2020-02-12, 06:09
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zikavirus
Risken för att nån tycker detta är off topic tar jag men läs på om Kalegris Plan. Där har ni svaret på varför man vill radera identiteten på en stark, vit, självständig människa.

Läs så fattar ni varför reklamen ser ut som den gör!!!

"Kalegris Plan", med stort P till på köpet!

Läs på själv. von Coudenhove-Kalergi var en skönande som drömde om och förespråkade en Pan-Europeisk union. That is all.

En del foliehattar har dock fastnat för att von Coudenhove-Kalergi dessutom förutspådde att rasblandningen skulle komma att öka med tiden, men foliehattarna har fått för sig att detta var något von Coudenhove-Kalergi förespråkade.

Sedan har foliehattarna vridit det hela ett varv till, och har nu hittat på att det som de felaktigt tror var ett förespråkande dessutom var von Coudenhove-Kalergis plan.

von Coudenhove-Kalergis spådom om rasblandning blev tyvärr besannad, som var och en kan se.
Citera
2020-02-12, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det här påståendet att Sverige, och nu hela Skandinavien inte skulle ha någon egen kultur är så dumt, att jag inte begriper hur det kan ha fått fäste överhuvudtaget. Ni som tror detta, åk till Mexiko, åk till Saudiarabien, så får vi väl se om ni upptäcker några skillnader.

Köfta eller vad fan de turkiska köttbullarna heter är visserligen runda ibland, men har alla möjliga former. Innehållet kan vara får tex. Ofta är de friterade. Det förefaller inte ha ätits med potatismos och lingonsylt. Alltså är rätten som den ser ut i dag tydligt typiskt svensk. Allt annat är ohederligt att antyda.

Att börja ge sig på uppfinningar är ännu mera ohederligt, alternativt är man extremt obildad, snudd på intellektuellt utvecklingsstörd, då vi i förhållande till vår befolkningsstorlek har bidragit med ganska mycket på den fronten.

Jag tar på volley och drar lite blandat ur min futtiga allmänbildning, med saker som mer eller mindre kan anses vara skandinaviskt. Jag väljer att fylla på svenkennets lista. Hoppas ni andra kan fortsätta fylla på det jag missat, så vi kan liksom göra en snöboll som rullar på tills den blir stor och fin.

Ja, vem gjorde först en snöboll, snölykta och snöänglar? Turkar, tyskar eller en sån där svart viking? Det skulle kunna varit finnar. De hittade på vinterdäcken. Men jag ska hålla mig till sådant jag tror mig veta.

Vill påpeka att jag inte lägger någon värdering om sakerna på listan är bra eller dåliga. Påståendet som jag bemöter är bara om det finns eller har uppstått unika saker inom Skandinavien.

Dela gärna på andra forum och medier också, om listan vi får ihop är bra.

Sverige
- kullagret
- skiftnyckeln
- ångturbinen
- dynamit
- blixtlås
- pacemaker
- tetra pak
- lättbetong
- Den unika sammansättningen av musikstilar som utgör musikstilen dansband
- Nordisk folkmusik finns givetvis, även om influenser inhämtats från både öst och väst
- Midsommarfirandet är väldigt unikt i sin helhet, även om vissa inslag kan spåras till andra länder
- Kräftkalas
- Surströmmingen
- Stilren design
- Hålla avstånd på busshållplatsen
- Ordförrådet från Old norse, som till mycket stora delar också utgör dagens engelska
- Zorn
- Bergman
- Ikea
- Kvinnlig rösträtt
- Förbud mot barnaga
- Juridisk könsbyte
- Tryckfrihet
- Offentlighetsprincipen
- Datalagstiftning
- PirateBay (även om Torrents är ett amerikanskt påfund)
- Trafikledning på distans
- Larmet om olyckan i Chernobyl
- "Fossilfritt stål"
- Rullatorn
- Konstgjorda diamanter
- Kylskåpet
- Propellern
- Trepunktsbältet/rullbältet
- Lans globala navigationssystem
- Lans system för färgskärm

Norge
- osthyveln
- Gå på tur
- Sälfångst
- Elhybridfärga
- Tunnel för fartyg

Danmark
- långjohn budcykeln
- roterstellet
- skrivkulan
- Samkönade äktenskap

Om vi ska räkna in samerna också
- Storskalig renskötsel

Sedan kan vi titta på saker som inte finns i vår kultur, för att se att den inte är identisk med övriga världen
- Rörledningar på utsidan husen
- Stening av våldtäktsoffer
- Tjurfäktning
- Sumobrottning
- Toahål i golvet bara

Glöm inte Linné och Bellman. Två väldigt typiskt svenskar som betytt mycket för Sverige.
Citera
2020-02-12, 06:10
Medlem
MagisterBisters avatar
Har de stängt filmen? Den går inte att se längre.
Citera
2020-02-12, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ipantare
Lägger till några till:Vincent Bendix som uppfann Bendixdrevet till startmotorer.
Alf Lysholm som byggde den första gasturbinmotorn,tänkt för flyg.
AGA fyren,dagens Tcas för flyget,mjölkseparatorn,för att nämna några till som uppfunnits av svenskar!

fast det är ironiskt att jag lärde mig detta efter att ha blivit grinig över SAS film, jag lärde mig inte det här från flashback. en PK-reklamfilm fick mig alltså att lära mig mer om svenskhe är, än vad det "Patriotiska" forumet flashback lärde mig. det enda man kan läsa på FB är ju klagomål på invandring och massa jude-konspirationer.
Citera
2020-02-12, 06:17
Medlem
codetracers avatar
Vilka dårar. Martin, SAS hjärnan bakom detta, lär få en jobbig tid framöver.
Citera
2020-02-12, 06:19
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Har de stängt filmen? Den går inte att se längre.

https://youtu.be/kgVubbFrQuU

Länk till någon annan som laddat upp den, det här får de inte komma undan med.
Citera
2020-02-12, 06:23
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
https://youtu.be/kgVubbFrQuU

Länk till någon annan som laddat upp den, det här får de inte komma undan med.
Tack. Den gick också att se via https://samnytt.se/sas-i-reklamfilm-det-finns-inget-skandinaviskt/

Uppenbarligen har SAS blivit varse kritiken och insett att de trampat i klaveret. De måste också givetvis inse att det är försent. ”Internet glömmer aldrig.”

Frågan är om de tänker pudla eller om de hoppas att det bara ska glömmas bort?
Citera
2020-02-12, 06:23
Avslutad
Så här med facit i hand finns det nog inget som hade kunnat väcka Skandinavens självkänsla och stolthet så mycket som denna video, rakt emot dess avsikter.

Tack SAS!
Citera
2020-02-12, 06:25
Medlem
Silentminds avatar
Hahah, herregud . Är det nu den nya vågen av radikaliserade feminister fått anställning hos reklambyråerna?

Det här är bara pinsamt, det kommer inte vara till deras fördel överhuvudtaget. Bara att titta på hur Gillette's succéreklam mottogs. Om ni inte SAS's syfte med denna är att bara få lite mer medieexponering, hursomhelst tror jag inte att det kommer vara något som de blickar tillbaka på positivt om några år.
Citera
2020-02-12, 06:27
Medlem
MrsVanity1s avatar
Ärligt chockad även om man är van vid pk skiten man överöses med dagligen.
Detta tog ALLA priser!

Tror knappt det är sant.
Flyger aldrig med Sas igen.

Vad fan har dom som gjorde detta inhalerat ?
Citera
2020-02-12, 06:29
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Oh Harregud, det var så illa som alla säger. SAS har inte riktigt haft öronen mot marken denna gång

Detta måste man ju göra en markering emot. Jag börjar med att säga upp mitt Eurobonus-kort idag.
Citera
2020-02-12, 06:33
Medlem
warp10s avatar
Hmm... Detta ger knappast samma ekonomiska smärta som det gjorde för Gillette, eftersom du inte flyger lika ofta som du rakar dig och det finns inte samma valmöjligheter med flyg som rakhyvlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in