2020-02-15, 21:38
Medlem
tja!

Pluggar teknisk fysik och är nu inne på min andra termin. De senaste månaderna har jag varit riktigt "sjuk" (panikångest, depression etc) och har därför varit ganska frånvarande från skolan. jag är dock nu tillbaka och försöker plugga ikapp så bra som jag bara kan.

Jag försöker nu hinna ikapp med kursen "mekanik baskurs" som då är en väldigt grundläggande kurs i mekanik. Problemet är kursen började då jag mådde som sämst, så jag har skippat cirka 20 föreläsningar och 10 lektioner. Tentan är om 5 veckor och undrar nu om det är möjligt att hinna ikapp med plugget så jag kan skriva tentan (med bra betyg).

jag har hittills blivit klar med cirka 35% av innehållet, men jag har nu fastnat för kapitlen om accelererande referenssystem. Värt att nämna att jag har enkelt för fysik och matte.

så vad säger ni? går det eller inte?
Citera
2020-02-15, 21:43
Medlem
Inte om du ska hänga här. Plugga och kämpa på.
Citera
2020-02-15, 21:49
Medlem
allt går i livet. sen kanske du inte blir klar med utbildningen exakt när du hoppats men vad gör det
Citera
2020-02-15, 21:52
Bannlyst
Börja plugga nu och satsa på omtentan, tror det blir svårt hinna ifatt så pass mycket på en sådan utbildning.
Citera
2020-02-15, 21:52
Medlem
Jag gissar nej men försök ändå. Du måste lära dig kursen någon gång du kan lika gärna börja nu.
Citera
2020-02-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
allt går i livet. sen kanske du inte blir klar med utbildningen exakt när du hoppats men vad gör det

i värsta fall behöver jag göra omtenta...

hur kommer detta göra att jag inte blir klar med utbildningen i tid?
Citera
2020-02-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeLLFuCk1
i värsta fall behöver jag göra omtenta...

hur kommer detta göra att jag inte blir klar med utbildningen i tid?
om du inte klarar av vissa moment eller tentor i TID får du göra OM dvs tar allting LÄNGRE tid
Citera
2020-02-15, 22:08
Medlem
Klart möjligt men varför skulle bra betyg vara viktigt i ett sådant här läge?
Citera
2020-02-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Klart möjligt men varför skulle bra betyg vara viktigt i ett sådant här läge?

ända sedan gymnasiet så har jag aldrig skippat ett prov i matte eller fysik, hur sjuk jag än är. fysik och matte är det enda jag är bra på och vill såklart att det speglas i mina betyg. vill inte skippa en tenta, vill inte heller få dåliga betyg. svårt att förklara
Citera
2020-02-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeLLFuCk1
ända sedan gymnasiet så har jag aldrig skippat ett prov i matte eller fysik, hur sjuk jag än är. fysik och matte är det enda jag är bra på och vill såklart att det speglas i mina betyg. vill inte skippa en tenta, vill inte heller få dåliga betyg. svårt att förklara
På min högskola kan man alltid tenta upp betyg.
Citera
2020-02-15, 22:13
Medlem
DeepThroat007s avatar
Plugga 15-18 tim/dygn om du är lite trög, så funkar det nog. Lägg givetvis ingen tid på surfande o datorspelande osv.

Lägg en tim/veckan på att laga mat (en stor kastrull jasmin-ris o några kycklingar i ugnen med grillkrydda på 200C i ca en timma).

Kurs-stress att oroa sig för i Sverige där du inte tvingas ut på risfälten för att trygga folkets försörjning.
Citera
2020-02-15, 22:44
Medlem
Eagleoffreedoms avatar
Med tanke på att det är just ångest och depression du lidit av skulle jag vara försiktig med att gå in för hårt med studierna nu. Plugga i en takt som du känner att du kan hantera och där du även har tid för ordentlig sömn och träning. Skriv tentan, går det så går det, annars kommer omtentaperiod. Givetvis ska du vara diciplinerad och inte hålla på med massa slösurfande, netflix etc men det är inte värt att gå in i studierna så hårt att du blir sjukskriven igen och hamnar efter i fler kurser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in