2020-02-09, 19:35
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag fick det intrycket att man helt enkelt lagt fram en skriftlig version till de anhöriga innan pressträffen, och bett dom om åsikter vad gäller innehållet. Inget mer. Det är ju de anhöriga som lever i efterdyningarna av detta. Och kommer göra det i all framtid. Att stilla några fås nyfikenhet, som vill frossa i detaljerna för att eventuellt få rätt i det man skrivit i FB, är inte intressant. De anhöriga pekade säkert på några saker i innehållet och sagt att "det där vill vi nog inte att ni går ut med", eller något sånt.

Handen på hjärtat - om detta hänt någon av era egna närstående, en familj som raderats av er bror/syster/son/dotter så tror jag inte att ni velat att detta skall frossas i offentligt, i en tråd som denna.

Precis som du skriver, om det skulle handla om ens egna närstående så skulle man nog se annorlunda på saken. Kanske inte tycka det vore ok att alla detaljer lämnas ut till hela befolkningen.
Det är egoistiskt och empatilöst att tycka att alla ska ha full insyn i tragedin.
Citera
2020-02-09, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att jag valde att tro på en postare i tråden som utgav sig för att vara släkting till Hanna gör varken mig eller någon av de övriga i tråden, som också svalde betet, till omdömeslösa i någon som helst mening. Fetad text får också stå för dig.

Sluta upp med att manipulera och kommentera andra postares karaktärer i tid och otid. Fokusera på att argumentera sakligt och någorlunda objektivt istället.

Vi var många som såg rakt igenom trollet. Det var mycket enkelt eftersom hen inte var särskilt skicklig. Vi påtalade också detta för den lilla klick som köpte hen med hull och hår. Och, ja, föga förvånande så var det just samma personer som försökt att blunda för barnens sjukdomar och att Hanna mördade sina barn som ivrigt stred för och försvarade trollet. Helt klart valde man att blunda för de uppenbara hålen i hens berättelser, hens ständiga lögner och bortförklaringar, hens språk. Och ja, det råder ingen tvekan om att det säger något viktigt om en persons omdömesförmåga att inte bara låta sig förledas så enkelt, utan dessutom försvara och strida för det, bara för att det råkar stärka ens önskan om fallet.
Pinsamt, generande och klart aggraverande för de inblandade.
Citera
2020-02-09, 19:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag har träffat en/flera av de döda - flera gånger.
Men det är tid sedan. (Jag vill inte precisera närmare hur många eller hur länge sedan)

Om det irriterar dig att vi andra fortfarande inte glömt bort de mördade barnen som inte blev lämnade ifred och fick fortsätta leva, kan du ju bara checka ut ur tråden.

Visa då lite respekt för dessa människor.
Citera
2020-02-09, 19:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Visa då lite respekt för dessa människor.

Du menar att man inte heller ska få prata om 9/11, Palmemordet, Yara, Bobby, Kim Wall, skolskjutningar eller andra mord av respekt för mordoffren? Just anhöriga till mordoffer bruka tvärtom vara väldigt intresserade av att det som hände deras anhörige inte glöms bort. Man låter sig intervjuvas, besöker minnesplatsen, skapar en fond etc.

De mördade barnen i Bjärred är helt oskyldiga offer. Varför skulle det vara respektlöst att minnas dem eller vad som hände dem?
Mördare förtjänar ingen respekt.
Senast redigerad av Solglittret 2020-02-09 kl. 19:49.
Citera
2020-02-09, 20:02
Medlem
MeggieClearys avatar
[quote=Solglittret|70214872]Du menar att man inte heller ska få prata om 9/11, Palmemordet, Yara, Bobby, Kim Wall, skolskjutningar eller andra mord av respekt för mordoffren? Just anhöriga till mordoffer bruka tvärtom vara väldigt intresserade av att det som hände deras anhörige inte glöms bort. Man låter sig intervjuvas, besöker minnesplatsen, skapar en fond etc.

De mördade barnen i Bjärred är helt oskyldiga offer. Varför skulle det vara respektlöst att minnas dem eller vad som hände dem?
Mördare förtjänar ingen respekt.[/QUO
De anhöriga har naturligtvis inte glömt flickorna. Hur de sörjer och minns är inget som andra har med att göra. En familjetragedi går inte att jämföra med de fall du tar upp. Här är de döda även mördarna vilket gör det extra svårt för de anhöriga.
Citera
2020-02-09, 20:12
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
F
En hel del skaver i de uppgifter som polisen delgett oss. Därför hänger många kvar i tråden trots trollens försök att skrämma bort. Men varför har det varit så viktigt för dessa troll att skrämma bort postare med en annan åsikt?
Precis som det fortfarande är så viktigt för dig och några postare till att vi som vill veta mer ska tystna och acceptera?
Att det skaver för dig beror med all säkerhet på att du inte kan ta till dig det lilla som polisen faktiskt gått ut med. Du vill ha det tillrättalagt till din egen högst personliga tes. Vi är nog några som anser att hänsyn till de anhöriga går före snaskig nyfikenhet. Familjen skulle säkert protestera om de inte fått veta varför, hur, när, hur föräldrarna tänkte osv. DE har fått sina svar - därför är det knäpptyst från dessa människor som dessutom har en så stor integritet att de inte ens vill prata med skvallertackan Höglund. De människor som faktiskt HAR personlig koppling till familjen och de anhöriga, säger inte ett pip.
Citera
2020-02-09, 20:15
Medlem
Citat:
Jag fick det intrycket att man helt enkelt lagt fram en skriftlig version till de anhöriga innan pressträffen, och bett dom om åsikter vad gäller innehållet. Inget mer. Det är ju de anhöriga som lever i efterdyningarna av detta. Och kommer göra det i all framtid. Att stilla några fås nyfikenhet, som vill frossa i detaljerna för att eventuellt få rätt i det man skrivit i FB, är inte intressant. De anhöriga pekade säkert på några saker i innehållet och sagt att "det där vill vi nog inte att ni går ut med", eller något sånt.

Handen på hjärtat - om detta hänt någon av era egna närstående, en familj som raderats av er bror/syster/son/dotter så tror jag inte att ni velat att detta skall frossas i offentligt, i en tråd som denna.
Det fetade. Om du uppfattat mitt intresse för tråden som försvarade av något jag tidigare skrivit, har du helt fel.

Det finns ett antal detaljer som inte har redovisats och därför väcker frågor.

Detta med "senast sedd" bl.a.

Det andra är saknad information om Hannas närvaro hos Hansson när testamentet underskrevs.

En ortsbo skrev att h*n sett en notis i tidningen om skilsmässa Henkov-Brenton.

Går det att hitta i tidningens arkiv?

Tråden handlar framför allt om två mördade unga flickor. Det får vi inte glömma.

Hur kunde det bli så? Varför fick de inte leva?

Handen på hjärtat - om det hade gällt mina närstående - hade jag önskat få veta hur och varför, för att kunna bearbeta saknad och sorg. Även att FUP hade varit offentlig.

Barnamördare ska aldrig skyddas.

Edit. Hoppas att vi i tråden fortsätter att diskutera utan låga personangrepp på andra skribenter!
Citera
2020-02-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
2 år efter undrar jag fortfarande:

Har det gjorts en dödsfallsutredning?
Har man utredd enligt Lex Bobby?
Har man utredd inom vården om det något mer som kunde ha gjorts som inte gjordes? Hur såg vårdplanerna ut?
Har familjen tackat nej till erbjudanden? Eller har familjen önskat hjälp och inte fått?
Har man försökt att få behandling i en specialklinik? Eller var man redan mer upptagen med att planera familjens död?
Har barnen fått den omvårdnad under hösten som de behövde eller orkade föräldrarna inte mer att bry sig med tanke att man planerade för sluten?

Har man ändrat rutiner kring stöd för föräldrar där flera barn i en familj är drabbat av sjukdom/behöver vård?
Har man utredd inom skolan om allt gick riktigt till?
Hade barnen kontakt med kurator under hösten?
Har man ändrat något kring regelverket angående hemundervisade barn? Hur säkerställa man att de inte far illa? Finns det någon regel att barn som undervisas hemma ska ha kontakt med kurator?

Var det ingen som anade att föräldrarna inte klarade sin föräldraruppgift länger?
Har någon av de hemundervisande lärarna anat att något inte stod rätt till och kanske pratat om det - även om man inte officiell har anmäld? Får lärare som undervisar flera barn i en familj som är sjuka stöd och utbildning för att hantera denna speciella situation?

Jag tror att man har pratat kring den familjen som hade två me sjuka barn hemma med hemundervisning som var rätt så isolerad under hösten. Det har uppmärksammats, men man har inte hanterat signalerna rätt.

Eller fortsätter allt som innan - enbart med skillnaden att om barnen har mycket frånvaro så ska man anmälda? Vad säger egentligen den här åtgärden om fallet?

Kommer barnkonventionen ändrar något?
Kommer någon i framtiden att bry sig mer om barnperspektivet?
Kommer det kunna ske igen att en familj ha alla sina barn undervisade i hemmet och dessa far illa?

Precis som du, så tror jag att det pratades en hel del om den ovanliga familjen med två barn som fick skolundervisning i hemmet. Jag är alldeles övertygad om att människor i omgivningen pratade sinsemellan, att man funderade, undrade, utbytte tankar, antagligen såg en del signaler - men som du skriver, även om familjen uppmärksammades så tolkade man inte signalerna rätt.

Kanske fanns det de som övervägde att agera - men som inte vågade. Kanske var de rädda för att ha misstagit sig, eller så var de osäkra på om de "tänkte rätt;" befarade att deras iakttagelser inte skulle "räcka" för en orosanmälan, att de skulle anmäla "i onödan" och bara skapa mer lidande för familjen.

Detta är ingenting unikt för Bjärredsfallet, men det är ett viktigt område att sprida kunskap om, så att så många människor som möjligt har kunskap om hur man kan tänka och agera - både de som arbetar med utsatta elever och de som "bara" är medmänniskor.

Alla de frågor du skriver är viktiga, eftersom svaren kan leda till generaliserbar kunskap,som är aktuell inte enbart för Bjärred. Det är också många frågor som är fullt möjliga att besvara, eftersom de handlar om omgivningen. Vi kan aldrig titta in i hjärnorna på O och H, men vi kan studera hur omgivningen agerat eller inte agerat. Där finns kunskap att hämta, beträffande barn som riskerar att fara illa i sina hem. Och det behöver inte handla om att barn riskerar att bli dödade där hemma, för det händer lyckligtvis inte så ofta.
Citera
2020-02-09, 20:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Det fetade. Om du uppfattat mitt intresse för tråden som försvarade av något jag tidigare skrivit, har du helt fel.

Det finns ett antal detaljer som inte har redovisats och därför väcker frågor.

Detta med "senast sedd" bl.a.

Det andra är saknad information om Hannas närvaro hos Hansson när testamentet underskrevs.

En ortsbo skrev att h*n sett en notis i tidningen om skilsmässa Henkov-Brenton.

Går det att hitta i tidningens arkiv?

Tråden handlar framför allt om två mördade unga flickor. Det får vi inte glömma.

Hur kunde det bli så? Varför fick de inte leva?

Handen på hjärtat - om det hade gällt mina närstående - hade jag önskat få veta hur och varför, för att kunna bearbeta saknad och sorg. Även att FUP hade varit offentlig.

Barnamördare ska aldrig skyddas.

Edit. Hoppas att vi i tråden fortsätter att diskutera utan låga personangrepp på andra skribenter!

Jag tror de anhöriga vet hur och varför. Det är vi andra som inte vet.
Citera
2020-02-09, 20:30
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror de anhöriga vet hur och varför. Det är vi andra som inte vet.
Det är ju det som är pudelns kärna. Tack. De anhöriga vet - och de anhöriga ska ha svar på samtliga sina frågor. Både sådana som ställts, och sådana som inte ställts. Jag är övertygad om att de också fått de svaren. Och är det inte detta som är viktigt? JAG hade velat ha dessa svar, men jag hade inte varit intresserad att ge pöbeln i Flashback (inkl mig själv!) insyn i förundersökningen, som jag tror är, i vissa fall, otroligt personlig för de anhöriga.
Citera
2020-02-09, 21:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Pianolärarinnans uttalande i tråden att "Hanna visste hur man tog livet av sig" gjorde att jag personligen insåg att hon ljugit ihop hela sin kvart i strålkastarskenet. Med tanke på att de inte träffade varandra mer än en handfull gånger så är det ett mycket märkligt uttalande.

Att vissa här fortfarande inte klarar av att se facit - två mördare och två självmord - är häpnadsväckande.

Om jag nu går Glittrets väg: En mördare och tre mord. Om vi ponerar att Hanna ångrade sig sista sekunderna. Då är hon ändå skyldig till anstiftan (eller nåt) samt förberedelse till mord. Dvs samma som Johanna Möller (som dock inte ångrade sig) som fick livstid. Nu tror jag ju inte på detta - även Hanna var med fullt ut. Nu dömdes Möller för mord och stämpling till mord, trots att hon inte höll i kniven själv.
You do the math.

Delar ur Höglunds bok och ett par citat från hennes blogg.

"När Moa kom till till Yvonne för sina pianolektioner var det oftast pappa Jonas som körde men det hände också att mamman körde Moa till lektionerna i Lund."

Från EHs blogg:
"Pappan hade i flera år en gång i veckan skjutsat sin dotter till pianolärarinnan för att hon skulle få lära sig att spela piano."

Flera år är två år.

Boken:
"Yvonne träffade Jonas Lykow regelbundet under två års tid eftersom det oftast var han som körde Moa till lektionerna, i varje fall under det första året."

Bloggen:
"Det hade tidigare alltid varit han som körde dottern till pianolektionerna men under tre månader i slutet av 2016 och början av 2017 var det istället mamman som körde dottern till pianolektionerna."

Tre månader minus följande:
De första gångerna sa de "bara hej och hejdå" till varandra. Karin verkade inte vilja prata så mycket."

"Föräldrarna satt hela tiden tysta på en soffa bredvid pianot medan Yvonne undervisade dottern."

"Visserligen hade det varit lite si och så med pianolektionerna under våren men Yvonne hade aldrig uppfattat att det berodde på att Moa var på väg att bli sjuk och därför inte längre kunde komma till lektionerna."

Sen sägs hon då ha öppnat sig mer och mer.
- om hur det är att ha trädgård.
- Att hon sagt att hon var au pair som ung i Orange county.
- Att hon ville ta en promenad en gång då Moa spelade.
- undrade vad Y tyckte om Dylans nobelpris.

En annan gång har hon ont när hon reser sig "Hon vill inte prata om det."

Y vill veta om A:s sjukdom och ställde frågor. Responsen var att H "tonade ner det där med ME diagnosen hos Agnes."
Hanna sägs svara:
"Det är inget allvarligt. Agnes har haft en infektion och har varit väldigt trött. Hon har fått nåt slags trötthetssyndrom."

Pianolärarinnan får således svar att att Agnes har trötthetssyndrom, inget allvarligt och tycker själv att A ser frisk ut:
" Jag uppfattade inte Agnes som sjuk."
Men tycker hon ska till BUP:
"Jag föreslog honom att han kunde söka hjälp för dottern hos barn- och ungdomspsykiatrin, BUP."

Finns knappt sakfakta och absolut ingen förtrolig relation - och kontakten är mkt kort.

"Träffade du Agnes nån gång?
Ja, svarar Yvonne. "Hon var här hos mig vid ett tillfälle tillsammans med pappan och Moa."

",Agnes hälsade bara kort på Yvonne och sa inte ett ord under den knappa timme hon vistades i Yvonnes hem."

" Så fort hon kom in i pianorummet kastade hon sig ner på soffan och började läsa i sin tjocka bok."

"Det som förvånade Yvonne vara att Agnes hade den där tjocka boken med sig som hon omedelbart började läsa i."

För att hon inte kollade mobilen.

"Agnes var allvarlig och lite tvär i sitt sätt."
(..) skärpt, allvarlig tjej."

"Hon var lite slarvigt klädd i mjukisbyxor medan Moa alltid var var fint klädd när hon kom till sina lektioner. Å andra sidan bär ju många ungdomar mjukisbyxor, så det kanske inte var så konstigt."

Pianolärarinnan kan absolut inte "begripa hur föräldrarna kunde hålla denna unga flicka inlåst hemma på dagarna utan särskilt mycket kontakt med omvärlden."

Agnes var "mycket allvarlig och på sin vakt hela tiden. Jag upplevde att hon inte hade lust att prata med folk hon inte kände. Jag skulle till och med beskriva henne som lite tvär och avvisande."

En fjortonårig som ingående granskas av en nyfiken gammal tant med uppenbart förutfattade meningar och ren nyfikenhet.

Med tanke på vad det prisade kronvittnet skrivit här förstår jag helt och hållet att Agnes tog avstånd.

J hade inte frågat vad hon hade för utbildning men " han litade tydligen på mig som pianolärare åt hans dotter."

"Yvonne ville vid ett tillfälle imponera rejält på Jonas. Han skulle minsann förstå att hon var en skicklig pianist. Hon satte sig vid flygeln och började spela ett av sina mest älskade pianostycken. Det visade sig fungera. Jonas blev djupt imponerad."

Ok.

Jag höll på att glömma.
Hanna sa ju även att barnen fått en swimmingpool - varav pianolärarinna säger:

"Föräldrar hade installerat en swimmingpool för att kunna hålla sina döttrar hemma!"
Senast redigerad av develi 2020-02-09 kl. 22:01.
Citera
2020-02-09, 21:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Projicering är nog det sannaste jag läst på länge i den här tråden.

Hur gick det?

Fick du något svar på de tre frågorna du ställde?

Skulle ju vara ett bra sätt att komma vidare om man besvarade de frågorna istället för att dra allt ytterligare ett varv, tjänar liksom inget till att dra de gamla argumenten en gång till, måste till något nytt nu.
Självklart inte. Då spricker väl hela konspirationen så ... glittret undviker det och kommenterar allt annat.
Samt kör samna mantra om och om igen likt Höglund om ett flagrant hemlighetsmakeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in