2020-02-11, 23:18
Medlem
Forts.
Då grannar har sett okända bilar på platsen dagarna innan som några tror har att göra med rekande inför ’rånmordet’...kanske de var där och dumpade ett lik, eller gömde något av stort värde. De kände till platsen genom personkopplingarna.
Lars är ute och går och ser något.
Det kan vara anledning till besöket i deras hus. Idén med att något gick fel och att det inte var planerat att mörda dem kan fortfarande stämma, därav den torftiga planeringen.
Citera
2020-02-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Tack för ditt inlägg, vi har verkligen saknat att någon av Lars vänner skriver.
Jag gissar att du registrerat dig bara för att skriva detta.
Respektera verkligen ditt val av ”nick”: closertoheaven. Jag antar att det är en hälsning till Lars.

Din beskrivning ger en väldigt målande bild av Lars och det gör det här brottet ännu mera oförlåtligt. Du har också rätat ut en del frågetecken som har satt myror i våra huvuden.

Ja precis, endast för att skriva detta. Det har varit många spekulationer om Lars. Kände att jag behövde klargöra vissa saker.
Mitt nick är en hyllning till honom samt en låt jag gillar.

Tror att det på något sätt är kopplat till pengar. Det var ju känt redan i slutet av 90-talet att han inte behövde jobba. Snacket har helt enkelt gått på byn och nått fel personer.
Någon skrev ju att Lars ”sett något han inte skulle se”. Det borde ju vara något att gå vidare med.
Citera
2020-02-11, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja dom borde nästan avlyssnats.
Och snackat om det.
För att dom snott bilen gör dom inte skyldiga till mord.

Sen var det ju 2 cyklar kvar vid huset. Det och köra iväg med bilen vilospår?
Kanske någon tog bilen till Norrtälje för att göra uttag på BO bankkort.
Och dom samtidigt spårat GM mobil till det området vid samma tidpunkt.
Ja dom kanske fick koderna till bankkortet och kunde kanske också få en god middag betald med det på någon restaurang.
Citera
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av closertoheaven
Ja precis, endast för att skriva detta. Det har varit många spekulationer om Lars. Kände att jag behövde klargöra vissa saker.
Mitt nick är en hyllning till honom samt en låt jag gillar.

Tror att det på något sätt är kopplat till pengar. Det var ju känt redan i slutet av 90-talet att han inte behövde jobba. Snacket har helt enkelt gått på byn och nått fel personer.
Någon skrev ju att Lars ”sett något han inte skulle se”. Det borde ju vara något att gå vidare med.

Några funderingar:

När jobbade Lars på Vallentuna gymnasium? Kan han ha känt igen GM från den tiden. Tänker att om de var maskerade så kände L igenom dem. Antar att de var elever som märktes.

Det skrivs en del om att CÖ’s pappa skulle var från utlandet då han är väldigt mörkt. JL är ett svenskt namn, var pappan väldigt mörk, eller kan CÖ vara adopterad?

Hittade dödsannonsen, men inget mer, vet du möjligen vad han dog av?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qqqwwe
Bra genomgång av Lars.

Kopplingarna till kommunen är intressant då det framkommit att några arbetar där.
Inspelet om att Lars hade sagt att han sett något som han inte borde sett är intressant.
Vad kan han ha sett i denna grupp av WT som är värt att mörda honom för?
Dessutom så viktigt att de förmodligen pinade hans fru för att få honom att prata.

Det är något som fattas. Det stämmer inte. Att killarna skulle ha skulder på stan för droger, etc. och sedan på omvägar fått reda på att gubben har pengar låter långsökt. Dessutom hade han sålt gården för ett halvår sedan. Varför var det nu som det skulle ske? Eftersom polisen lyckats komma dem på spåren efter bara några dagar/veckor så verkar det inte alltför bra planerat. Snarare ett impulsivt verk.

BO vet nog vilka GM var, och anledningen var värd att mörda för.
Kan BO ha sett ett annat mord? Jag vet att det låter som en film, men det är inte omöjligt.

Som jag kände Lars så tror jag att han skulle kontakta polisen om han bevittnat ett mord. Han hade ett högt rättspatos och var orädd. Det var viktigt för honom att göra rätt.
Citera
2020-02-11, 23:36
Medlem
Citat:
Som jag kände Lars så tror jag att han skulle kontakta polisen om han bevittnat ett mord. Han hade ett högt rättspatos och var orädd. Det var viktigt för honom att göra rätt.
Sant,
Men kanske han såg dem gömma något av stort värde som jag skrev i mitt andra inlägg.
Jag tror inta att de var där och rekade. De var där i något annat syfte. Själva dådet är så dåligt planerat vilket tyder på att något gick snett och de har handlat ’ad hoc’. Jag tror endast att de skulle skrämma honom från början.
Citera
2020-02-11, 23:37
Medlem
Citat:
Några funderingar:

När jobbade Lars på Vallentuna gymnasium? Kan han ha känt igen GM från den tiden. Tänker att om de var maskerade så kände L igenom dem. Antar att de var elever som märktes.

Det skrivs en del om att CÖ’s pappa skulle var från utlandet då han är väldigt mörkt. JL är ett svenskt namn, var pappan väldigt mörk, eller kan CÖ vara adopterad?

Hittade dödsannonsen, men inget mer, vet du möjligen vad han dog av?

Han jobbade där strax efter han slutat på Kronofogdemyndigheten, säg 1999 och/eller 2000. CÖ var för ung för att gå på gymnasiet då.

Vet inget om mer om CÖ:s pappa. Ringde till Skatteverket och fick uppgifterna därifrån.
Låter onekligen svenskt men han kan ju ha varit adopterad.

Jag tänker att Lars kanske kände igen CÖ med tanke på GÅ:s koppling till Sursta 22 alt. att CÖ är FB-vän med Lars hyresgäst CL.
CL hyrde ju väldigt länge av Lars, i 23 år.
Jag förstår inte kopplingen mellan CÖ och hyresgästen CL. Tror inte att någon av dom jobbade på kommunen. Vet att CL:s fru gjorde det och CÖ:s mamma men det blir man väl inte FB-vänner för?
Citera
2020-02-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qqqwwe
Sant,
Men kanske han såg dem gömma något av stort värde som jag skrev i mitt andra inlägg.
Jag tror inta att de var där och rekade. De var där i något annat syfte. Själva dådet är så dåligt planerat vilket tyder på att något gick snett och de har handlat ’ad hoc’. Jag tror endast att de skulle skrämma honom från början.

Visst kan det vara så. Jag tänker också att saker inte gick som planerat. Kanske dom tog med sig Lars till bank/bankomat medan Suzanne var hemma med någon av GM?

Det kluriga med Lars är att jag vet inte ens om han hade mobilt BankID. Swish hade han inte. Vet inte vilken typ av mobil han hade men det skulle inte förvåna mig om han hade en vanlig ö, typ Nokia. Ibland när jag messade så kunde han svara på mail. Han tyckte att det var så jobbigt att skriva längre sms.
Citera
2020-02-12, 00:04
Medlem
Citat:
Hm Cykelklubben har fyra mobilnr.
Gör inte det. Om dom ser vem som ringer kan du bli mördad. Men jag tänkte likadant. Vem skulle svara då?
Citera
2020-02-12, 00:13
Medlem
Jag tror det kan vara så enkelt som att Lars råkat se ett inbrott i ett fritidshus i området (hade varit en hel del inbrott i december) och där känt igen CÖ eller bilen. Någon skrev i ett inlägg innan att det möjligen fanns en koppling mellan dom sedan tidigare.

CÖ oroar sig mkt för om Lars ska ange honom och beslutar sig för hembesök för att prata alt skrämma till tystnad. Det urartar dock helt och Lars blir då skjuten. Man får panik och beslutar sig för att försöka få det hela att se ut som ett rån istället. Kvinnan dödas sedan på annat sätt för att förstärka det än mer så att det ser ut som en rånarliga på jakt efter att pressa paret på pengar.

Att man slutligen tar med bilen och kör upp till Norrtälje är del i det också.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2020-02-12 kl. 00:14. Anledning: Fel
Citera
2020-02-12, 00:13
Medlem
Citat:
Visst kan det vara så. Jag tänker också att saker inte gick som planerat. Kanske dom tog med sig Lars till bank/bankomat medan Suzanne var hemma med någon av GM?

Det kluriga med Lars är att jag vet inte ens om han hade mobilt BankID. Swish hade han inte. Vet inte vilken typ av mobil han hade men det skulle inte förvåna mig om han hade en vanlig ö, typ Nokia. Ibland när jag messade så kunde han svara på mail. Han tyckte att det var så jobbigt att skriva längre sms.
Intressant.
Då dessa gossar förmodligen inte, nu är jag sarkastisk, hade något storstilat bank upplägg där en stor överförd summa pengar kunde flyttas runt för att bli svår/omöjlig att få tillbaka eller spåra så återstår kontanter eller bankomatuttag. Att gå in på en bank medför för stora risker och kräver dessutom förbokning om det är ett större uttag.
Jag tror rån spåret är kallt. Han har sett något som han inte skulle se. Det stämmer mycket bättre med fakta. Kan man ha gömt knark eller stöldgods uppe i skogen?
Grejen är att om Lars hade högt rättspatos så måste GM ha sett att han såg dem och redan på ett tidigare stadium hotat honom. I annat fall hade han tipsat polisen tidigare och GM hade inte vetat att det var han som de var tvungna att besöka och skrämma.
Citera
2020-02-12, 00:17
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Han jobbade där strax efter han slutat på Kronofogdemyndigheten, säg 1999 och/eller 2000. CÖ var för ung för att gå på gymnasiet då.

Vet inget om mer om CÖ:s pappa. Ringde till Skatteverket och fick uppgifterna därifrån.
Låter onekligen svenskt men han kan ju ha varit adopterad.

Jag tänker att Lars kanske kände igen CÖ med tanke på GÅ:s koppling till Sursta 22 alt. att CÖ är FB-vän med Lars hyresgäst CL.
CL hyrde ju väldigt länge av Lars, i 23 år.
Jag förstår inte kopplingen mellan CÖ och hyresgästen CL. Tror inte att någon av dom jobbade på kommunen. Vet att CL:s fru gjorde det och CÖ:s mamma men det blir man väl inte FB-vänner för?

Hittade JL facebooksida, den finns kvar. Han ser väldigt svensk ut. Levnadsglad, stort fotboll- och fiskeintresse. Hans sambo har flyttat från stan och inte skrivit på sin Facebooksida sedan 2015.

Någonting säger mig att det var ett plötsligt dödsfall.
Om nu hans son är GM i Vallentuna så besparas han ju det i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in