2020-02-12, 20:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Säkrare? Ja det är säkrare och oerhört mycket bättre för Kina om vi tittar på det som inte skadar landet. Kan du ge mig en källa på liknande uträkningar som är officiellt vedertagna när det gäller andra sjukdomar, där man tar bort epicentrum av ett utbrott?
Statistik är ofta rena fabler då man kan välja vad man vill visa genom att välja ett urval som passar ens önskade effekt.

Kan man använda nedanstående citat som ett tydligt exempel på det fetade?

Citat:
45211 smittade World wide, 1118 döda. Dödlighet beräknat på kända siffror 2.47%

Räknar du ut de som antingen dött (1118) eller tillfrisknat (4865) så får du en dödlighet på 19%

Någonstans i spannet där mellan de siffrorna kommer det slutligen att hamna.

EDIT; Fundera lite innan du hostar upp ett ogenomtänkt inlägg till, jag har bara börjat, det tunga artilleriet håller på att gruppera.
Senast redigerad av OY 2020-02-12 kl. 21:00.
Citera
2020-02-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Har haft en tanke på just kineser och deras Wetmarket. Tror inte detta fenomen skulle ha funkat i Skandinavien. Hade jag sett någon på en "loppis" hålla upp en katt med en stång i halsen som har en klo för att hålla fast katten så han kan avliva den hade jag gått fram och klappat till personen.
Så fattigdom eller inte.
Inte fan skulle jag börja plåga katter och hundar, eller något annat djur för den delen bara för att jag ska överleva. Kan tänka mig ett snabbt avlivningssätt när hunger börjar bli för jobbig. Känns som karma. De om inte tyckte om det skulle ha satt ner foten så hade inte dessa marknader funnits.

Blev inte knark mer luxuöst när det blev förbjudet? Kanske är samma sak med att äta vilda djur, ffa i ett land med en växande klass av nouveau riche där det beskrivs som ett lotteri att få tillgång till statusprylar som vi kan handla på kredit.

Lönnfete Leffe 45 som precis har vunnit på lotto: Titta på mig jag kör ferrari!!! *vroom vroom*

Lönnfete Lee 45 som precis har sålt sitt techföretag: Titta på mig jag äter importerad noshörningsballe från Afrika!!! *smask smask*
Citera
2020-02-12, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Säkrare? Ja det är säkrare och oerhört mycket bättre för Kina om vi tittar på det som inte skadar landet. Kan du ge mig en källa på liknande uträkningar som är officiellt vedertagna när det gäller andra sjukdomar, där man tar bort epicentrum av ett utbrott?
Statistik är ofta rena fabler då man kan välja vad man vill visa genom att välja ett urval som passar ens önskade effekt.

Därför att man måste räkna med ett representativt och slumpmässigt urval. Standard i alla epidemiologiska studier.

Du kan ta "primärfallen" som kommer till ett nytt land exempelvis och följa dem. Baserat på flygplansstudien som jag länkat till tidigare så är andelen smittade i Hubei underskattad. Dödlighetssiffrorna pekar på det också, alla andra siffror bör följa de i Hubei om Hubei skulle vara representativt. Det gör de inte.
Citera
2020-02-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Dödlighet i Hubei: 3,2 %
Dödlighet i Kina exkl Hubei: 0,4 %
Dödlighet utanför Kina+Hong Kong: 0,2 %
Dödlighet beräknad på smittade i evakuerade Japaner från Hubei och extrapolerat till det verkliga antalet smittade i Hubei: 0,3-0,6 %

Alltså dödligheten kommer att hamna under 1 % och sannolikt närmare 0,5 %.

Kan du förklara för mig hur mortaliteten blir det du föreslår under en pågående pandemi där antalet fall ökar med 5-15% om dagen? Om vi antar att det tar fjorton dagar att bli frisk så är din dödlighet en faktor fyra fel.

I verkligheten verkar vi ha stött på allt mellan 3 dagar och 24 dagar, så kan vara både mer och minder än en faktor fyra fel. Med en faktor fyra fel på dina siffror hamnar vi på 12.8 procent i Hubei, vilket är närmade det som visas i de kliniska studierna (11% och 15%). Se exempelvis:

- Huang, Chaolin, Yeming Wang, Xingwang Li, Lili Ren, Jianping Zhao, Yi Hu, Li Zhang, et al. “Clinical Features of Patients Infected with 2019 Novel Coronavirus in Wuhan, China.” The Lancet, January 2020, S0140673620301835. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30183-5.
- Chen, Nanshan, Min Zhou, Xuan Dong, Jieming Qu, Fengyun Gong, Yang Han, Yang Qiu, et al. “Epidemiological and Clinical Characteristics of 99 Cases of 2019 Novel Coronavirus Pneumonia in Wuhan, China: A Descriptive Study.” The Lancet, January 2020, S0140673620302117. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30211-7.
Citera
2020-02-12, 21:08
Medlem
Jag tänker följa utvecklingen i Singapore. Ganska många i kritiskt tillstånd. Troligen har dom varit i Hubei.
Den fuktiga luften i tropikerna kan göra att viruspartiklarna blir mer seglivade och därmed fler vilket då kan överskrida en tröskel och man kolavippar. Även i en sjukhusmiljö.
Citera
2020-02-12, 21:09
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Därför att man måste räkna med ett representativt och slumpmässigt urval. Standard i alla epidemiologiska studier.

Du kan ta "primärfallen" som kommer till ett nytt land exempelvis och följa dem. Baserat på flygplansstudien som jag länkat till tidigare så är andelen smittade i Hubei underskattad. Dödlighetssiffrorna pekar på det också, alla andra siffror bör följa de i Hubei om Hubei skulle vara representativt. Det gör de inte.

Jag är säker på att antalet smittade är gravt underskattat, likaså de döda som är bokförda som avlidna av olika former av lunginflammation istället för uppsatta som att viruset egentligen tog livet av dem. Jag tror också att de döda som inte dött på sjukhus innan de fått diagnosen är gravt underskattade.

Nu är det i Kina det här händer och siffrorna i Hubei är så pass stora att det inte går att flytta och ta ett snävt urval av smittade som får vård i Japan. Det blir helt enkelt inte trovärdigt. Hade viruset haft sitt epicentrum i Japan och antalet smittade vore 203 totalt så hade jag utan tvekan godtagit ditt sätt att räkna. Varför Kina och Hubei är viktigt i det här sammanhanget är för att det här är vad som händer när det blir ett rejält utbrott och sjukvården kollapsar.

När epidemin är över, ska åtgärder mot att viruset inte återuppstår tas baserat på siffrorna i Hubei eller på några få patienter i Japan?
Citera
2020-02-12, 21:10
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Blev inte knark mer luxuöst när det blev förbjudet? Kanske är samma sak med att äta vilda djur, ffa i ett land med en växande klass av nouveau riche där det beskrivs som ett lotteri att få tillgång till statusprylar som vi kan handla på kredit.

Lönnfete Leffe 45 som precis har vunnit på lotto: Titta på mig jag kör ferrari!!! *vroom vroom*

Lönnfete Lee 45 som precis har sålt sitt techföretag: Titta på mig jag äter importerad noshörningsballe från Afrika!!! *smask smask*
Länken du gav krävde betalning. men förstår din undran. Men titta på filmer från wetmarket. Har inte sparat dem själv men finns nog de som länkar. är inte samma sak som som att åka Ferrari. Är hemska klipp som lagts ut. Har inget med pengar att göra.
Citera
2020-02-12, 21:13
Medlem
hur mår svenskan ifrån jköping i dagsläget?
Citera
2020-02-12, 21:15
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Rats...fräscht. Minns fortfarande den där jävla instagramvideon som någon tjomme postade där en kines tuggade av huvudet på en färsk, död råtta. Bland det vidrigaste jag sett.
3 squeaks? Jag håller med fullt ut, det handlar om ren sadism när de sitter och hånskrattar medan de plågar djuren. Ett skott i pannan är det värt om någon frågar mig.

Citat:
Edit: Här finns ett sånt klipp, jag passar på att utfärda en varning för folk som vet att de inte vill se detta stenåldersbeteende. https://www.culinaryschools.org/blog/three-squeaks/

” the following video from Twitter shows a person eating 3 squeaks. The mouse squeaks 3 times:

once when it is picked up
once when it is dipped in sauce
once when it is eaten”

Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-12 kl. 21:19.
Citera
2020-02-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell

Folkmedicinen kan vara full av lika bota lika-principen och tron att man kan låna egenskaper från djur.
Om du har ont i en tand. Ta en blodig tand och gnid den mot det onda då går det bort. Om din balle är för liten måste du gnida in den med noshörningsballe-fett.
Citera
2020-02-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
I verkligheten verkar vi ha stött på allt mellan 3 dagar och 24 dagar, så kan vara både mer och minder än en faktor fyra fel. Med en faktor fyra fel på dina siffror hamnar vi på 12.8 procent i Hubei, vilket är närmade det som visas i de kliniska studierna (11% och 15%). Se exempelvis:

Om 20% av smittade blir allvarligt sjuka och 15% av dessa dör blir dödligheten totalt sett 3%. Lägg därtill alla oregistrerade fall. Missar man 50% av de som smittats vilket nog är lågt räknat så är vi nere i 1.5% CFR totalt sett. Det senare blir väl dock mer spekulation än vetenskap.

Sen är vissa preliminära kliniska studier jag sett inte fullständiga då patienter fortfarande vårdas. Dödligheten kan stiga där med andra ord.
Citera
2020-02-12, 21:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
3 squeaks? Jag håller med fullt ut, det handlar om ren sadism när de sitter och hånskrattar medan de plågar djuren. Ett skott i pannan är det värt om någon frågar mig.

Edit: Här finns ett sånt klipp, jag passar på att utfärda en varning för folk som vet att de inte vill se detta stenåldersbeteende. https://www.culinaryschools.org/blog/three-squeaks/

Det där var nästa lika jävligt. Fy fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in