2020-02-15, 00:15
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Den massiva karantänen gav ingen eller mycket liten effekt och det var betydligt mer effektivt med information och vaksamhet på symptom. Friviliig hemkarantän var lika effektiv om inte bättre än att skyffla in folk i läger. Detta handlar om socialt samspel och psykologi lika mycket som smittskydd.

Det håller jag med om, absolut.

Men nu pratar jag om kineser som flyr till ett land som inte har några karantäner alls, utan kliver rakt in i Sverige utan någon kontroll överhuvudtaget.
Även om vi stänger gränserna så är det för sent, men om vi hade gjort det tidigare så kanske vi hade haft en chans.
Citera
2020-02-15, 00:16
Medlem
Xehkes avatar
14, 2020 , 2420 new cases of new coronary pneumonia (including 1138 clinically diagnosed cases and 22 clinically diagnosed cases the day before nuclear subtraction) were newly added in Hubei Province, of which 1923 were in Wuhan (including 922 clinically diagnosed cases) Examples) 108 cases in Xianning City (including 97 clinically diagnosed cases) , 105 cases in Xiaogan City (including 68 clinically diagnosed cases) , 67 cases in Ezhou City (including 21 clinically diagnosed cases) , and 43 cases in Jingzhou City (subtractive clinical diagnosis 12 cases) , 37 cases in Huangshi City (including 16 clinically diagnosed cases) , 29 cases in Yichang City (including 16 clinically diagnosed cases) , 28 cases in Suizhou City (2 cases with nuclear subtraction clinical diagnosis) , 26 cases in Huanggang City, Xiangyang 17 cases (including 4 clinically diagnosed cases) , 14 cases in Xiantao City, 12 cases in Shiyan City (1 case of nuclear subtraction clinical diagnosis cases) , 12 cases in Qianjiang City (including 10 clinically diagnosed cases) , 8 cases in Tianmen City (subtraction of nuclear diagnosis 2 clinically diagnosed cases) , 7 in Enshi (including 6 clinically diagnosed cases) , and 6 in Jingmen (5 clinically diagnosed cases with subtraction) .

There were 139 new deaths (including 34 clinically diagnosed cases) in the province , of which: 107 in Wuhan (including 30 clinically diagnosed cases) , 9 in Huanggang, 5 in Xiaogan, and 5 in Jingzhou (including clinical diagnosis) 3 cases) , 3 cases in Jingmen City (including 1 clinically diagnosed case) , 3 cases in Suizhou City, 2 cases in Huangshi City, 2 cases in Xiangyang City, 2 cases in Yichang City, and 1 case in Ezhou City.

There were 912 new hospital discharges (including 263 clinically diagnosed cases) , of which: 486 in Wuhan (including 231 clinically diagnosed cases) , 107 in Huanggang (including 3 clinically diagnosed cases) , 83 in Ezhou, and 58 in Xiaogan Cases, 33 cases in Huangshi City (including 4 clinically diagnosed cases) , 33 cases in Jingzhou City (including 13 clinically diagnosed cases) , 28 cases in Xianning City (including 10 clinically diagnosed cases) , 24 in Suizhou, and 13 in Enshi 12 cases in Xiangyang City, 11 cases in Shiyan City (including 2 clinically diagnosed cases) , 11 cases in Yichang City, 7 cases in Jingmen City, 5 cases in Xiantao City, and 1 case in Qianjiang City.

As of 24:00 on February 14, 2020, Hubei Province has reported a total of 54,406 cases of new coronary pneumonia (including 16,522 clinically diagnosed cases) , of which: 37914 cases (including 14953 clinically diagnosed cases) in Wuhan and 3114 (including clinical 148 cases were diagnosed), 2817 cases in Huanggang City (including 306 clinically diagnosed cases), 1478 cases in Jingzhou (including 257 clinically diagnosed cases), 1232 cases in Suizhou (including 4 clinically diagnosed cases), and 1192 in Ezhou ( Including 189 clinically diagnosed cases), 1128 in Xiangyang (including 4 clinically diagnosed cases) , 980 in Huangshi (including 42 clinically diagnosed cases), 906 in Yichang (including 67 clinically diagnosed cases), and 902 in Jingmen Cases (including 150 clinically diagnosed cases), 840 cases (including 286 clinically diagnosed cases) in Xianning City, 597 cases (including 3 clinically diagnosed cases) in Shiyan City, 514 cases (including 2 clinically diagnosed cases) in Xiantao City, Enshi There were 244 cases in the state (including 27 clinically diagnosed cases), 422 cases in Tianmen City (including 65 clinically diagnosed cases ), 116 cases in Qianjiang City (including 19 clinically diagnosed cases), and 10 cases in Shennongjia Forest District.

A total of 4,774 patients were discharged from the hospital (including 631 clinically diagnosed cases). The province has accumulated 1457 deaths (including 69 clinically diagnosed cases), including: 1123 cases in Wuhan (including 64 clinically diagnosed cases), 68 in Huanggang, 62 in Xiaogan, 33 in Ezhou, and Jingzhou 32 cases (including 3 clinically diagnosed cases) , 28 cases in Jingmen (including 1 clinically diagnosed case) , 19 in Suizhou, 18 in Xiangyang, 17 in Xiantao, 15 in Yichang, 13 in Huangshi, and Tianmen There were 10 cases in Xi'an City, 8 cases in Xianning City, 5 cases in Qianjiang City, 4 cases in Enshi Prefecture (including 1 case of clinical diagnosis and death), and 2 cases in Shiyan City.

At present, 38,107 cases (including 8309 clinically diagnosed cases) are still being treated in the hospital , of which: 8276 severe cases (including 2155 clinically diagnosed cases) , 1876 cases of critically ill (including 516 clinically diagnosed cases) , all of which are being isolated in designated medical institutions treatment. There were 5534 suspected cases, 1,702 were excluded that day, and 5,149 were concentrated and isolated. A total of 176,148 close contacts have been tracked, and 77,323 people are still under medical observation.
Citera
2020-02-15, 00:19
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det håller jag med om, absolut.

Men nu pratar jag om kineser som flyr till ett land som inte har några karantäner alls, utan kliver rakt in i Sverige utan någon kontroll överhuvudtaget.

Det finns inga kineser som flyr corona till Sverige. Alla som kommer hit har någon typ av visumberättigande anledning att vara här. Studier, arbete, PUT, etc.
Citera
Medlem
Redrobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Att det skulle påverka smittspridning nåt nämnvärt är nog lite optimistiskt att tro. Däremot är det bra att ha koll på när smittspridningen tar fart för att vidta åtgärder och förbereda myndigheter och sjukvård. Alla länder gör klokt i att följa utvecklingen i Wuhan eftersom situationen där med lite otur kan bli verklighet i andra storstäder runt om i världen.

Jag aer i Chicago och min fru jobbar inom skolan utanfor Chicago omradet, de har fatt varning om detta virus och att folk som varit i Kina ska halla sig hemma i 2 veckor, men inget mer. En av hennes jobbar kompisar, sa for 3 veckor sedan att det hade testat mer an 20 patienter bara pa hennes sjukhus.

Jag ar nastan helt saker att detta virus redan har drabbat nastan alla har i USA och att det bara aer en tidsfraga innan de inser. Ni forstor inte hur stor andel utav den Amerikanska befolkningen aer Kineser i staderna.. Chinatowns finns i varje stad och det aer omojligt att det inte skulle spridas overallt.

For att inte prata om Turism fran Kina.

Jag kan bara spekulera i R0, men har hort fran 1.4 till 8+... Ett bra tag var 4.08 R0 nastan confirmed, men kollar man R0 pa dessa skepp som ligger ute till havs, sa ar R0 mycket hogre.
Senast redigerad av Redrobot 2020-02-15 kl. 00:23.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Antal nya fall minskar återigen. Både kliniskt diagnostiserade och laboratorium diagnostiserade.
Citera
2020-02-15, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Att det skulle påverka smittspridning nåt nämnvärt är nog lite optimistiskt att tro. Däremot är det bra att ha koll på när smittspridningen tar fart för att vidta åtgärder och förbereda myndigheter och sjukvård. Alla länder gör klokt i att följa utvecklingen i Wuhan eftersom situationen där med lite otur kan bli verklighet i andra storstäder runt om i världen.

Självklart måste alla länder uppdatera riskerna fortlöpande och vidta åtgärder som bedöms adekvata. Vad som är rationellt utifrån epidemiologi och riskbedömning stämmer dock nästan aldrig med uppfattningar från dem som sätter sig i en bunker dag 1.
Citera
2020-02-15, 00:22
Medlem
+2,440 nya smittade

+140 nya dödsfall

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Senast redigerad av Slacker- 2020-02-15 kl. 00:30.
Citera
2020-02-15, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag föraktar inte en disputerad doktor, tvärtom jag tycker att John Campbell verkar mycket kompetent på ett sätt som många läkare jag haft inte är.

Jag ville bara tydliggöra att olika kunskaper är olika mycket värda utifrån vilken utbildning det handlar om.
Ofta är det läkare som ger föeläsningar på både läkar- och ssk-utbildningarna.

Jag känner ofta ett förakt mot ssk från okunniga personer som inte vet vad en ssk-utbildning innehåller eller att de är en akademisk utbildning övht.

Jag känner aldrig det föraktet från mina patienter.
Citera
2020-02-15, 00:28
Medlem
Någon som har hört vad som hände med privatplanet som "nödlandade" med misstänkta smittade?
Citera
2020-02-15, 00:29
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Någon som har hört vad som hände med privatplanet som "nödlandade" med misstänkta smittade?

Antagligen flög det vidare till England.
Citera
2020-02-15, 00:31
Medlem
Pengabingens avatar
Någon som har koll på när viruset på riktigt bryter ut i Sverige, eller är det endast ett kinavirus?
Citera
2020-02-15, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Antagligen flög det vidare till England.
Ja. Det hade nåt tekniskt mishap och det fortsatte så snart det var avhjälpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in