Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Nej tron på mänskligheten tappar jag aldrig; det var tillspetsat.
Tror inte att mordet kan lösas direkt från namngivna personer på mordplatsen, men man kan möjligen hitta något vittne som kan namnge personer som befunnit sig där i närheten.
Kryptiskt, men så tycker jag att det ser ut att vara.
Oidentifierade personer som kunnat identifierats och hörts direkt har sopats undan för lättvindigt.
Alla som befann sig nära platsen minuter före och eller efter mordet borde gå att spåra om de fortfarande är i livet, jag tror att de kan ha något att berätta.
Om Lisbeth sett mer än hon sagt borde hennes söner veta, hon kan inte ha gått och hållit allt inom sig i 30 år.
Gänget som passerade och befann sig vid annonspelaren bör ha något att berätta.
De kan ha gett sig till känna utan att vi vet.
Om PU inte vill titta på detta och skapa sig den helhetsbild som går att starkt ana i vittnesmålen vi har till hands så är deras agenda att inte lösa mordet.
Absolut, det finns utan tvekan många personer på Sveavägens östra trottoar och i dess omedelbara närhet vid mordtillfället.
Sen är det, som du säger, så att centrala vittnen knappt blev förhörda. Jag tänker närmast på NF,AD, passagerarna i HJ:s taxi, AB:s kompisar, de båda ungdomarna på mordplatsen direkt efter mordet (den ljushårige killen och den flinande tjejen) och säkert några till.
Såvida det inte är så att längre och betydligt mer detaljerade förhör med NF och AD exempelvis finns i utredningen men åklagarna valde att inte offentliggöra dem i samband med rättegångarna mot CP?
I andra förhöret med NF står det att han i första förhöret lämnat en utförlig beskrivning av mannen som gick bakom paret Palme. Men någon sådan utförlig beskrivning finns inte i första förhöret. Signalementet är väldigt vagt, medelålders man i blå Tensonjacka.
Utöver dessa bör det finnas personer som, utan att förstå det vid tillfället, såg GM före mordet och kan berätta att de såg en man med GM:s signalement på en viss plats. De kan kanske bidra med intressanta detaljer.
Att LP såg mer än hon berättade tror jag också. Vi har ju varit inne på den oklara händelsen ungefär vid reklampelaren före mordet. Och ja, kanske sönerna vet mer.