2020-02-12, 10:47
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Jag? Det är ju reklamfilmstittarna som är tänkta att uppmuntras att välja flygbolag efter kultur. Det skandinaviska flygbolaget framhåller sin samhörighet med och ursprung i den skandinaviska kulturen som är så progressiv att den tydligen har den unika egenskapen att den egentligen inte existerar.

Och kom inte och påstå att Airbus är franskt. Det finns ingenting franskt, för Frankrike är bara det namn som för tillfället gäller för ett visst geografiskt område och choucroute har man importerat från Tyskland!

Dra nu den där med musen i stallet för att fullända din föreställning.
Citera
2020-02-12, 10:48
Medlem
KlenmanStenhards avatar
"Sas ställer sig bakom budskapet i bolagets reklamfilm, som publicerades under tisdagsmorgonen och togs ned samma kväll. Att den togs ned beror enligt Sas på att de misstänker att kampanjen ”blivit kidnappad”.

”Vad är riktigt skandinaviskt? Absolut ingenting”, var budskapet i den reklamfilm som publicerades på tisdagen, och som mötte omfattande kritik i sociala medier.

I ett pressutskick skriver Sas att de ställer sig bakom budskapet i filmen, ”som handlar om att resor berikar oss”.

”Vi på Sas är stolta över vårt skandinaviska ursprung och de värderingar som präglar våra öppna, jämställda och demokratiska samhällen”, skriver flygbolaget.

Misstänker ”attack”
Vidare skriver Sas att de, när de tittar på antalet reaktioner på filmen och deras mönster, har anledning att misstänka en ”attack” och att deras kampanj blivit ”kidnappad”.

”Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för. Därför har vi för tillfället tagit ner filmerna från våra kanaler och diskuterar nu nästa steg”.

svt...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdJz5q/sas-stoppar-reklam-om-att-inget-ar-skandinaviskt

En attack?! Känns mer som vanligt folk som har blivit förbannade.

Så är det också i stor grad. SAS försöker bara vända på steken genom att framställa sig själv som offren. Patetiskt.
Citera
Medlem
Det är i själva verket Putins agenter som gjort filmen för att sänka SAS.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
SAS har publicerat ett pressmeddelande där de påstår att de utsatts för någon slags organiserad attack och att de tagit ned videon för att inte gynna mörkermän.

https://www.sasgroup.net/en/med-anledning-av-sas-reklamfilm-what-is-truly-scandinavian/

Vad har de för usla PR-strateger som inte förstår att de måste pudla i det här läget? Det är ingen organiserad attack, det visas ju inte minst av att kritiken är lika omfattande på alla plattformar. Ingen gillar den här filmen eller dess budskap, det är inte ens tal om "delade reaktioner" eller diskussioner, i princip alla tycker att den är nedlåtande och dum.

Deras reaktion visar att de inte har haft någon mer uttalad strategi med filmen i stil med den hos Gillette. De hade räknat med reaktioner, men de massiva negativa reaktionerna har tagit dem på sängen.

Vad ska de ta för "nästa steg" som inte är att gräva djupare i den grop de redan står i? Skrattretande.
Citera
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja det är ju bara SD svansen Sveriges mest lättkränkta människor som fått se previewen av reklamfilmen än och den verkar träffat rakt i hjärtat där=).

Normalbegåvade svenskar gråter inga krokodiltårar över en reklamfilm.

senast det var ett lika skrattretande drev var ju när ikea hade ställt in julen för att dom hade en muggjävel som hette vinterfest=)

sluta skäm ut Sverige för faan annars måste jag skrapa bort Sverigeflaggan jag klistra fast på min bil för att få vara lite svensk och den va dyr så det vill jag inte.

Man får gratulera SAS reklambyrå att de har lyckats trolla Flashback genom att sammanställa lite korrekt fakta om Skandinavien.

Över 1000 inlägg i tråden redan. Sveriges mest lättkränkta forum har vaknat till!
Citera
2020-02-12, 10:49
Medlem
ulrikasborgs avatar
Filmen finns på Linkedin i skrivande stund!
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja det är ju bara SD svansen Sveriges mest lättkränkta människor som fått se previewen av reklamfilmen än och den verkar träffat rakt i hjärtat där=).

Normalbegåvade svenskar gråter inga krokodiltårar över en reklamfilm.

senast det var ett lika skrattretande drev var ju när ikea hade ställt in julen för att dom hade en muggjävel som hette vinterfest=)

sluta skäm ut Sverige för faan annars måste jag skrapa bort Sverigeflaggan jag klistra fast på min bil för att få vara lite svensk och den va dyr så det vill jag inte.
Den stora majoriteten av de negativa kommentarerna kom inte ens från Sverige. Så ditt dillande om "SD" är enbart pinsamt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Nämn en enda sak som är helt och hållet unik för en viss region och ett visst land. Jag väntar. Är det alltså bara Skandinavien som hämtat saker utifrån, inte andra regioner/länder?

Otroligt vilken låg nivå det är på samtalet när något sådant kan framföras som om det vore djupsinnigheter.

Inget, din idiot.
Du skriver ju exakt det jag försöker få er att förstå.

Så vida du inte bor på en helt isolerad plats i djungeln eller en isolerad ö så är du delaktig av ett konstant utbyte av influenser från olika länder, kulturer och platser och det är just det som reklamen handlar om. Att dagens samhälle är ett resultat av ett konstant utbyte av influenser från olika länder, folk och kulturer och resandet är en del av det.

Sedan finns det områden som historiskt har varit föregångare och Skandinavien var av diverse olika geografiska skäl inte ett av dessa, skrivkonsten är drygt 5000 år gammal och härstammar från området som idag är Egypten. På den tiden var Sverige en icke-faktor och tämligen ociviliserat.

Sluta vara så kränkt.
Citera
2020-02-12, 10:50
Avslutad
Fattar inte logiken i att ”absolutely nothing” är skandinaviskt. Om vi nu tagit vissa idéer/fenomen från andra länder så borde ju vissa saker även ha sitt ursprung i Skandinavien? Det kanske inte är köttbullar, midsommarstång osv men några andra saker?
Eller menar SAS att det bara är Skandinavien som i hela världen inte har sina egna saker och kulturer? Var finns logiken i det? Om man nu vill göra en poäng i denna video så är ”absolutely nothing” helt fel ordval, hade föreslått ”not everything”.
Citera
Medlem
Här tar du bort ditt ev. Konto hos SAS samt begär av dem, med stöd av GDPR, att få alla dina uppgifter de innehar om dig raderade:

https://www.sas.se/privacy/excerpts/rightToForget

Gjorde själv detta i morse. Det kändes helt rätt!
Citera
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sas-raderade-reklamfilm-efter-kritikstorm

Fast nu anser de att det är en kampanj av ryska troll, inte vanliga kunder så vem vet!

"”När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för. Därför har vi för tillfället tagit ner filmerna från våra kanaler och diskuterar nu nästa steg.”"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in