Citat:
Om jag minns rätt så var Frankrike det första landet i Europa med Corona smittade.
Om det är 80 är åringen som rapporterades som smittad 24 januari som avlidit så har det tagit 22 dagar för henne att dö. Hon var väl sjuk från början?
Det verkar vara en långdragen process att dö i Corona.
Enligt videon från Singapore som länkades igår: 82% milda symptom, 15% allvarliga symtom och 3% kritiska symptom.
Vad händer om vi får 10 % smittade i Sverige,
1 miljon. 820 000 personer med lindriga symptom , 150 000 personer med allvarliga symptom och 30 000 personer med kritiska symptom.
1% smittade 100 000: 82 000 milda, 15 000 allvarliga och 3000 kritiska .
Jag tror det räcker med 1% smittade för att vår överbelastade sjukvård ska knäa rejält. Hur ska man då prioritera vem som får bästa vården? De som har bäst chans att överleva? 80+ och de som redan är svårt sjuka prioriteras bort?
Hur gör man med alla andra svårt sjuka? Har Corona företräde framför cancer patienter?
Läst någonstans om en leukemi sjuk kvinna i Kina som inte fick nödvändig smärtlindig på grund av krisen i Kina. Hon hade fruktansvärda smärtor.
Dessutom har en massa sjukvårdspersonal smittats i Kina. Vad gör man när för många i vården är i karantän?
Läste på SVT att det riskerar att bli materialbrist i vården då mycket medicintekniska produkter tillverkas i Kina.
Dessuom den ekonomiska krisen...
Jag minns inte att det var så här oroligt 2009 när svininfluensan kom?