2020-02-13, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Tittar man i genom FUP:en så finns det mail och diverse som binder ihop kunder med insättningar. Så nog har de så att de kan se om man beställt eller inte. Det man gör husrannsakan på nu är för att binda den åtalade mot bevis att det är hans utrustning som skickats och om de då finner något även öppna en anmälan mot kunden.

Som sagt öppna mål för polisen det här. Knarkare är uppenbarligen inte de smartaste i världen. Allt hänger ju på om langaren har skyddat sin internethistoria. Vilket vi kan se att han inte lyckats med bravur att göra. Sen att visa pantade knarkare mailar och märker betalningar med sitt eget namn är ju i en helt egen liga.

Den kommunikation man hittat verkar dels vara sms, whatsapp och vanlig e-post.
Jag har inte kunnat se att de har dekrypterat kommunikationen mellan köpare och säljare.
Har du sett det i FUPen? Vilken sida isåfall?
Citera
2020-02-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hgos
Är det bekräftat att man har orderhistorik? Eller spårar man insättningar, gör husrannsakan, och hoppas att det finns saker att hitta alternativt att den misstänkte erkänner?

Jag tror på det senare.

Både och. Polisen kom över fullständig databasdump av FS2, vilket inkluderar orderhistorik.

I övrigt tror jag som Titanicsurvivor skriver, hembesök/husisar görs för att säkra mer bevis och ha ordentligt på fötterna i den enskilda fallen. Men spontant tänker jag mig (skrev precis om detta i Safello-tråden) att bevisningen de redan har i och med FS2-databasen borde räcka för åtal.
Citera
2020-02-13, 09:49
Medlem
Citat:
Den kommunikation man hittat verkar dels vara sms, whatsapp och vanlig e-post.
Jag har inte kunnat se att de har dekrypterat kommunikationen mellan köpare och säljare.
Har du sett det i FUPen? Vilken sida isåfall?

Polisen har inte kunnat dekryptera PGP-krypterad information nej, det är inte vad de går på för att få fast köpare i operation incognito 2 nu.
Citera
2020-02-13, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Polisen har inte kunnat dekryptera PGP-krypterad information nej, det är inte vad de går på för att få fast köpare i operation incognito 2 nu.

Vet vi från när databasdumpen är? Och hur länge lagrades ordrar på FS? Jag trodde i min enfald att de raderades när de var klara?
Citera
2020-02-13, 09:58
Medlem
Citat:
Vet vi från när databasdumpen är?

Den ena databasen, debra, verkar de ha fått fram databasdumpar från så sent som 2018-02-20. (Se sidan 421 (PDF-sida 428) i aktbilaga 202).
Den andra databasen, btcrel, som vad jag förstått innehåller just transaktionshistoriken för bitcoinöverföringar, har de fått fram en komplett databasdump från så sent som 2018-06-27. (Se sidan 443 (PDF-sida 450) i aktbilaga 202).

Förutom de kompletta dumparna har de också fått fram partiella dumpar, hur kompletta dessa är eller när dessa skapades orkar jag inte leta efter just nu, men du borde hitta den infon i närheten av sidorna ovan.

Citat:
Och hur länge lagrades ordrar på FS? Jag trodde i min enfald att de raderades när de var klara?

Jag gissar nu, men jag tror inte några gamla ordrar har raderats över huvud taget efter att de blivit klargjorda. Edit: Det är inte ovanligt att denna typen av data lagras för evigt för att inte ställa till med problem för annan data som baseras på den, i FS2:s fall kan man tänka sig att omdömen/betygsättningar/dispytdata varit beroende av orderdata, men det är bara spekulation.
Senast redigerad av Regentia 2020-02-13 kl. 10:04.
Citera
2020-02-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Den ena databasen, debra, verkar de ha fått fram databasdumpar från så sent som 2018-02-20. (Se sidan 421 (PDF-sida 428) i aktbilaga 202).
Den andra databasen, btcrel, som vad jag förstått innehåller just transaktionshistoriken för bitcoinöverföringar, har de fått fram en komplett databasdump från så sent som 2018-06-27. (Se sidan 443 (PDF-sida 450) i aktbilaga 202).

Förutom de kompletta dumparna har de också fått fram partiella dumpar, hur kompletta dessa är eller när dessa skapades orkar jag inte leta efter just nu, men du borde hitta den infon i närheten av sidorna ovan.

Jag gissar nu, men jag tror inte några gamla ordrar har raderats över huvud taget efter att de blivit klargjorda. Edit: Det är inte ovanligt att denna typen av data lagras för evigt för att inte ställa till med problem för annan data som baseras på den, i FS2:s fall kan man tänka sig att omdömen/betygsättningar/dispytdata varit beroende av orderdata, men det är bara spekulation.

Tack för info!
När vi pratar om orderhistorik, vad kan man tro att den skulle innehålla? Jag fick för mig att Alexander i alla fall hade något säkehetstänk och att då spara artikelnamn osv vore ju inte så smart.
Citera
2020-02-13, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Kriminella är sällan vidare intelligenta även om dom tror det.
Det är därför dom är kriminella

Nästan rätt. Det finns givetvis riktigt intelligenta kriminella, men dom åker aldrig fast så dom får du aldrig läsa något om.
Citera
2020-02-13, 10:27
Medlem
Halte Haralds avatar
Brukar inte FUP innehålla förhör? Eller missar jag något?
Citera
2020-02-13, 10:30
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Fy fan vad sjukt att man ägnar tid åt köpare som i många fall är skötsamma. Samtidigt kommer inte snutjäveln om man får inbrott. Eller tar itu med gängen.

Flugsvamp minskar gängbrottslighetem.

Jag tar inte droger men har i helvete inget med vad andra vuxna gör.
Citera
2020-02-13, 10:32
Medlem
Citat:
Tack för info!
När vi pratar om orderhistorik, vad kan man tro att den skulle innehålla? Jag fick för mig att Alexander i alla fall hade något säkehetstänk och att då spara artikelnamn osv vore ju inte så smart.

Återigen spekulation, men om ingenting har raderats innehåller databasen all information om din order: vad du beställt, hur mycket, av vem, kontakt mellan dig och köparen, när försändelsen markerades som skickad av säljaren, när och att du släppt deponin osv.

Säkerhetstänk har han haft i många avseenden, men tydligen inte tillräckligt. Det verkar inte som att han har raderat historisk data, vilket är en väldigt kritisk säkerhetsmiss för kunder och säljare som visar sig just nu.
Citera
2020-02-13, 10:36
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hpqoeu
är ca 200 sidor in på FUP:en nu, och det jag tycker är lite konstigt är ju ändå att killen verkar ha lite kunskap om linux och god säkerhetspraxis där. kör allting som root och sparar filer hejvilt i /home?

lite roligt när supporten listar filerna och där finns bland annat
-rw-r--r-- 1 root root 264682 Apr 1 21:20 aprildump.txt
drwxr-xr-x 2 root root 45056 Jun 27 20:33 backups

känns ju som att när man är ansvarig för något som sveriges största narkotikamarknad att man bör ha bra koll på den plattformen man använder för att leverera detta.

Kolla bara hans setup - hårddiskar ligger här och var, grafikkorts fläkten ger ifrån sig missljud och hårddiskar ligger bara löst i/kring hans PC. Nä asså för att vara multimiljonär och admin för flugis så är hans levnadsstandard i pojkrummet under all kritik. Jag är också lite besviken på hur han skött allting - många frågetecken finns. Känns som att det blivit för stort för honom för att kunna skötas snyggt.
Citera
2020-02-13, 10:43
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Polisen har i utredningen lyckats identifiera ett större antal av de 600 säljare och 17000 köpare som totalt misstänks ha genomfört över 320.000 överlåtelser av narkotika och illegala läkemedel. Flera av de uppgifter som kommit fram i den drygt två år långa polisutredningen arbetar polisen vidare med.
Citat:
Fakta

Antal överlåtselser: ca 324 000 stycken
Omsättningar: 49 319 BTC, värde vid trans. datum: 377 570 716 SEK
Vinst administratör: 1 479 BTC, värde vid trans. datum: 11 327 121 SEK
Misstänkta köpare: ca 17 000 stycken
Misstänkta säljare: ca 600 stycken
Beslag/förvar: 72,8 BTC, 462 000 kronor
Frysta tillgångar: 209,3 BTC, 171 XMR

1 BTC (bitcoin) 2020-02-11 = 94 149 kr / 1 XMR (monero) = 805 kr

Bitcoin och Monero är två kryptovalutor.

Källa: https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/februari/omfattande-atal-gallande-narkotikahandel-pa-internet/

I förvar ligger alltså bl.a 72,8 BTC och 209,3 BTC = ca. 26455869:- SEK 26 MILJONER??

Sedan kan man ju se i fup:en att flera större belopp i miljonklassen redan växlats ut till fiat?

Daaaamn!
Senast redigerad av Halte Harald 2020-02-13 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in