2020-02-11, 20:33
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljdbsjfjcjdjs
Jag tycker genuint att reklamfilmen var fantastisk. Dom ljuger inte om något av det dom sa.

Dessutom så styrker den hur duktiga vi är på att implementera viktiga saker i samhället.

Men är man så nationalistisk och konservativ som det fina flashback är så måste man alltid hitta konkreta saker som är så "bra" med sitt land antar jag.
Reklamfilmen antyder att en kultur måste hitta på eget för att det ska räknas som deras. Det stämmer ju inte. Potatisen är mer skandinavisk än Sydamerikansk trots att det är där den kommer ifrån. Alla kulturer tar idéer ifrån varandra och utvecklar det vidare. Därför är det fel att säga att det inte finns något skandinaviskt.
Citera
2020-02-11, 20:34
Medlem
Haha, snacka om storm i vattenglas. Jag bokade precis 2 st tur & retur flyg med SAS och kommer fortsätta flyga med Europas bästa flygbolag. Ni andra kommunister och feminister kan flyga med tjackpundarna på Ryanair eller konkursboet Norwegian.
Citera
2020-02-11, 20:34
Medlem
Visst är det intressant, att det finns tre länder i världen där absolut ingenting har uppkommit eller utvecklats, utan allt som är där har kommit utifrån?
Och vad mer spännande är, är att dessa länder gränsar till varandra.
Citera
2020-02-11, 20:36
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Det var väldigt mycket som inte stämde rent faktamässigt, tex påståendet ”Absolutely nothing” på frågan vad som är ”truely scandinavian”.
Jag tolkar det som absolut ingenting av dom exemplen dom tog upp. Men skitsamma, vi ser alla saker på olika sätt. Jag såg det här mer som en hyllning till skandinaver.

Men av dom exemplen som dom tog upp, vad stämde inte?
Citera
2020-02-11, 20:38
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag tolkar det som absolut ingenting av dom exemplen dom tog upp. Men skitsamma, vi ser alla saker på olika sätt. Jag såg det här mer som en hyllning till skandinaver.

Men av dom exemplen som dom tog upp, vad stämde inte?

Generaliseringen.

(FB) SAS lanserar vidrig, anti-Skandinavisk reklamfilm
Citera
2020-02-11, 20:39
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Haha, snacka om storm i vattenglas. Jag bokade precis 2 st tur & retur flyg med SAS och kommer fortsätta flyga med Europas bästa flygbolag. Ni andra kommunister och feminister kan flyga med tjackpundarna på Ryanair eller konkursboet Norwegian.
Ska frugan och hennes pojkvän på knullresa?
Citera
2020-02-11, 20:40
Medlem
Citat:
Det var väldigt mycket som inte stämde rent faktamässigt, tex påståendet ”Absolutely nothing” på frågan vad som är ”truely scandinavian”.
Vad tycket du är typiskt skandinaviskt? Vad tycker du är typiskt svenskt?
Senast redigerad av Restad 2020-02-11 kl. 20:43.
Citera
2020-02-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag tror att många missar den djupare meningen med reklamen. Allt det som nämndes var ju faktiskt importerat. Dom menar väl på att resa betyder utveckling, för det är när vi möter andra kulturer som vi utvecklar vår egen. Dvs, res mer och hämta hem inspiration till nya saker till Norden.

För allt det dom tog upp var ju, hur man än vrider på det, importerat. Demokratinn ifrån grekerna, kvinnorättsrörelsen ifrån Usa osv... Jag tror ni ser på reklamen med fel ögon. Ni ser den som något negativt,. Jag såg det som att svenskens äventyrslust och nyfikenhet på omvärlden har gjort att kulturen har berikats med så mycket. Tack vare all resande. Så res mer. Typ så uppfattade jag reklamen.

Är klimatdebatten svensk nu? Med Greta menar jag, är den för alltid svensk?
Citera
2020-02-11, 20:44
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens

Med denna reklamfilm så söker sig SAS snarare till de grupperingar som du föraktar. Problemet är att, precis som du skriver, de hellre reser lågpris.

Så då kommer vi till problematiken. Nu retar man upp människor som kan finnas i deras befintliga kundgrupp utan att nå nya marknader precis som du skriver. De kommer fortsätta leta billiga biljetter hos Ryanair.
Citera
2020-02-11, 20:45
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Vad tycket du är typiskt skandinaviskt? Vad tycker du är typiskt svenskt?

Som jag har skrivit ett par gånger redan, Samer.

(FB) SAS lanserar vidrig, anti-Skandinavisk reklamfilm
Citera
2020-02-11, 20:46
Medlem
Daskenzs avatar
Undra om människorna bakom filmen glömde att googla på svenska eller skandinaviska uppfinningar?
Också väldigt ironiskt att ha med en svart afrikan i filmen vilka bokstavligt talat inte uppfunnit något sedan stenåldern.
Citera
2020-02-11, 20:47
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Samer är tex ”Truely scandinavian”, vilket man påstår inte finns någonting som är.

Där har du fel. Samer har vandrat in i Skandinavien.

Citat:
För cirka 10000 år sedan utvandrade detta folk från Ryssland till sitt nuvarande hem i Skandinavien.
https://varldenshistoria.se/civilisationer/vilka-ar-samerna

Fler fel att komma med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in