2020-02-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
50 miljoner boende i en stad i Kina och enligt rapporter är 38000 drygt smittade, och det råder fullständigt kaos.

1. Det är något som inte stämmer med rapporten, det finns miljoner smittade och dödsantalet på som någon skrev runt 50 000

2. Kineserna är efterblivna och gör en hönsgård av en fjäder.

Dessa 2 alternativ, vilket är mest sanolikt egentligen? Jag har alltid trott att det är ett harmlöst virus men fattar inte uppståndelsen, kanske något som inte stämmer?

1an såklart
Citera
2020-02-09, 20:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaia.Revenge.2049
https://ibb.co/xj767My

Hur trovärdigt var detta?

Med 200-400 per dag som förs bort av militär då de får lunginflammation och aldrig kommer med i statistiken som sjuka eller senare döda.

Hoax??

Tyvärr tror jag att det är sant
Citera
2020-02-09, 21:00
Medlem
Citat:
50 miljoner boende i en stad i Kina och enligt rapporter är 38000 drygt smittade, och det råder fullständigt kaos.

1. Det är något som inte stämmer med rapporten, det finns miljoner smittade och dödsantalet på som någon skrev runt 50 000

Dessa 2 alternativ, vilket är mest sanolikt egentligen? Jag har alltid trott att det är ett harmlöst virus men fattar inte uppståndelsen, kanske något som inte stämmer?

11 miljoner bor i Wuhan, inte 50.

Och FYI så är hela jävla Kina i lockdown.
Du får inte gå utanför dörren oavsett om du bor 500 mil från Wuhan.
Citera
2020-02-09, 21:00
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Stockholm är dock en akilleshäl. Slås centrala funktioner ut tex kollektivtrafiken blir det total trafikinfarkt. Då måste skolor stängas på obestämd tid.
Äh att skolorna stängs gör ju inte så mycket, eleverna lär sig bara en massa trams där ändå! Det viktigaste är sjukvård+polis fungerar, samt att bönderna fortsätter ge oss mjölk och gröt
Citera
2020-02-09, 21:01
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Där de slänger smittat och förbrukat material brukar bli lite runda säckar inte avlånga med huvud och fötter
Det låter ändå sjukt att det skulle gå att mörka det!!!!
Citera
2020-02-09, 21:01
Medlem
Citat:

Ett ingångsvärde i ditt scenario två är att Kineserna kanske inte vill göra om misstagen de gjorde med SARS. Då fick de skit för att de var alldeles för passiva och för att de mörkade utbrottet.
Citera
2020-02-09, 21:03
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Vi är mer förberedda?
Kina är ljusår framför oss teknologiskt och Infrastrukturmässigt och förberedda på en pandemi som detta.
Hygienmässigt vet jag inte, vi är människor precis som dom, jag skulle säga att vi är lika grisiga som någon annan, men vi lever inte lika tätbefolkat det är sant.

Problemet med ett vaccin är väl kanske att detta är ett muterande virus där det i slutändan blir så att själva vaccinet är det som är det största hotet för oss i väst? Jag kommer iaf aldrig vaccinera mig i det här läget, men kör på du o lycka till!

Om de nu är ljusår framför oss vad gäller förmågan att bekämpa sjukdomsspridning, hur kommer det sig då att viruset spridits som en löpeld i hela Kina och lamslagit hela det kinesiska samhället, när spridningen utanför Kina inte alls gått i samma skräckinjagande takt, ej heller skördat så många liv, varken i antal eller procent.
Citera
2020-02-09, 21:05
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi kan ju också hoppas på att spridningen blir mindre när det blir ljust och varmt precis som förkylningar och influensor.

Vad ironiskt att du säger det där, för nu kom jag på en nyhet jag läste för nån vecka sen, jo nämligen att vintern kommer bli utdragen och sommaren försenad! Vilken timing för viruset.
Citera
2020-02-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Just det som är problemet med vissa av er millenials; "orka kolla". Är du intresserad så får du nog ta och göra lite efterforskning själv, då jag inte är speciellt intresserad av att sitta och förklara samma saker, som både förklarats otaliga gånger i tråden samt finns oerhört lätt tillgängligt runt om på nätet, för massa IQ-befriade latmaskar.

Här har du en youtubekanal med en doktor som gör många intressanta djupgående analyser av det hela:
https://www.youtube.com/user/Campbellteaching

Dock är jag ytterst tveksam till att du "orkar" kolla mer än högst två minuter innan din uppmärksamhet brister.

Du orkar inte kolla vidare mycket själv. Om du hade tittat i min historik tror jag även du kunnat dra slutsatsen att jag inte är en "millenial".
IQ-befriad är ju uppenbarligen du. Du drar stora svepande slutsatser som är ganska drastiska. När du blir tillfrågad att förklara varför och hur, då tycker du att du inte är intresserad? Så vad är du då intresserad av? Spreja orddiarre? "vi kommer att dö, huhuhu..." (det kommer vi iofs att göra).

Angående event 201... I den här länken är man väldigt noggrann med att förklara att det var en övning utan koppling till verkligheten och specifikt utan koppling till nCov.
Jag vet inte vad du egentligen ville säga genom att nämna event 201?
Campbell teaching? Random person på Youtube?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vilken del av grundlagen menar du? Myndigheten kan teoretiskt stänga hela landet om de anses vara det som är riktigt. Människor, som inte följer läkarens råd, kan låsas in. I Sverige heter det frivillig karantän. Men om person börjar bryta mot vad läkaren har ordinerat så kan personen låsas in.

Jag har ytterst svårt att se att detta skulle ske i praktiken. Bara att få till tvångsvård av någon ses som ett stort inskränkande av individens rättigheter. Att dessutom inskränka ett stort antal friska människors rättigheter bara för att de bor på samma ort som sjuka - nej, jag ser inte det hända.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Om de nu är ljusår framför oss vad gäller förmågan att bekämpa sjukdomsspridning, hur kommer det sig då att viruset spridits som en löpeld i hela Kina och lamslagit hela det kinesiska samhället, när spridningen utanför Kina inte alls gått i samma skräckinjagande takt, ej heller skördat så många liv, varken i antal eller procent.

Kanske för att viruset i dess nuvarande form fäster exceptionellt bättre på kinesiska lungor?
Citera
2020-02-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du kan inte veta om deras identitet blir röjd, risken ökar ju mer information som släpps.

Absolut, men de sjuka kineserna är turister i Italien och ingen italienare kommer någonsin att känna igen dem, inte ens om de får namn och foto på dem.

Italienaren är ju italienare och förmodligen van med italienskt tillvägagångssätt, dvs en bulletin varje dag om hans hälsotillstånd är inget underligt för honom. Betänk att i Italien står brottslingars namn och bild i tidningen innan fällande dom, till exempel. Folk är öht inte lika lättkränkta där.

Däremot kan ingen ta reda på vad en italienare tjänar, när de får höra att vi med några klick kan se en persons lön tycker de det är fruktansvärt.

Alla länder är olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in