Citat:
Ursprungligen postat av skalbagge
Jag plockade ut grafikkortet och såg att den lilla fläkten var trasig, själva fläkthjulet hängde liksom halvt på sniskan och fläkthuset var fullt med damm. Jag blåste rent och tryckte tillbaka hjulet, satte in kortet igen. Nu gick det bra ett litet tag, den startade upp skrivbordet. Fläkten började tjuta och efter ett tag var flimret tillbaka, varefter skärmen släcktes.
Jag tog ut kortet igen och det luktade lite bränt om det. Kan man byta/laga fläkten eller måste man köpa nytt kort??

Vad var det för grafikkort? Det är möjligtvis inte ett gammalt (Sapphire) ATi 9600XT (256MB)? Det hade jag blev något liknande efter att jag överklockat grafikkortet litet samt aktiverat AA4x/AF8x, och grafikkortet dog.
Det hela började med flimmer (eller artifakter i gult, grönt och rött) på skärmen så fort något blev lite för tungt särkilt i Direct3D spel, där stängde hela skärmen ned sig. Jag skulle rekommendera att du köper ett nytt om du nu inte har en fläkt till att byta den gamla och se om det kanske klarade sig, det trots allt inte 100% säkert men 90% att grafikkortet fortfarande lever bara att det blir för varmt.
Se också till i framtiden att hålla datorn ren och sånt, alltså inte överdrivet men om det börjar komma dammtussar, katthår och annan skit i fläktar, vid hårddiskar osv. kan det vara smart att städa den litet, men se upp för att använda dammsugare det kan förstöra hela moderkortet eller andra komponenter. Sen slutligen överklocka aldrig såvidare du inte har en god anledning till det för man tjänar inte mycket på att överklocka ändå, man får ut mer av att finjustera spelen och operativsystemet!