten stämmer trots att du inte mätt dom exakt själv eller är det något av måtten du inte accepterar?

Ett klurigare avstånd är Oslo - Kirkenäs, 142 mil:
https://sv.distance.to/Oslo,NOR/Kirkenäs
Kortare än mellan nord- och sydspets i Sverie, men ganska svårt att basera på egen erfarenhet, fast går ju flyga den sträckan med reguljärflyg. Accepterar du det avståndet?
Senast redigerad av Prudent 2020-02-16 kl. 03:12.
Citera
2020-02-16, 03:19
Medlem
Citat:
Kurva på en platt jord? Hur tänkte du nu?

Så höjd litar du på för det kan man mäta i realtid?

Är det dom där kartorna som bygger på projicering av en rund jord?

Enligt den här avståndsmätaren är det 39,7 mil mellan Stockholm och Göteborg:
https://sv.distance.to/Stockholm,SWE/Göteborg,SWE
samt 1567 mil från Treriksröset till Smygehuk:
https://sv.distance.to/Treriksröset/Smygehuk,SWE.

Rimligtvis har du egen erfarenhet av ungefärliga avståndet Sthlm - Gtb, men inte Treriksröset - Smygehuk.
Litar du ändå på att båda måtten stämmer trots att du inte mätt dom exakt själv eller är det något av måtten du inte accepterar?

Ett klurigare avstånd är Oslo - Kirkenäs, 142 mil:
https://sv.distance.to/Oslo,NOR/Kirkenäs
Kortare än mellan nord- och sydspets i Sverie, men ganska svårt att basera på egen erfarenhet, fast går ju flyga den sträckan med reguljärflyg. Accepterar du det avståndet?

Jag frågar dig, är måtten på hur mycket en kurva ska öka med avstånd överensstämmande med en till synes platt jord, från säg 10.000 meters höjd?

Ja, jag litar på dessa höjdmätningar.

Hur kan en karta som visar, säg Stockholms innerstad, vara beroende av en sfärisk projicering för att vara 'funktionell' enligt dig? Vi kan ganska tydligt se hur Stockholm befinner sig på en plan yta och ingenting annat, om vi blickar ner över staden från bara några tusen meters höjd. Så var är kurvan relevant för dig, när den ej tycks existera i verkligheten? 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in