2020-02-13, 10:46
Medlem
Värt att upprepa att namnen på en del ansvariga på SAS och reklambyrån finns arkiverade i länken:

Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Resumé har tagit bort listan från sin sida, men det finns en arkiverad länk.
Citera
2020-02-13, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Varför är den överdriven?

Det försökte jag uttrycka i mitt inlägg, men det är överdrivet för att ingen individ har någon äganderätt till sin nationalitet. Du råkade födas i Sverige - grattis. Men i grund och botten är vi alla människor i en gemensam värld som blivit så pass global att det vi äter, dricker och klär på oss kommer någon annanstans ifrån. Ofta både konkret och abstrakt. Att därför göra en stor sak av att en reklamfilm tonar ned ”skandinavismen” blir futtigt i sammanhanget.

Det är dessutom en reklamfilm. Varför bli så upprörd över vad som framförs i en sådan? Ska den sändas under nationalsymbolerna Kalle Ankas Jul eller Melodifestivalen varje år? Kommer den att användas i skolorna för att hjärntvätta små barn? Präglar den massorna så till den milda grad att vi blir av med vår identitet?
Knappast. Den är lika övergående som ett löv i vinden. Släpp det och fokusera på större frågor.
Citera
2020-02-13, 10:47
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Bre, jag skojar. Ville bara skriva “Khadda Khans lilla gröna” då det lät roligt. Men om du ÄR kommunist bör du tänka om. Det är mycket haram, inte bra, inte bra öht. Du ser hur dom skämmer ut sig. Det är bästa saken med dem, och inte ens det är bra.

OM jag skulle vara kommunist så hade jag ju inte delat din uppfattning, det är du medveten om va?
Men nu var det inte min politiska åskådning som avhandlades i diskussionen så det är ganska irrelevant.
Citera
2020-02-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Samtidigt ökar Dollar Shave Club ordentligt. Många debattörer rekommenderade också sina tittare till att byta från Gilette till Dollar Shave Club, vilket verkar ha hörsammats.

Slängde min Gilette åt helvete och köpte en Merkur samt Feather-blad. Bästa beslutet i mitt liv. Har redan haft igen de pengarna många gånger om, och äntligen fått uppleva riktig kvalité vad gäller rakning.
Citera
2020-02-13, 10:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyrk
Han här kanske:https://omni.se/sas-chef-i-methharva-greps-med-crackpipa-vid-razzia/a/P9B9pp
Oj.

Fast den mannen hade säkerhetsklassning och det har nog inte reklamfolket.

Men att han hade säkerhetsklassning gör ju bara saken värre.
Citera
2020-02-13, 10:51
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Fast nu är det ju inte vår kultur. Du är, för att använda din fras, "stendöd intellektuellt" om du har missat det.

Tvärtom käre halmgubbe, tvärtom. Ingen säger, eller har påstått, att vi inte har någon kultur. Vi har absolut en kultur, men den är inte helt egen. Den är uppkommen genom intryck utifrån.

Vi har franska ord i ”vårt” språk. Semitisk tro från Israel som grund i ”våra” värderingar. ”Vår” kultur är formad av de ord vi förmår använda, där orden innehåller memes som gör det möjligt att sprida ideer. Hur många fornnordiska ord använder du till vardags? Det mesta är importerade ord. Eller derivat därav.

Vi har absolut en kultur. Och det som är eget med den är den blandning av utländska memes vi valt att anamma. Och det är ju det som är reklamfilmens poäng.
Citera
2020-02-13, 10:51
Medlem
Jag tycker filmen haltar lite då buskapet är att det inte finns något som är skandinaviskt eller kanske t.o.m genuint svenskt.
Har reklammakarna missat hedersmord, gruppvåldtäkter, knarkuppgörelser med dödsskjutningar och sprängningar, människohandel m.m m.m.
Om inte dessa företeelser är genuint skandinaviska borde de väl varit med i filmen?
Citera
2020-02-13, 10:52
Moderator
Tinuviels avatar
Carl Lindstrand går på Facebook igenom SAS påståenden om var saker och ting uppstod (köttbullar, gem, föräldraledighet etc) och finner mest lögner och halvsanningar.
https://www.facebook.com/carl.lindstrand/posts/10157028616337253
Citera
2020-02-13, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stampentrekant
var inte tydlig innan, men någon har gjort en Hitlerparodi på SAS haha

https://www.youtube.com/watch?v=99Q_68E_-R4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3N-uyiWqVRruAzQSoXgOMai_XRWmTk8P9Q4QFKeK3nxWhpwa_ACN3 U3Ug

Snälla, kan inte någon göra en parodi med den skrattande spanjoren?!
Citera
2020-02-13, 10:53
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducane
Det försökte jag uttrycka i mitt inlägg, men det är överdrivet för att ingen individ har någon äganderätt till sin nationalitet. Du råkade födas i Sverige - grattis. Men i grund och botten är vi alla människor i en gemensam värld som blivit så pass global att det vi äter, dricker och klär på oss kommer någon annanstans ifrån. Ofta både konkret och abstrakt. Att därför göra en stor sak av att en reklamfilm tonar ned ”skandinavismen” blir futtigt i sammanhanget.

Det är dessutom en reklamfilm. Varför bli så upprörd över vad som framförs i en sådan? Ska den sändas under nationalsymbolerna Kalle Ankas Jul eller Melodifestivalen varje år? Kommer den att användas i skolorna för att hjärntvätta små barn? Präglar den massorna så till den milda grad att vi blir av med vår identitet?
Knappast. Den är lika övergående som ett löv i vinden. Släpp det och fokusera på större frågor.
Folk kommer hit och påstår att vi kränker deras kultur, polisanmäler och får rätt i domstol och 10 tusentals kronor i skadestånd. Det utav vänsterblivet styre. Människor med samma värdegrund lägger ut en reklam och påstår att vi inte har någon egen kultur.

Att du inte ser problemet i det här visar att du är av samma värdegrund av självhat.
Citera
2020-02-13, 10:54
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Han fick sparken när Bonnier köpte Mittmedia, så han har ingen plattform längre.
SAS-chefen Bo Rickard Gustafsson bor tydligen i Täby. Kanske han är polare med en annan (numer fd?) Täby-bo vid namn Fredrik Reinfeldt? De har ju iaf liknande åsikter om det svenska kulturarvet....
Citera
2020-02-13, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storboggarn
Jag tycker filmen haltar lite då buskapet är att det inte finns något som är skandinaviskt eller kanske t.o.m genuint svenskt.
Har reklammakarna missat hedersmord, gruppvåldtäkter, knarkuppgörelser med dödsskjutningar och sprängningar, människohandel m.m m.m.
Om inte dessa företeelser är genuint skandinaviska borde de väl varit med i filmen?

Nämen titta! En liten varelse som krupit fram så här i dagsljuset. Kan du inte bara återvända till mörkret och fuktigheten under stenen igen? Du har ju trots allt uppenbara problem med begreppen ”humor” och ”fakta”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in