2020-02-10, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Sista stycket är relevant tycker jag. Du har en poäng.
De flesta människor tror jag dock inte bryr sig så mycket om sånt här trams. Det är liksom inte så att kvinnor i allmänhet går runt och vill vara män eller på något sätt är avundsjuka på män på grund av att de t.e.x har större fysisk kapacitet. Det verkar som att vissa användare härinne tror att kvinnors högsta önskan i livet är att vara man el mäta sig med män. Så är det inte.
De flesta kvinnor uppskattar en stark man. Och tro inte att vi inte använder våra eventuella "underläge" till att få igenom saker utan att behöva anstränga oss nämnvärt.
T.e.x vid flytt, när saker ska bäras, o.s.v så är det väldigt bekvämt att "inte orka".
Och iallafall i min omgivning har det alltid varit så att män föredrar att bära med andra män istället för kvinnors "sillamjölk" i armarna.
Det är inte någon som tagit illa upp, folk verkar trivas bra med sina situationer.

Ja det är sant, men eftersom man hela tiden gör såna här mätningar om och om igen så tycker jag man borde reflektera lite i det också.

Om vi nu ska tävla mot varandra så varför underminerar vi tävlingen genom att samarbeta? Det är ju totalt arbiträrt att å ena sidan tävla män mot kvinnor fast på samma gång samarbeta i själva forskningen. Om vi ska vara så pass arbiträra så varför förbjuder vi atombomber? Varför inte spränga hela jorden? Varför göra någonting med något slags moraliskt syfte om vi ändå kommer underminera moralen genom att tävla?

På Flashback finns det en slags samarbete i att svara i varandras trådar och se till att citera så man vet om man blivit tilltalad. Men sen underminerar man helt o hållet det samarbetet genom att brösta upp sig och tävla. Varför ens ha ett forum då? Förvirring är då helt att förvänta. Paralys står det i allas horoskop.
Senast redigerad av fr0g 2020-02-10 kl. 12:23.
Citera
2020-02-10, 12:22
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyDoo
Det är väldigt mycket diskussioner om vilket kön som är smartast men dessa finns det gått om trådar att avhandla detta ämne i.

Angående styrka däremot som topic lyder är det inte direkt något nytt under solen att män starkare än kvinnor.
I den absoluta toppen av extremt intelligenta är det idel män också, vilket också är bevisat, men herrrpdiderrp, DET kommer varken white knights eller feminister nånsin erkänna.
De vill ha nya IQ-testemodeller tills motsatsen bevisats.

Fakta bryr sig dock inte om deras känslor.
Citera
2020-02-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Belägg för vad?

Läs tidigare inlägg för att se vad jag efterfrågade belägg för.

Citat:
Det behöver jag inga belägg för. Varför?
Du gör ett osubstantierat påstående som kan avfärdas med exakt lika mycket bevis som du själv bidrog med.
Visa nu först vad som var självemotsägande, så tar vi det därifrån.

Jag efterfrågade dock belägg först. Det kanske är svårt för dig att hitta belägg för dina påståenden? Undra vad det kan bero på?
Citera
2020-02-10, 12:40
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Läs tidigare inlägg för att se vad jag efterfrågade belägg för.

Jag efterfrågade dock belägg först. Det kanske är svårt för dig att hitta belägg för dina påståenden? Undra vad det kan bero på?
IQ guldfisk much?

Vet du inte ens vad du bett om belägg för?
Citera
2020-02-10, 17:16
Medlem
Citat:
IQ guldfisk much?

Vet du inte ens vad du bett om belägg för?

Jag vet, men du har väl minne som en guldfisk kan jag tänka. Men oroa dig inte - inläggen finns kvar så det är bara till att gå tillbaks och kolla. Inte för att jag förväntar mig att du kommer med något belägg (utan istället inriktar dig på att svamla rundor istället och hoppas på att vi andra också glömmer)
Citera
2020-02-10, 17:29
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
I den absoluta toppen av extremt intelligenta är det idel män också, vilket också är bevisat, men herrrpdiderrp, DET kommer varken white knights eller feminister nånsin erkänna.
De vill ha nya IQ-testemodeller tills motsatsen bevisats.

Fakta bryr sig dock inte om deras känslor.

Vem säger att de IQ modeller som funnits och finns nu är de rätta? Vem bestämmer det?
Javisst är det bra att kunna konstruera saker, visualisera, se samband etc, men du beter dig som att det finns en enda rätt väg förutbestämd av.....vem? Hundramiljonersfrågan.

I den värld vi lever i har man utvecklat tekniken och valt att premiera denna typ av talang. Det är fortfarande ett val och intelligenstest är fortfarande socialt konstruerat av människan. Okej?

Allting vi människor har bestämt och satt namn på är socialt konstruerat av oss. Naturen, våra kroppar och sinnen är det inte. Om du kunde få in detta i din förkympta lilla hjärna hade det underlättat för eventuell framtida diskussion.
Citera
2020-02-11, 07:57
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
IQ guldfisk much?

https://intelligenstest.se/olika-typer-av-intelligens/

Här tycker jag att man har ett utgångsläge för diskussion om intelligens. Se det som en påbyggnad till mitt tidigare inlägg angående vem som avgör vad som är intelligens och inte.
Och är det samma sak som smarthet? Är man korkad om man har en "lägre" IQ? (Matematisk logisk och visuell spatial IQ då)

Jag känner flera människor som är rätt så dåliga på matte, och ointresserade av det, men som ändå förefaller mycket smarta och intellektuellt begåvade.
Citera
2020-02-11, 11:33
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Vem säger att de IQ modeller som funnits och finns nu är de rätta? Vem bestämmer det?
Javisst är det bra att kunna konstruera saker, visualisera, se samband etc, men du beter dig som att det finns en enda rätt väg förutbestämd av.....vem? Hundramiljonersfrågan.

I den värld vi lever i har man utvecklat tekniken och valt att premiera denna typ av talang. Det är fortfarande ett val och intelligenstest är fortfarande socialt konstruerat av människan. Okej?

Allting vi människor har bestämt och satt namn på är socialt konstruerat av oss. Naturen, våra kroppar och sinnen är det inte. Om du kunde få in detta i din förkympta lilla hjärna hade det underlättat för eventuell framtida diskussion.
Empiri!
Du vet, riktig forskning försöker hitta allt bättre verktyg för att bedöma intelligens. Intelligens är en bra prediktor för att sätta rätt folk på rätt platser och sålla bort dem som INTE har förutsättningar, precis som inträdesprov och betygskrav för flera högre utbildningar.
Alla kan helt enkelt inte ha rätt förutsättningar för att läsa teknisk fysik eller neurokirurgi.
Citera
2020-02-11, 12:50
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Jag vet precis vad fysik är med tanke på att jag läst x antal kurser på högskolan i detta ämne, så du behöver inte leka expert med mig. Gulligt att du ville plocka lite poäng genom att verka kunnig.

Du pratar om fakta och statistik. Det är lustigt eftersom du själv är väldigt glad för att påstå att det existerar massvis av orättvisor som inte syns i fakta eller statistik.
Kontentan av ditt inlägg här blir att det är ett enda stort skitsnack från din sida. Du varken vill hålla dig till fakta eller gör det. Så fort någonting inte passar dig så vrider och vänder du lite på det hela och vips, så har du skapat en egen sanning. Som när du hävdar att kvinnors våld mot män är ett lika stort problem som mäns våld mot kvinnor. Det var ett exempel, av många!
Plocka poäng genom att "verka kunnig"?
Vad betyder det?
Om det samtidigt är "ett enda stort skitsnack" och jag håller mig inte till fakta.

Du får utveckla detta lite.
Citera
2020-02-11, 15:11
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Empiri!
Du vet, riktig forskning försöker hitta allt bättre verktyg för att bedöma intelligens. Intelligens är en bra prediktor för att sätta rätt folk på rätt platser och sålla bort dem som INTE har förutsättningar, precis som inträdesprov och betygskrav för flera högre utbildningar.
Alla kan helt enkelt inte ha rätt förutsättningar för att läsa teknisk fysik eller neurokirurgi.

Men vad är det som inte når fram här?
Jag har inte diskuterat huruvida fysik eller teknik skulle vara något alla har förutsättningarna till. Jag diskuterar ordet intelligens och att du beskriver det som att det är svaret på allt och att det är lika med det som räknas i mätningar. Det finns som jag länkade ett antal olika områden människor kan vara inkompetenta inom, vad man sedan väljer att kalla det är inte så jädra vitktigt.
Människor som är kreativa och har till exempel konstnärliga talanger är sällan korkade, även om de inte sätter särskilt bra på ett matematiskt logiskt intelligenstest.
Med detta sagt, det finns olika sätt att vara begåvad på, IQ är ett. Det behövs, till vissa saker i vår tillvaro. Dock är det fortfarande inte särskilt relevant som jag ser det att dra ut ett genomsnittligt IQ gruppen män och kvinnor eftersom att det är antalet som ligger runt mittenvärdena som är det intressanta för gruppen män eller kvinnor.
Nu har jag sagt mitt angående detta.
Citera
2020-02-11, 15:40
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Men vad är det som inte når fram här?
Jag har inte diskuterat huruvida fysik eller teknik skulle vara något alla har förutsättningarna till. Jag diskuterar ordet intelligens och att du beskriver det som att det är svaret på allt och att det är lika med det som räknas i mätningar. Det finns som jag länkade ett antal olika områden människor kan vara inkompetenta inom, vad man sedan väljer att kalla det är inte så jädra vitktigt.
Människor som är kreativa och har till exempel konstnärliga talanger är sällan korkade, även om de inte sätter särskilt bra på ett matematiskt logiskt intelligenstest.
Med detta sagt, det finns olika sätt att vara begåvad på, IQ är ett. Det behövs, till vissa saker i vår tillvaro. Dock är det fortfarande inte särskilt relevant som jag ser det att dra ut ett genomsnittligt IQ gruppen män och kvinnor eftersom att det är antalet som ligger runt mittenvärdena som är det intressanta för gruppen män eller kvinnor.
Nu har jag sagt mitt angående detta.
Du får sluta blanda ihop begreppen, så ska du se att det klarnar.
Vad är intelligens?

Det är vad forskningen försöker visa med IQ-test.
Man kan vara jätteduktig på att koka makaroner fast man scorear 47 i IQ, men det är en helt annan diskussion, liksom konst, empati osv. Matematik är bara en del av testet, Se våra högskoleprov.
Intelligent och korkad är inte två ändar av samma sak. De kan förekomma på två olika pinnar och till och med sammanfalla i en och samma person. Högpresterande autister, t.ex är ofta fantastiska på en sak, men usla på att göra det och tugga tuggummi samtidigt. Det är inte frågan.

Frågan är bara intelligens och hur man kan mäta den.
Vi är som sagt inte klara med hur, men det vi vet är att de som är bra i ett av testen också är bättre i de alternativa testen de gör.

I snitt skiljer det sig inte så mycket mellan män och kvinnor, men...
Ja du vet. Bli kränkt då.
Citera
2020-02-11, 21:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Du får sluta blanda ihop begreppen, så ska du se att det klarnar.
Vad är intelligens?

Det är vad forskningen försöker visa med IQ-test.
Man kan vara jätteduktig på att koka makaroner fast man scorear 47 i IQ, men det är en helt annan diskussion, liksom konst, empati osv. Matematik är bara en del av testet, Se våra högskoleprov.
Intelligent och korkad är inte två ändar av samma sak. De kan förekomma på två olika pinnar och till och med sammanfalla i en och samma person. Högpresterande autister, t.ex är ofta fantastiska på en sak, men usla på att göra det och tugga tuggummi samtidigt. Det är inte frågan.

Frågan är bara intelligens och hur man kan mäta den.
Vi är som sagt inte klara med hur, men det vi vet är att de som är bra i ett av testen också är bättre i de alternativa testen de gör.

I snitt skiljer det sig inte så mycket mellan män och kvinnor, men...
Ja du vet. Bli kränkt då.
Snygg vändning. Du vet precis om vad jag menar och vad du själv brukar skriva om saken. Stå för din åsikt fegis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in