2020-02-11, 15:08
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Återigen, varför är det maskat och varför begärde LW en kvinnlig utredare?
För mig är det rätt klart att det varken handlade om fika eller att hon skulle tvingas ur bilen.

Åklagaren som lade ner åtalet vet ju
vad det står under det maskade och
hen skrev ju att SD hade rätt att bruka
ett visst mått våld för att få ut henne ur
bilen.

Varför har du börjat skriva här nu?
Måste vi ta en repris till här på allt som
redan har diskuterats till leda sedan
maj 2018?
Citera
2020-02-11, 15:08
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, det skall nog inte uppfattas som att åklagaren ber försvaret om råd. Snarare som att hon kanske själv anar att Backman kan spräcka indiciekedjan om han hittar den felande länken i slasken (som en nål i en höstack då). I så fall är det väl bättre för åklagaren att Backman upptäcker det här innan det har gått så långt som till en rättegång. Det finns väl en tanke med att hon väntar med att fatta ett åtalsbeslut tills försvaret har fått möjlighet att lämna kommentarer på materialet.

Nja, jag tror inte att det anses råda några oklarheter kring att LW blev dödad. Vad en rättegång kan komma att handla om är väl huruvida just "den ständige misstänkte" skall vara gärningsmannen eller inte.

Jag tror du kan räkna med att på torsdag kl 11 väcks åtalet mot SD och att det är som åklagaren tidigare kungjort "bevisningen håller för fällande dom".

Dagen innan SD hämtades av insatsstyrkan hade åklagaren fått sammanställningar med resultat från NFC och han blev då anhållen i sin frånvaro. Jag tror att de avgörande tekniska bevisen finns i dessa sammanställningar och att det handlar om färska besudlingar med Grad +4.
Citera
2020-02-11, 15:12
Medlem
Snor-Johans avatar
Oavsett han är GM så visar bilincidenten inte på något sätt SD betett sig illa utan avslöjar oomtvistligt att LW var efterhängsen som en igel vilket också med största sannolikhet är motivet till mordet.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-11 kl. 15:18.
Citera
2020-02-11, 15:17
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Åklagaren som lade ner åtalet vet ju
vad det står under det maskade och
hen skrev ju att SD hade rätt att bruka
ett visst mått våld för att få ut henne ur
bilen.

Varför har du börjat skriva här nu?
Måste vi ta en repris till här på allt som
redan har diskuterats till leda sedan
maj 2018?

Några vill påskina att det inte var ett stryptag, eller som JG påstå att hon förtjänade det.

Såhär i efterhand kan vi konstatera att om åklagare hade tagit denna misshandel på allvar så hade kanske LW varit i liv idag.
Citera
2020-02-11, 15:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Återigen, varför är det maskat och varför begärde LW en kvinnlig utredare?
För mig är det rätt klart att det varken handlade om fika eller att hon skulle tvingas ur bilen.

Det är maskat för att den anmälan är integrerad i mordutredningen. Att låta allmänheten läsa allt i den skulle vara som att bryta förundersökningssekretessen.

Det som finns i misshandelsanmälan är kopplat till åklagarens motivbild för mordet skulle jag tro. Varför ska åklagaren riskera mordutredningen genom att låta allmänheten få en omaskad version? Det kan påverka vittnen och dylikt.
Citera
2020-02-11, 15:26
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Några vill påskina att det inte var ett stryptag, eller som JG påstå att hon förtjänade det.

Såhär i efterhand kan vi konstatera att om åklagare hade tagit denna misshandel på allvar så hade kanske LW varit i liv idag.

Om LW själv tagit denna misshandel på
allvar så kanske hon hade varit vid liv idag.

Istället så fortsatte hon att umgås med SD.
En månad efter bilincidenten så tillbringade
hon en heldag tillsammans med honom på
tumanhand.
Citera
2020-02-11, 15:32
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Om LW själv tagit denna misshandel på
allvar så kanske hon hade varit vid liv idag.

Istället så fortsatte hon att umgås med SD.
En månad efter bilincidenten så tillbringade
hon en heldag tillsammans med honom på
tumanhand.

Där håller jag med dig.
En direkt aktion av åklagaren hade kunnat få både SD och LW att inse att den destruktiva och förkastliga relationen måste upphöra.
Citera
2020-02-11, 15:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag tror du kan räkna med att på torsdag kl 11 väcks åtalet mot SD och att det är som åklagaren tidigare kungjort "bevisningen håller för fällande dom".

Dagen innan SD hämtades av insatsstyrkan hade åklagaren fått sammanställningar med resultat från NFC och han blev då anhållen i sin frånvaro. Jag tror att de avgörande tekniska bevisen finns i dessa sammanställningar och att det handlar om färska besudlingar med Grad +4.
Vem blir domare om det blir en rättegång? Kommer Ulla Gustavsson att fortsätta då, eller gör man en omlottning?
Citera
2020-02-11, 15:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Har JG påstått att hon förtjänade det?

Vad gäller stryptag eller inte så kan vi som inte har kännedom om de inblandade inte fått uppgifter om just stryptag. Det som vi i tråden har läst är just de få omaskade delar som media har skrivit om.

Vi är flera som tror att L*ena inte skulle anmält det om hon inte ansett att det var smärtsamt och mycket obehagligt. Jag är övertygad om att SD har gått över en gräns flera gånger. En gräns för vad som kan anses acceptabelt, men också en gräns för vad som är lagligt.

Förmodligen ser mönstret ut som för många andra kvinnor i L*enas situation.

Den berg- och dalbana ett sådant förhållande skapar, där otrygghet varvas med kärleksbetygelser som gör offret än mer i klorna på förövaren.

För utomstående blir det obegripligt att man går tillbaka till någon som gör en så illa.
Lite som Stockholmssyndromet. Hjärntvätt. Längtar och tror att allt ska bli bättre.

Tror att hon är svårt manipulerad av en man som inte är att leka med, hur ofarlig han än ser ut att vara.

jag tvivlar inte på att hans vänner också har fått sin dos serverad av hur saker legat till. Några kanske bara är sådana som L*ena, har trott på SD i vått och torrt. Några kanske är lite av samma skrot och korn som SD.
Citera
2020-02-11, 15:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vem blir domare om det blir en rättegång? Kommer Ulla Gustavsson att fortsätta, eller gör man en omlottning?

Du kanske misstänker att obducenten var en kvinna?
Är det därför du inte tror att L*ena mördades?

För mord är ju brottsligt.
Om du nu inte tror att det är självförsvar eller självmord/olycka?
Citera
2020-02-11, 15:45
Medlem
Citat:
Vem blir domare om det blir en rättegång? Kommer Ulla Gustavsson att fortsätta då, eller gör man en omlottning?
Spelar det roll för dig, vem som blir domare under huvudförhandlingen i Örebro tingsrätt?
Det jobbar fler domare än Ulla Gustafsson på tingsrätten.
Sedan lär målet säkert överklagas till Göta hovrätt.
Citera
2020-02-11, 15:49
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Där håller jag med dig.
En direkt aktion av åklagaren hade kunnat få både SD och LW att inse att den destruktiva och förkastliga relationen måste upphöra.

Det går ju inte att omyndigförklara en
vuxen kvinna som väljer att fortsätta
kontakten med någon hon anmält för
misshandel. Och man kan inte ge dem
båda besöksförbud mot deras egen vilja.

Alla har en fri vilja och vad vi väljer att
göra med den får vi alla ta konsekvenserna
av.

Det har sagts att LW fruktade för sitt liv.
Så varför bröt hon inte all kontakt med
honom? Varför SMSade hon med honom
under mordkvällen? Varför blockade hon
honom inte? Varför öppnade hon dörren
för honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in