2020-02-15, 16:38
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Hon är förmodligen svårt sjuk, det finns inget som tyder på det motsatta.

Vi säger så.
Citera
2020-02-15, 16:38
Medlem
Det har i denna tråd ventilerats rykten som gör gällande att den smittade kvinnan i Småland ska ha flyttats från sjukhuset i Jönköping. I regel är jag ej glad i lösa rykten, varför jag undrar vad dessa påståenden grundar sig på. Om kvinnan har flyttats är detta givetvis av största intresse för tråden.

Länkar till externa källor applåderas.

Strutsfantast.
Citera
2020-02-15, 16:39
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Då tycker jag att du på bumsen tar telefonen och ringer upp Singapore och berättar det för dem! De har ju höjt sin outbreak alert helt i onödan!

Haha, men siffrorna talar ju för det! Majoriteten smittade som ännu inte tillfrisknat har milda symptom och hålls därför isolerade och det tar lång tid innan viruset är helt ute ur kroppen.
Citera
2020-02-15, 16:39
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hur många 20-åringar har du läst om som dött i detta virus? De flesta är 55+.
Jag har läst om en 30 timmar gammal bebis som är smittad, alltså går åldersregeln inte längre med säkerhet att tillämpa på detta coronavirus.
Citera
2020-02-15, 16:40
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Vi säger så.
Precis, håll dig till det tills annat meddelas.
Citera
2020-02-15, 16:41
Medlem
cowboy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strutsfantast
Det har i denna tråd ventilerats rykten som gör gällande att den smittade kvinnan i Småland ska ha flyttats från sjukhuset i Jönköping. I regel är jag ej glad i lösa rykten, varför jag undrar vad dessa påståenden grundar sig på. Om kvinnan har flyttats är detta givetvis av största intresse för tråden.

Strutsfantast.

Jag tänker att om något allvarligt hänt eller hon avlidit så borde någon anhörig eller nära vän yppat det. Detta hade ju förmodligen spridits extremt fort, trots sekretess.

Jag antar att hon a) är vid relativt god vigör men isolerad. b) friskriven i smyg, då det kommunicerats innan att sjv inte kommer ge mer detaljer i ärendet. c) blivit mer allvarligt sjuk och fortfarande inlagd.
Citera
2020-02-15, 16:42
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strutsfantast

Strutsfantast.

Ja någon påstod att hon flyttats till Uppsala har jag för mig men inga källor gavs så antar att det var just det, ett löst rykte. Förövrigt bör det upprepas vid varje repetition av alarmerande siffror att utanför Kina är andelen kritiskt sjuka, allvarligt sjuka, samt avlidna, försvinnande liten och den absoluta majoriteten verkar inte ens kräva sjukhusvård utan får lindriga symptom som påminner om vanlig influensa. Dessa hålls dock ändå isolerade tills de testar negativt för covid-19.
Citera
2020-02-15, 16:42
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vilka är det?
En etnisk italienare vet jag är smittad men han kom med ett evakueringsplan från Kina.
Tyskarna i Webastoklustret kan vara etniska tyskar men jag har inte läst det någonstans.
Fler?

De flesta i UK, familjen som vart smittad på den franska skidorten mm mm.

Sen vet jag inte riktigt vad diskussionen tjänar till, det finns inget som talar för att detta virus (eller virus i övrigt) skulle kunna känna av asiater och smitta dessa mera.
Citera
2020-02-15, 16:44
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Haha, men siffrorna talar ju för det! Majoriteten smittade som ännu inte tillfrisknat har milda symptom och hålls därför isolerade och det tar lång tid innan viruset är helt ute ur kroppen.
Minoriteten som är ca 2% betyder, om detta smittade alla skulle ge ca 160.000.000 döda. Vissa skulle säkert dött i något annat men ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag har läst om en 30 timmar gammal bebis som är smittad, alltså går åldersregeln inte längre med säkerhet att tillämpa på detta coronavirus.

Smittad ja, men inte svårt sjuk och inte avliden
https://www.healthline.com/health-news/coronavirus-may-less-harmful-for-children-pregnant-women#The-infection-appears-less-severe-in-childr en
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
De flesta i UK, familjen som vart smittad på den franska skidorten mm mm.

Sen vet jag inte riktigt vad diskussionen tjänar till, det finns inget som talar för att detta virus (eller virus i övrigt) skulle kunna känna av asiater och smitta dessa mera.
Fast hur förklarar du att bara några enstaka procent får allvarliga symptom och att ännu färre hamnar i kritiskt tillstånd? Över 95% för att ta säkerhetsmariginaler får vanliga influensasymptom utanför Kina.
Citera
2020-02-15, 16:46
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors

Siffrorna talar väl kanske bäst när resten av världen har haft virusutbrottet lika länge som Kina har haft det.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in