2020-02-12, 00:36
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
https://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet

Jag skrev "Om du pratar Japanska, klär dig som en Japan, delar deras kulturella uttryck, har Japanskt medborgarskap, bor i Japan och känner dig som en Japan"

Jag skrev inte att man kan "välja att identifiera sig".

Nej man blir inte japan av detta på något sätt oavsett vad man själv anser.

Du påstod att forskare delar dina åsikter (hur man nu kommit till den punkt att det forskas om definitioners betydelser men allt är visst möjligt idag). Dock räknas inte Wikipedia som "forskning", särskilt inte den undermåliga svenska varianten.
Citera
Medlem
Videoen er ikke tilgængelig
Denne video er privat.
Denne video er privat.
Denne video er privat.
Denne video er privat.
Denne video er privat.
Undrar hur mycket SAS pröjsade för denna fullständiga härdsmälta till film...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
https://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet

Jag skrev "Om du pratar Japanska, klär dig som en Japan, delar deras kulturella uttryck, har Japanskt medborgarskap, bor i Japan och känner dig som en Japan"

Jag skrev inte att man kan "välja att identifiera sig".

ethnicity
noun [ C or U ]
UK /eθˈnɪs.ə.ti/ US /eθˈnɪs.ə.t̬i/

a particular race of people, or the fact of being from a particular race of people:

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/ethnicity
Citera
Medlem
colombo555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Reaktionerna kommer bli en civiliserad fis i rymden också, jämfört det du pratar om. Vi kommer inte spränga oss på Arlanda. Vi kommer inte halalslakta Martin Adonis inför en videokamera. Vi kommer inte köra över barn i centrum. Dra åt helvete.

Jag förstår ju att reklamen är provocerande jag är ju inte korkad. Men säger bara att det inte är en stor grej bara att haka upp sig på.

Vi har förfan IKEA, Volvo mm vi kan vara stolta över. Visst det är inte vi som äger ovannämnda (ej säker)men konceptet är vårt.

Vi skandinaver ska ej bli sura över att köttbullar är Svenska eller Turkiska.
När vi har mer.

Synd att vi flyttat stora företag utomlands och gått miste om många arbeten till oss.

Det är synd. Hade det varit tvärtom hade man varit mer stolt.
Citera
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Bara för att det har varit starka reaktioner (antagligen från höger) innebär det inte att de har rätt. Om du läser arikeln med SAS kring kampanjen så framgår det tydligt att de inte förnekar någon kultur. Däremot hävdar de att kultur skapas, influeras och växelverkar med andra kulturer i världen, vilket gör att ingen kultur är "sin egen". Det är där som flygresor och SAS kommer in i bilden.

Och ja, jag har absolut missat det systematiska förnekandet av svensk kultur. Skicka gärna forskningsartikeln till mig så kan jag läsa på imorgon.

Om man är tvungen att förklara kampanjen via pressmeddelande så var den inte speciellt lyckad.

Säger sig självt!

Som när du skriver en bok, inte du då, du är inte på den nivån, men typ om jag skriver en bok, ja då är det en dålig bok om jag måste förklara den efter att nån läst den.

Men antar att logiken flytt din hjärna med vänsterblivenheten!
Citera
Medlem
Dessa ligger bakom videon

https://www.resume.se/marknadsforing/kampanj/sas-utmanar-vad-som-ar-akta-skandinaviskt/

Citera
Medlem
over9ks avatar
Här är nån som gjort en backup på videon: https://youtu.be/_7tiqJHhZD4
Citera
Medlem
Kakksakkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colombo555
Alla tycker olika. Nu vill jag inte fördjupa mig i religion i denna tråd eftersom det var ett exempel.

Vill bara säga att alla folkslag/länder tar skit på något sätt av andra folkslag verbalt.

Sverige ligger i framkant i mycket, därav ser vi ner på andra, sedan blir vi sura av sådana reklamer är ju helt absurt.

Norrmännen ser ju t.ex ner på Svensken och kallar svenskar som jobbar i Norge
för vår motsvarighet för polack. (billiga)

Kommer du oxo från Afrika?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LailaKlang
Varsågod: https://www.youtube.com/watch?v=KDHQ1afuFk0&feature=emb_logo&fbclid=IwAR3U 6w-z_o58aUoIGfIhnfepyVAxNt17ePmGhYFAQC7GKGAiuaBL4tjIt fM

Tack så mycket
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DannyButterman
Den heter &Co.
De var mycket stolta över kampanjen på facebook och länkade till filmen. Inlägget är nu borta av nån konstig anledning.

Det här är vad som händer när man inte har riktig MÅNGFALD på en marknadsavdelning och i PR; dvs mångfald av idéer, bakgrunder (alltså ej hudfärg), åsikter. Kan tänka mig hur mötet såg ut. ”Vi har en idé! Vi belyser det faktum att Norden inte har en egen kultur. Hur viktigt det är med idéer utifrån! Vi hyllar mångkulturen och rörelsen av folkgrupper!”
Alla applåderar i rummet. Asiaten, den mörkhyade, blondinen, latinon och araben - alla tycker idén är lysande. Alla har olika etniciteter alla är samma nyliberala produkter av Södertörns kandidatprogram i kommunikation.
Mångfalden saknas och det finns ingen som reser sig upp och säger ”Nej nej nej! Jag och väldigt många andra skandinaver är väldigt stolta över vår kultur. Det här riskerar att bli en riktig shitstorm. Kan vi inte bara belysa hur trevligt det är med solsemester eller nåt sånt?”

Ett mycket trovärdigt scenario. I den sundare världen gjordes reklam med inriktningen på den spänning som finns i att besöka andra länder med sin kultur och sol. Snacka om att SAS har skitit i det blå skåpet.
Citera
2020-02-12, 00:37
Medlem
Paulabrauns avatar
Citat:
Bara för att det har varit starka reaktioner (antagligen från höger) innebär det inte att de har rätt. Om du läser arikeln med SAS kring kampanjen så framgår det tydligt att de inte förnekar någon kultur. Däremot hävdar de att kultur skapas, influeras och växelverkar med andra kulturer i världen, vilket gör att ingen kultur är "sin egen". Det är där som flygresor och SAS kommer in i bilden.

Och ja, jag har absolut missat det systematiska förnekandet av svensk kultur. Skicka gärna forskningsartikeln till mig så kan jag läsa på imorgon.
Byt ut meningen "Vad är egentligen Skandinaviskt?, - Inget!" till "Vad är egentligen Muslimskt?, -Inget!"
Citera
2020-02-12, 00:37
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

What is truly Scandinavian? Absolutely nothing!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in