Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-05-03, 21:56
Medlem
Jag har windows xp på en compaq. Helt plötsligt har den börjat fucka upp, när man sätter på datorn börjar det flimmra konstigt över hela skärmen (allt blir oläsbart), och klickar man på något så börjar den stänga av sej, och sätta igång igen osv tills den dör. Likadant i felsäkert läge. Jag har inte öppnat nåt skumt mejl, men det verkar ju vara ett virus ändå. Vad göra?
Citera
2007-05-03, 22:01
Medlem
Ziracahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalbagge
Jag har windows xp på en compaq. Helt plötsligt har den börjat fucka upp, när man sätter på datorn börjar det flimmra konstigt över hela skärmen (allt blir oläsbart), och klickar man på något så börjar den stänga av sej, och sätta igång igen osv tills den dör. Likadant i felsäkert läge. Jag har inte öppnat nåt skumt mejl, men det verkar ju vara ett virus ändå. Vad göra?

För att i få klarhet vad som är felet är väl steg ett att testa skärmen på en annan dator, om skärmen fungerar OK är nästa steg att testa med ett annat grafikkort i datorn.
När du har gjort detta har du ju i alla fall kollat så att det inte är skärmen eller grafikkortet som eventuellt skulle vara problemet.
Men detta antar jag att du gjort?
Citera
2007-05-03, 22:12
Medlem
Har testat skärmen, den är ok. Jag är idiot med datorer, så jag vet inte var grafikkortet sitter. Är det bara att plocka ut det och sätta in i en annan dator och se vad som händer?
Citera
2007-05-04, 07:14
Medlem
Citat:
Har testat skärmen, den är ok. Jag är idiot med datorer, så jag vet inte var grafikkortet sitter. Är det bara att plocka ut det och sätta in i en annan dator och se vad som händer?
Det borde det vara, om du inte har det integrerat på moderkortet vilket jag antar att du inte har.
Citera
2007-05-04, 12:26
Medlem
Jag plockade ut grafikkortet och såg att den lilla fläkten var trasig, själva fläkthjulet hängde liksom halvt på sniskan och fläkthuset var fullt med damm. Jag blåste rent och tryckte tillbaka hjulet, satte in kortet igen. Nu gick det bra ett litet tag, den startade upp skrivbordet. Fläkten började tjuta och efter ett tag var flimret tillbaka, varefter skärmen släcktes.

Jag tog ut kortet igen och det luktade lite bränt om det. Kan man byta/laga fläkten eller måste man köpa nytt kort??
Citera
2007-05-04, 12:33
Medlem
rick-ransoms avatar
Lönar sig möjligen om du känner någon som kan hjälpa dig att eventuellt byta fläkt.
Risken är dock att något gått sönder pga överhettning redan.

Troligen bäst att köpa nytt. Om du inte behöver värstingskort finns det många prosvärda. Se bara till att få rätt anslutning på kortet!! (Kan ta med det gamla för att vara säker.)
Citera
2007-05-04, 14:20
Medlem
Citat:
Jag plockade ut grafikkortet och såg att den lilla fläkten var trasig, själva fläkthjulet hängde liksom halvt på sniskan och fläkthuset var fullt med damm. Jag blåste rent och tryckte tillbaka hjulet, satte in kortet igen. Nu gick det bra ett litet tag, den startade upp skrivbordet. Fläkten började tjuta och efter ett tag var flimret tillbaka, varefter skärmen släcktes.

Jag tog ut kortet igen och det luktade lite bränt om det. Kan man byta/laga fläkten eller måste man köpa nytt kort??
Vad var det för grafikkort? Det är möjligtvis inte ett gammalt (Sapphire) ATi 9600XT (256MB)? Det hade jag blev något liknande efter att jag överklockat grafikkortet litet samt aktiverat AA4x/AF8x, och grafikkortet dog.

Det hela började med flimmer (eller artifakter i gult, grönt och rött) på skärmen så fort något blev lite för tungt särkilt i Direct3D spel, där stängde hela skärmen ned sig. Jag skulle rekommendera att du köper ett nytt om du nu inte har en fläkt till att byta den gamla och se om det kanske klarade sig, det trots allt inte 100% säkert men 90% att grafikkortet fortfarande lever bara att det blir för varmt.

Se också till i framtiden att hålla datorn ren och sånt, alltså inte överdrivet men om det börjar komma dammtussar, katthår och annan skit i fläktar, vid hårddiskar osv. kan det vara smart att städa den litet, men se upp för att använda dammsugare det kan förstöra hela moderkortet eller andra komponenter. Sen slutligen överklocka aldrig såvidare du inte har en god anledning till det för man tjänar inte mycket på att överklocka ändå, man får ut mer av att finjustera spelen och operativsystemet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in