2020-02-12, 00:26
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Enas, som i kollektiv identitet. Alla andra folkgrupper gör det. Det svenska självföraktet leder till kollektivt självmord. Jag har förstått att du inte känner någon solidaritet för det svenska folket.
Antagligen känner du förakt. Gud vet varför, men det är fel.

Du har dessvärre förstått fel. Jag sympatiserar mycket med svenskar och känner solidaritet med det svenska folket. Men inte med fnattionalister.

Pratar ofta stolt om Sverige när jag är utomlands. Flashback däremot, och de åsikter som ventileras här, representerar inte "det svenska folket". Om du nu ibillade dig det.
Citera
2020-02-12, 00:26
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Vad försöker du säga? Menar du att SAS inkräktar på de mänskliga rättigheterna med filmen?

Att ifrågasätta och förminska kulturyttringar brukar inte ses positivt. Här har SAS explicit utmanat bilden, och ger sken av att utforska, om vad som egentligen är äkta skandinaviskt och kommit fram till (ungefär): "Ingenting".

Men du kan väl läsa på lite om folkrättens/mänskliga rättigheternas avsnitt om sociala och kulturella rättigheter och berätta vad du tror.
Citera
2020-02-12, 00:27
Medlem
estetiks avatar
Eftersom det inte finns något truly Scandinavian så föreslår jag att vi döper om SAS flygplan till lite mer enligt SAS korrekta:
Gjuke Viking -> Alluah Akbar

Oystein Magnusson -> Mohammed Ali

Granmar Viking -> Pikachu Pokémon

Knut Viking -> Kunta Kinte

Jarlabanke Viking -> Jar Jar Banks

Här hittar ni flygplansnamn:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_flotta
Citera
2020-02-12, 00:28
Medlem
DannyButtermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolsittaren
Någon som kan ha en aning om vilken PR-byrå som varit anlitad?

Den heter &Co.
De var mycket stolta över kampanjen på facebook och länkade till filmen. Inlägget är nu borta av nån konstig anledning.

Det här är vad som händer när man inte har riktig MÅNGFALD på en marknadsavdelning och i PR; dvs mångfald av idéer, bakgrunder (alltså ej hudfärg), åsikter. Kan tänka mig hur mötet såg ut. ”Vi har en idé! Vi belyser det faktum att Norden inte har en egen kultur. Hur viktigt det är med idéer utifrån! Vi hyllar mångkulturen och rörelsen av folkgrupper!”
Alla applåderar i rummet. Asiaten, den mörkhyade, blondinen, latinon och araben - alla tycker idén är lysande. Alla har olika etniciteter alla är samma nyliberala produkter av Södertörns kandidatprogram i kommunikation.
Mångfalden saknas och det finns ingen som reser sig upp och säger ”Nej nej nej! Jag och väldigt många andra skandinaver är väldigt stolta över vår kultur. Det här riskerar att bli en riktig shitstorm. Kan vi inte bara belysa hur trevligt det är med solsemester eller nåt sånt?”
Citera
2020-02-12, 00:28
Medlem
colombo555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Du menar sakdr som kulturmarxister och invandrare gör narr av.
Det är exakt samma vidriga människor som gör narr av kristendomen som häcklar svenskar och våran kultur.
Är religion viktigare än kultur, ras och ursprung?
Låt säga att reklamfilmen hade handlat om araber eller afrikaner, hade du tyckt samma sak då?

Alla tycker olika. Nu vill jag inte fördjupa mig i religion i denna tråd eftersom det var ett exempel.

Vill bara säga att alla folkslag/länder tar skit på något sätt av andra folkslag verbalt.

Sverige ligger i framkant i mycket, därav ser vi ner på andra, sedan blir vi sura av sådana reklamer är ju helt absurt.

Norrmännen ser ju t.ex ner på Svensken och kallar svenskar som jobbar i Norge
för vår motsvarighet för polack. (billiga)
Citera
2020-02-12, 00:29
Medlem
lista på de som ligger bakom videon

Säkert sjukt dyrt med tanke på hur många som medverkat
Citera
2020-02-12, 00:30
Medlem
LailaKlangs avatar
SAS marknadsavd har ett svettigt nattskift nu, raderar och försöker backa bandet, imorgon operation mörkläggning.
Den här länken funkar fortfarande. Kopiera filmen och spar för eftervärlden, till SAS förtret. Gjort är gjort.

https://www.youtube.com/watch?v=KDHQ1afuFk0&feature=emb_logo&fbclid=IwAR3U 6w-z_o58aUoIGfIhnfepyVAxNt17ePmGhYFAQC7GKGAiuaBL4tjIt fM
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Skärp dig själv! Läs artikeln med SAS och förstå att de är ett vinstdrivande bolag. Även om du och många andra vill tro det har SAS inget intresse eller motiv till att förminska det inhemska. Du ser det du vill se för att ha något att gnälla om.

Baserat på hur dåligt insatt de är så känns det inte som en vinstdrivande bolag. I några år så har de "onda nazistiska vindarna" blåst över Europa till den nivån att England lämnar eu och då tänker någon att:

"ja vi lägger upp en video där vi säger att Skandinavien inte har något bra utan allt som finns som är bra med Skandinavien är stulet och det är med hjälp av oss som vi kan flyga in mer genier och utan oss(sas) så hade alla som bor där självdött för vi förstår inte ens hur man skalar en apelsin"
Citera
Medlem
G-punktens avatar
Trist för samerna m.fl. Dom är ingenting enligt SAS!
Citera
2020-02-12, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DannyButterman
Den heter &Co.
De var mycket stolta över kampanjen på facebook och länkade till filmen. Inlägget är nu borta av nån konstig anledning.

Det här är vad som händer när man inte har riktig MÅNGFALD på en marknadsavdelning och i PR; dvs mångfald av idéer, bakgrunder (alltså ej hudfärg), åsikter. Kan tänka mig hur mötet såg ut. ”Vi har en idé! Vi belyser det faktum att Norden inte har en egen kultur. Hur viktigt det är med idéer utifrån! Vi hyllar mångkulturen och rörelsen av folkgrupper!”
Alla applåderar i rummet. Asiaten, den mörkhyade, blondinen, latinon och araben - alla tycker idén är lysande. Alla har olika etniciteter alla är samma nyliberala produkter av Södertörns kandidatprogram i kommunikation.
Mångfalden saknas och det finns ingen som reser sig upp och säger ”Nej nej nej! Jag och väldigt många andra skandinaver är väldigt stolta över vår kultur. Det här riskerar att bli en riktig shitstorm. Kan vi inte bara belysa hur trevligt det är med solsemester eller nåt sånt?”

Spot on!

Åsiktskorridoren existerar även på marknadsavdelningen. Och det är giftigt.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Det du skrev om att man kan välja att identifiera sig som japan var ju fel, man kan inte själv välja att tillhöra en folkgrupp. På sin höjd kan kanske gruppen acceptera en som en av sina. Men det är gruppen som väljer i så fall.

Edit: För övrigt ett framsteg att SAS har tagit bort videon. Det hade aldrig hänt för bara ett par år sedan, men nu har vindarna vänt.

Citat:
Etnicitet är människors identifikation med och känsla av tillhörighet i en viss folkgrupp
......
En individ kan identifiera sig med flera etniciteter, exempelvis både med landets majoritetsbefolkning och med ett minoritetsfolk. Personer kan byta etnisk identitet till följd av adoption, ackulturation (kulturmöten), språkbyte, utbildning, familjebildning, religiös konvertering och assimilering.[/b]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet

Jag skrev "Om du pratar Japanska, klär dig som en Japan, delar deras kulturella uttryck, har Japanskt medborgarskap, bor i Japan och känner dig som en Japan"

Jag skrev inte att man kan "välja att identifiera sig".
Citera
Medlem
Atlasbokens avatar
http://boards.4chan.org/pol/thread/243375835

Här är tråden på 4chan /pol/ angående SAS! Den har spritt sig ordentligt nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in