2020-02-14, 17:55
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
https://m.huffingtonpost.fr/entry/un-troisieme-patient-hospitalise-en-france-a-cause-du-coronavirus-est-sorti-de-lhopital_fr_5e45ccc9c 5b64ba2974c8ef5
Tack, bror! Jag vill läsa mer om de botade, tycker det botas folk lite väl enkelt utan att man går in på själva botemedlet. Sjukhus som botar COVID-19 borde ju vara högvilt på epidemimarknaden, men ändå näms det bara i bisatser? Det kanske är spliffen som är tung men jag hittar inget matnyttigt på sidan gällande botemedlet? Storyn känns lite småshady.

Kinesen låter så här genom google translate:

Citat:
Jag bekräftar mitt utträde från Bordeaux University Hospital idag efter en serie tester som alla visade sig vara negativa och som bekräftade att jag inte längre var en bärare av viruset", indikerar i ett e-postmeddelande denna rådgivare inom vinområdet för Gironde Chamber of Agriculture.

”Efter tre veckors sjukhusvistelse och behandling vill jag tacka det medicinska teamet för kvaliteten och effektiviteten i deras vård. Jag tillåter mig nu några dagar av vila och kommer att begränsa mig till denna enda kommentar. Tack för att du respekterar det och ber dig bevara min anonymitet ", tillägger han pressen.”

Ps:
Citera
2020-02-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Var har jag ens andats om "domedagen" och överreagerat, din tomte? Jag är en av de som HELA tiden sagt att detta är överdrivet (kolla mina tidigare inlägg om du vill) och det tror jag fortfarande, men varför chansa och därmed sprida smittan tvärs över hela världen? Det är så korkat så att klockorna stannar! Du kan ju för fasiken inte chansa innan du vet vilken typ av farlighet ett virus har, eller tycker du det?

Och vad skulle du göra i ett OS - runka bulle?

Därför man gör skadorna värre än vad det behöver vara då. Inget tyder på att dödligheten skulle vara så mkt högre än influensa just nu. Visst den kan vara det, men varför agera innan man vet, då skadorna på samhället är stora då man agera? Det om något är korkat. Man kan inte agera med panik över allt som är lite okänt.
Citera
2020-02-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det är samma som influensa.

10 gånger dödligare än säsongsinfluensan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det speciella med spanska sjukan var väl att många "unga och friska" dog också. Antar att det drog upp %:en rätt ordentligt jämfört med vanlig flunsa.

Riktigt den trenden verkar väl inte vara fallet med COVID-19.

”De unga och friska” drabbades först i den andra vågen av Spanska Sjukan. I den första vågen, som var ganska mild, drabbades främst gamla människor och barn.

https://www.svd.se/spanska-sjukans-fasansfulla-ar-38-000-svenskar-dog-i-historiens-varsta-epidemi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Singapore: Wuhanvirus mer likt svinis än SARS. Tror på spridning runtomkring i världen.

https://www.youtube.com/watch?v=vXkZo1kyx5M&feature=youtu.be

Intressant, studie på 17000 patienter:

15% allvarliga symtom
3% kritiska
82% milda
Citera
2020-02-14, 18:00
Medlem
Citat:

Nej, 1-2% är betydligt högre än vanliga influensan då influensas dödlighet normalt ligger på 0,01%.
Citera
2020-02-14, 18:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
En sammanfattande artikel. Saxar.

Forskare vid bland annat Umeå universitet har gått igenom 12 studier om det nya coronavirusets överförbarhet. Enligt Joacim Rocklöv, professor i hållbar hälsa vid Umeå universitet och en av författarna bakom studien, har det nya viruset minst lika stor överförbarhet som sars-viruset. Det är högre än Världshälsoorganisationens uppskattning.

WHO har uppskattat det nya coronavirusets överförbarhet, uttryckt som reproduktionsnummer, till 1,4 – 2,5. Den nya studien som har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Journal of Travel Medicine landar i ett genomsnittsvärde på 3,28 och medianvärde på 2,79.

Folkhälsomyndigheten meddelar att kapaciteten för diagnostik av det nya coronaviruset har utökats, så att totalt åtta kliniska mikrobiologiska laboratorier utöver myndigheten nu snabbt och säkert ska kunna diagnostisera det nya coronaviruset. Hittills har cirka 150 prover analyserats i Sverige, varav alla utom ett varit negativa.

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-6985117?source=carma&utm_custom[cm]=336989950,33270&=

Det fetade indikerar att det åtmistone i Sverige betyder att ett "testkit" betyder till exempel provrör och provtagningssticka. Prov sänds till laboratorium som extraherar virus, samt analys.

Det kan förklara varför man inte testar allt som rör sig i det här landet, laboratorier har även annat att syssla med än att testa förekomst av coronavirus.
Citera
2020-02-14, 18:06
Medlem
Sharm0tas avatar
Jag småskummade igenom någon sida i förmiddags som behandlade det officiella namnet på buggen. Hittar inte längre tillbaka till sidan, men vill minnas att det pågick en ”konflikt” där ena lägret (WHO?) ansåg att COVID-19 var ett namn som kan anses vara lämpligt neutralt (och inte kränka Kina), medan någon annan Viktig Grupp Av Människor ville kalla vårt kryp SARS 2 eftersom det beskriver virusets funktion, att det knyter problemet till Kina verkade inte spela så stor roll för dem.

Någon som är mer insatt och vill dra en snabb sammanfattning? Vilket namn gäller?
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-14 kl. 18:14.
Citera
2020-02-14, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Nej, 1-2% är betydligt högre än vanliga influensan då influensas dödlighet normalt ligger på 0,01%.

Källa på 0,01% dödlighet?

CDCs estimat ligger på 0,1-0,2 % för säsongsinfluensa.
Citera
2020-02-14, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Temperaturen och luftfuktigheten är troligtvis avgörande för virusets överlevnad.

Låg temperatur och låg luftfuktighet torde vara dåligt medan det motsatta är bra för viruset och gör att det förökar sig. Frågan är om Europa kommer att drabbas när sommaren kommer. Kraftiga regn kan skölja bort virus men om folk samlas i stora läger ökar virusmängden. Det som hände med spanska sjukan i augusti 1918.

Vintermånaderna är ju å andra sidan en högtid för virus då människor samlas på små ytor. Den som lever får se.
Så tvärtemot vad Joacim Rocklöv, professor vid Umeå universitet säger, känns tryggt med FB experter.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/professorn-om-coronaviruset-svart-att-undvika-pa-sikt/
Citera
2020-02-14, 18:11
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det speciella med spanska sjukan var väl att många "unga och friska" dog också. Antar att det drog upp %:en rätt ordentligt jämfört med vanlig flunsa.

Riktigt den trenden verkar väl inte vara fallet med COVID-19.

Sant, inte i våg 1 iallafall. Problemet är att man inte verkar bli immun. Rent teoretiskt kan det då slå hur många gånger som helst och mutera till värre varianter. Det är det som är mest oroväckande tycker jag.
Citera
2020-02-14, 18:11
Medlem
Omtankes avatar
Citat:

Är du här fortfarande och sprider samma lögner? Influensa har en dödlighet på ca 0.17%, för dig som inte var så bra på matte så betyder det 1.7 personer av 1000. Kan du räkna på hur många som behöver vara smittade utan att finnas med bland rapporterade fall då vi kan räkna på minst 1384 döda än så länge?

Jag ska hjälpa dig till en början, om det vore 64472 smittade som vi nu har vedertagna som smittade, så skulle det ha dött 109.6 personer. Det är alltså den vanliga influensan. Vi har istället 1384 dödsfall.

Av dessa är det bara 7182 som rapporterats som tillfrisknade. Vet du vad det betyder?

Nu ska vi jämföra.

Är 1384 ett större tal än 109.6?

Kan du fortfarande hävda att det är samma som influensa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in