2020-02-12, 20:05
Medlem
Glödskals avatar
Kortversionen rensad från absolutely nothing samt svart viking.

SAS tyckte väl att det var för få som kritiserade dem. Nu kan SAS också beskyllas för rasism.
Citera
2020-02-12, 20:06
Medlem
BrunoC-2.0s avatar
Lite oförskämt av SAS att inte tacka araberna för våra gruppvåldäkter, taharrush och brända bilar i samma veva.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nu var den frågan inte ställd till mig, men frågan är om SAS inte försökt med just detta? Kanske försöker man locka kunder i den krets av människor som nu för tiden lider av s.k. "flygskam" och i den gruppen kan jag tänka mig att reklamfilmer av det här slaget passar som handen i handsken. Sedan överskattade man kanske den målgruppens storlek och betydelse samtidigt som man underskattade de som inte uppskattar "kulturell självspäkning" och godhetssignalerande, men så kan det gå.

Hur som helst känns det inte som någon större "förlust" att just SAS står bakom detta trams. Bolaget har knappast varit något att hurra för tidigare heller. Det man kan ha synpunkter på är väl att bolaget råkar vara statligt ägt den här gången.
Eller handlade det om blind aktivism? Peter Karazsi var inne på det spåret i artikeln i Expressen:
Citat:
Att inte en enda av dem har förmått att förutse reaktionerna gränsar till tjänstefel men är också ett bevis för den bubbla dessa människor verkar i. De tror på fullt allvar att de gör rätt. Det är viktigare att framstå som ”rätt” och ”god” och göra ”utmanande” (deras eget ordval) politisk reklam som kanske vinner branschpris, än att stötta kundens affärer. En slags aktivism kan man säga.
I det menar han att de inte bryr sig, inte lär känna sin målgrupp:
Citat:
De har uppenbarligen ingen aning om att det finns människor utanför deras bubbla som tycker och känner annorlunda (eller också bryr de sig inte, och det är nästan värre). Som kommunikatör behöver du inte instämma med din målgrupp men du måste känna den. Detta är SAS första miss, och det är en rejäl sådan. Hade de verkligen ingen target group utanför Hornstull de kunde testa filmen på innan släpp? Fanns det inte en enda människa internt som tvivlade på filmens budskap?
https://www.expressen.se/debatt/kulturkrig-orsaken-till-sas-historiska-magplask/

För allvarligt. Jag kan förstå att man vill sälja in budskapet att "det är positivt att resa" att resa berikar dig OCH ditt land. DET budskapet hade fungerat såväl på de som flyger som den grupp som kanske känner en viss flygskap.

Det är beslutet att fullständigt negera Skandinavisk kultur när man marknadsför ett bolag som heter Scandinavian Airlines som jag inte förstår. Hur pitchade man den idén?
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Varför ska de göra livsstils/kulturreklam över huvud taget?

De flesta väljer flygbolag utifrån tillgängliga flighter, pris samt punktlighet. Om detta kan man göra reklam (om man upplever sig ha en fördel på dessa områden).

Men den nu aktuella reklamfilmen uppfattar jag som totalt menlös vad gäller att framhålla fördelar med SAS. Tvärtom framstår väl SAS litet som ett av dessa trötta amerikanska storföretag som gör blaskig snömosreklam om ingenting för att överskyla det faktum att deras produkter/tjänster inte är så konkurrenskraftiga.

Ja men precis min poäng. Varför utsätta varumärket för den uppenbara devalvering det innebär att ta ställning i dessa frågor 2020?
Citera
2020-02-12, 20:07
Medlem
Det finns inget typiskt asiatiskt, det finns ingen asiatisk kultur, negrer härstammar från Han kineserna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Men så ser det väl ut i de flesta länder, man har genom århundraden influerats och byggt samhällen utifrån intryck av andra kulturer.

Givetvis är det så, skandinaver har inte importerat mer av sin kultur än någon annan. Det betyder inte att Skandinavien inte har en egen kultur eller att "absolut inget" är äkta skandinaviskt.

För övrigt ser jag inte hur det är relevant om något är influerat eller inte för huruvida något är äkta. Vi har massor som är influerat utifrån men som vi gjort till vårt eget.

Citat:
Vad är skandinavisk kultur och identitet för dig?
Jag tror att det som retar upp er mest är det faktum att påståendena i reklamen stämmer.

Skandinavisk kultur är egentligen allt som gjort, sagt, skrivits eller skapats av det skandinaviska folket. Om det är något skandinaviska människor typiskt gör så är det skandinavisk kultur, helt enkelt. Och av detta finns det massor.

Jag retar mig inte på de enskilda påståendena i sig, det är sättet det läggs fram på. Först att hävda att "absolut ingenting" är skandinaviskt och sedan trycka upp en radda grejer som vi då har "kopierat" är ett väldigt provocerande sätt att förmedla denna s.k. fakta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Men oavsett så påstår filmen inom tio sekunder att vi inte har en kultur, vilket är rent faktamässigt fel. Vi har tagit andra saker från andra kulturer och gjort dessa till en svensk kultur. Precis som dom har tagit alla sina saker från andra kulturer och gjort om dessa så det blev deras kultur. Man kan tracka bakåt hur långt som helst och om man ska gå på den smala linjen och det blir ju inte särskilt konkret eller ärligt. Jag förstår att filmens budskap är exakt det jag skriver, men det blir fel. Vi har en ganska säregen kultur och frågar du någon från USA eller Asien så kan jag lova att de ganska snabbt kan peka ut ganska många kulturella skillnader på t.ex. Frankrike, Tyskland och Sverige.

Jag förstår inte hur man kan ta reklamen så. En svensk företeelse kan vara unik för Sverige trots att det är något utländskt som influerat.
Jag törs säga att sättet vi äter tacos på är väldigt unikt svenskt, även om det är rätt nytt och maträtten kommer från Mexiko.
Luciatåg är en strikt skandinavisk företeelse, även om Lucia var ett italienskt helgon.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag har lite svårt att se syftet med filmen. Man lockar ju inte turister till Skandinavien genom att säga att inget är speciellt här. Och man lockar ju inte Skandinaver att flyga med ett bolag som tycker att en själv saknar något eget eller unikt? Dessutom är ju en extremt stor del av SAS trafik inom Skandinavien; vad vill man säga till de passagerarna? Flyg till Luleå eller Stavanger för att Skandinavien inte finns?

Hur som helst ett marknadsföringsmässigt fiasko. Tänk om Thai Airways sa att Thailand och Sydostasien inte har något eget?

Kanske är det som facket säger bara ett steg i att vänja passagerarna vid att de skall byta ut besättningarna till utländska besättningar?
Citera
Medlem
MagisterBisters avatar
Går det att plocka bort ner-tummarna på Youtube?

När jag tummade ner den i morse var det över 3000 nertummar. Nu var det bara 1755.
Citera
2020-02-12, 20:08
Medlem
Vem äger SAS nuförtiden och varför har inte de bytt ledning idag inom SAS?
Citera
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Nu önskar jag att Norwegian smäller ihop en reklamfilm fort som fan med exakt motsatt budskap.

Det skulle gå bra för dom.

Samma för Finnair. Hoppas dom ser möjligheterna och tar chansen.
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Herregud. Så fort det blir ett drev mot etablissemanget eller valet inte går som tänkt så är det ryska botar som varit i farten. Annars hade allting gått som förutbestämt, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in