2020-02-15, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Vad är det för specifikt skandinaviskt med det? Det gäller ju för alla i-länder. Problemet med att försvara en idiotisk reklam är att man själv framstår som en idiot.
Visst är det så. Jag försvarar inte reklamens relevans. Jag försökte bara förklara syftet med den.
Citera
2020-02-15, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Vad är det för specifikt skandinaviskt med det? Det gäller ju för alla i-länder. Problemet med att försvara en idiotisk reklam är att man själv framstår som en idiot.
Det är ju just det. Det finns inget specifikt skandinaviskt, säger reklamfilmen. Även tolkningen av filmen säger alltså samma sak som orden i filmen.
Citera
2020-02-15, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Poängen är att skandinaver reser och tar med det bästa hem. Det är reklamens budskap.
Det är en reklamfilm, inte en dokumentär.
Varför upprepas detta mantra, alla förstår vad budskapet försökte vara. Problemet är ju hur det paketerades, politisk. Andemeningen här är att minst 25% av befolkningen är skit (mest SD) och att Sveriges historias och kultur är värdelös. Vi ska alltså var glad och nöjd med extrem import av mångkultur även om vi ser vad som händer runt omkring för enligt SAS är det bara utvecklande. Det blir extremt provocerande och det fattade inte SAS eller så var det politiskt motiverat av människor som aldrig är ute i verkligheten och inte kan eller bryr sig om sin historia.

Tycker du verkligen att en reklamfilm ska eller bör var politisk?
Citera
2020-02-15, 10:15
Medlem
Citat:
Nej, skattebetalare har inte något ägaransvar. Du kan inte gå på årsstämman och rösta som skattebetalare. Du måste själv äga aktier.

Eftersom du är vänstertomte spelar inte pengar någon roll för dig,,,host host. Lika så budgeterar du statens kostnader enskilt efter känsloyttringar och inte helt enkelt, pengar in pengar ut. Staten har hjälpt SAS och då blir alla inblandade. Förutom invällarna.
Citera
2020-02-15, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Varför upprepas detta mantra, alla förstår vad budskapet försökte vara. Problemet är ju hur det paketerades, politisk. Andemeningen här är att minst 25% av befolkningen är skit (mest SD) och att Sveriges historias och kultur är värdelös. Vi ska alltså var glad och nöjd med extrem import av mångkultur även om vi ser vad som händer runt omkring för enligt SAS är det bara utvecklande. Det blir extremt provocerande och det fattade inte SAS eller så var det politiskt motiverat av människor som aldrig är ute i verkligheten och inte kan eller bryr sig om sin historia.

Tycker du verkligen att en reklamfilm ska eller bör var politisk?

Det är din tolkning av reklamen, jag gör en annan.
SD har för övrigt inget med svensk kultur och historia att göra.
Citera
2020-02-15, 10:26
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Bara det att såna som du alltid måste använda diverse glåpord (gärna i vrede felstavade) visar tydligt på bristen av hyfs och utbildning.

Jag bryr mig inte en sekund om SAS, det som är intressant är hur ni reagerar på reklamen. Helt plötsligt blir Jonny och Berra otroligt intresserade av skandinavisk kultur.

Jag bryr mig inte om någon skulle kalla mig dumhuvud men skulle ett företag göra reklam med det budskapet så skulle jag givetvis tycka det är idiotiskt och jag hade i den mån det är möjligt bojkottat företaget i fråga. Något annat vore bara korkat.

Du hade givetvis inte tvekat en sekund att anklaga mig för diverse dumheter, men tror du innerst inne jag bryr mig? Det gör inte Jonny och Berra heller. Vi har gemensamt att vi ser ner på företag som försöker förnedra oss samtidigt som de ber om våra pengar. Att som du blunda och vända andra kinden till kanske ses som ädelt i dina kristna alternativt kulturmarxistiska kretsar, men knappast utanför dessa.
Citera
2020-02-15, 10:36
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Som jag skrev i mitt inlägg så är det reaktionerna på reklamen som häpnadsväckande.
Du driver på med kraften hos ett kärleksbarn mellan en övertygad extremist och en härdad autistisk rättshaverist i din övertygelse om att alla som värderar kulturarv och historia på något sätt är sämre människor.

Det är sorgligt att se en så rotlös och tragisk resande och irrande skepnad.

Än mer sorgligt är att du inte står för några värden alls. Du lika intressant, intellektuell och viktig som en medelmåttig, tre år gammal reaktionsvideo på YouTube.

Men häpnadsväckande är det. Din ryggmärgsreaktion att dra ut till strid och dra din lans för SAS och att det finns människor som inte har större liv än så.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag bryr mig inte en sekund om SAS, det som är intressant är hur ni reagerar på reklamen. Helt plötsligt blir Jonny och Berra otroligt intresserade av skandinavisk kultur.

SAS är ju ett av de gamla, stora, traditionella svenska företagen - precis som Volvo, SAAB, SCANIA, Alfa-Laval, Ericsson. De är våra så kallade "flaggskepp" i världen. Dessutom hålls både SAS och i alla fall ett av de andra företagen jag nämde (SAAB) under armarna med skattepengar som kommer från oss alla, eller har någon gång räddats av skattepengar. Därför identifierar vi oss med dessa företag på ett speciellt sätt. Det är inget konstigt att folk blir upprörda, när de upplever att företaget då kränker oss i stället för att vara till för vår skull.
Senast redigerad av Merwinna 2020-02-15 kl. 10:49.
Citera
Medlem
Citat:
Jag svarade i tråden för längesen. Varför är du så arg och kränkt?
Om köttbullen inte kommer från Turkiet, var kommer den då ifrån? Vad säger experterna?

Experterna menar, givetvis, att den svenska köttbullen är just svensk. Allt annat faller ju på sin egen orimlighet. När det talas om att köttbullen och kåldolmarna ju är turkiska påfund så är det en grov förenkling, som saknar reell anknytning.

Det blir nämligen två helt olika ansatser som ska ta plats i samma diskurs vid ett sådant påstående. Är en köttbulle just det, en boll av hackat kött, varken mer eller mindre? Är en köttbulle idag samma sak som en köttbulle 1770? Om man företräder den typen av fördummande, och enkelspårig, argumentation, visst, då kan man verkligen hävda att köttbullen inte är en svensk företeelse. Men, om man ser bortom formen, boll av kött, och istället ser köttbullen som någonting som förfinats, processats, tagit plats i en kultur, ja, då är det lättare att förstå köttbullen, som den är idag, som just svensk. Den svenska köttbullen kan aldrig ha kommit från Turiket. Detsamma gäller den uttjatade diskussionen om kåldolmen, som då baseras på vindolmar.

Det kräver inte någon högskoleutbildning för att förstå det banala i den fundamentalistiska hållning till autenticitet som ligger till grund för argumentationen i SAS reklamfilm. Alltså, att saker är sin form, och inte det kulturella som formen är laddad med. Hela argumentationen är ogenomtänkt, oärlig, och syftar givetvis enbart till dygdsignalering.

Sen finns det givetvis ingen som inte hävdar att alla kulturer, överallt, har vuxit fram genom utbyten av erfarenheter. Vilket, om reklambyrån hade tänkt ett extra varv, borde varit det enda centrala i produktionen.
Citera
2020-02-15, 10:37
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Poängen är att skandinaver reser och tar med det bästa hem. Det är reklamens budskap.

SAS fick lära sig att man inte kan formulera sig hur som helst om man inte vill få kritik.

Är man dessutom bara en ynka politiskt medveten inser man att budskapet är tydligt globalistiskt. Vårdar man ett varumärke där man inte vill väcka anstöt så för man givetvis inte in varken globalism, kommunism eller fascism i budskapet. Det är anmärkningsvärt att ett företag som SAS inte begriper detta.
Citera
2020-02-15, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag bryr mig inte om någon skulle kalla mig dumhuvud men skulle ett företag göra reklam med det budskapet så skulle jag givetvis tycka det är idiotiskt och jag hade i den mån det är möjligt bojkottat företaget i fråga. Något annat vore bara korkat.

Du hade givetvis inte tvekat en sekund att anklaga mig för diverse dumheter, men tror du innerst inne jag bryr mig? Det gör inte Jonny och Berra heller. Vi har gemensamt att vi ser ner på företag som försöker förnedra oss samtidigt som de ber om våra pengar. Att som du blunda och vända andra kinden till kanske ses som ädelt i dina kristna alternativt kulturmarxistiska kretsar, men knappast utanför dessa.

Det kan också vara så, att de som har en välförankrad nationalkänsla byggd på djupare värden än varifrån saker kommer, inte känner sig förnedrade av en reklamfilm.
Citera
2020-02-15, 10:40
Avslutad
Citat:
Nej, vad som sägs är att

"What is truly Scandinavian? Absolutely nothing. Everything is copied."

Det är inte detsamma som att säga att "skandinaver reser och tar med det bästa hem."

Det är att säga att inget är skandinaviskt. Tror du att du ser något skandinaviskt så tror du fel. Det är en kopia. Vi hanterar blott kopior.

Vad är poängen med att säga det? Om det inte finns någon legitim poäng med att säga det om skandinaver, om någon, så är det inte korrekt att påstå att

Citat:
reaktionerna på reklamen som häpnadsväckande

som du gör. Det är reklamen som är häpnadsväckande, reklam från ett statligt delägt bolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in