2020-02-11, 22:26
Medlem
mannheimer83s avatar
Orkestrerat av Wallenberg såklart. Usch vilken hemsk reklam! Nåja, vik hädan. Nya adeln var ju en viking tydligen.
Citera
2020-02-11, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Den underliggande poängen med filmen är väl inte att Skandinavien är det enda stället som inte har något helt eget, utan att alla länder och regioner i världen kunde göra motsvarande filmer, där de berättar hur sådant som de uppfattar som eget kan härledas till andra kulturer. Därför att allt påverkar allt, och det är svårt att peka ut saker som skulle ha en absolut startpunk vid ett visst ögonblick och på en viss plats.

Jo men det görs i en översittar ton. Man hade gärna kunna gjort samma message men med positiv ton. Mindre, "ni trodde detta men ni har fel" och mer "fortsätt och utforska och låna som vi alltid gjort"
Citera
2020-02-11, 22:28
Medlem
colombo555s avatar
Litet exempel:

Reklamfilmen är ju inte en stor provokation i jämförelse med t.ex satir mot t.ex religion många skandinaver står bakom.

Religion fantasi eller inte för många är den helig, och nu blir Ni sura över småsaker?

Detta är en fjärt i rymden i jämförelse med allt och alla skandinaverna gör narr av, ser ner på, mm.
Citera
2020-02-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag tror att många missar den djupare meningen med reklamen. Allt det som nämndes var ju faktiskt importerat. Dom menar väl på att resa betyder utveckling, för det är när vi möter andra kulturer som vi utvecklar vår egen. Dvs, res mer och hämta hem inspiration till nya saker till Norden.

För allt det dom tog upp var ju, hur man än vrider på det, importerat. Demokratinn ifrån grekerna, kvinnorättsrörelsen ifrån Usa osv... Jag tror ni ser på reklamen med fel ögon. Ni ser den som något negativt,. Jag såg det som att svenskens äventyrslust och nyfikenhet på omvärlden har gjort att kulturen har berikats med så mycket. Tack vare all resande. Så res mer. Typ så uppfattade jag reklamen.

Jag tror du missade den första meningen i reklamfilmen.
"What is truly Scandinavian?... Absolutely nothing!"
Citera
2020-02-11, 22:30
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Jag är inte säker på att detta förtjänar att kallas för en reklamfilm. Det är snarare en vänsterbliven kulturmarxistisk godhetssignalerande diarré.

Achievement unlocked: ”Use vocabulary popular within echo chamber”
Citera
2020-02-11, 22:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakka
Jo men det görs i en översittar ton. Man hade gärna kunna gjort samma message men med positiv ton. Mindre, "ni trodde detta men ni har fel" och mer "fortsätt och utforska och låna som vi alltid gjort"

Men det är ju ÖVERHETEN som talar!
Citera
2020-02-11, 22:34
Medlem
Krösus Sorks avatar
Visst känns det som att den kom 15 år för sent? Då hade man nog kunnat komma undan med det och få en del ryggdunk, men nu?

Jag är uppriktigt förvånad över vad man velat uppnå, man måste ju förutsett de här reaktionerna. Går man all in på, all publicitet är bra publicitet?
Citera
2020-02-11, 22:35
Medlem
SAS kan väl ta den svarta killen som talar om "our viking ancestors" i reklamen och kanske börja använda honom som logo med sloganet: "We Wuz Vikings N Shiet". Jag tror reklamen har blivit tillräckligt uppmärksammad för att folk ska fatta referensen.
Citera
Medlem
SAS facebook:
Citat:
Kötbullar som vi känner och älskar har en mycket debatterad ursprungshistoria. Vissa hävdar att de är svenska, andra säger att de är danska, och andra säger att de är turkiska. Och i vår forskning kunde vi inte bekräfta dessa rykten. Men vi tyckte att ämnet var för intressant för att lämna oadresserad

Hälsningar, Tobias
Min forskning visar att det inte är "turkiska köttbullar" från den om den mytomspunna "turkiska husmanskosten" som serveras på IKEA.
Citera
Medlem
studenten777s avatar
Gilette: Låt oss göra den vidrigaste reklamfilmen någonsin!!!

SAS: Hold my beer...
Citera
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Buhu, buhu! Jämmer och elände. "Skandinavisk kultur" har inte uppstått skild från annan kultur. Nationalisterna ryser och rasar.

I verkligheten är kultur något som delas och blandas. Det är något som växer genom tillägg och utökning. Kultur - i den utökade meningen - är det som mänskligheten företar sig. Vissa saker är dåliga och förkastas (t ex slaveri) och annat är omtyckt och görs mer av (t ex populärkultur).

Knätofsar, midsommarstänger och "Swedish meatballs" - kultur alltihop, men kultur som tillhör mänskligheten, inte någon enskild del av den.
Citera
2020-02-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Minns ni "skandalen" HM hade som involverade ett negerbarn iklädd i en hoodie med trycket "coolest monkey in the jungle"? Då minns ni säkert hur snabba HM var på att ursäkta sig för det "misstaget", till skillnad från SAS som direkt försvarar sin minst sagt hemska, osmakliga propagandafilm.

SAS är ett skämt.

Edit: Förresten, ni kan glömma att aftonbladet och gänget tar upp det här. Men om dom faktiskt gör det, var beredda på att dom kommer screenshotta inläggen här med texten "Högerextrema troll på det kontroversiella nätforumet Flashback har samordnat en hat-attack mot SAS, flera användare har granskats av våra hjältar över på Expo och polisen utreder nu trollen för häst mot folkgrupp."

Jävla åsnor.

Var har SAS kommenterat filmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in