Citat:
Ursprungligen postat av
BrunoC-2.0
Du har naturligtvis helt fel, det där är en vanlig missuppfattning. Han är delvis etnisk svensk och nationalitet grundas just på etnicitet.
En katt som bor i ett stall blir inte en häst bara därför att den bor där, den är fortfarande en katt eftersom dess biologiska uppsättning består av arten katt på samma vis som en somalieneger inte blir svensk bara för att den käkar köttbullar och Janssons frestelse. Duplantis har dock en svensk mor och således en del svenska anlag som gör honom till svensk.
Här är för övrigt en karta på en genetisk karta över Europa:
https://nordbor.files.wordpress.com/2015/05/genetic-map-europe.png
För övrigt så har jag svårt att förstå intresset för hans sport? För mig är det logiskt att människor vill tävla om vem som kan hoppa högst, hoppa längst, springa jättelångt på kortast tid, vem som är snabbast. Men att titta vem som kan hoppa högst med hjälp av en stång? Det är ganska lamt, ungefär som att tävla i vem som kan göra flest kullerbyttor, vem bryr sig liksom?
Det som väcker det verkliga intresset är ju ADs förment nedärvda svenska essens. Den går ju att mäta och bedöma vilket framgår i ditt inlägg. Här vaknar ju även mitt intresse för Armand.
Borde man inte införa någon medalj för svenskhet också så att vi som inte är så intresserade av idrottsprestationerna kan sitta och vara lite nervösa innan vinnarna i grenen svenskhet koras.
Att Armand Dupantis kanske lider lite av underlägsen nedärvd fransk essens kanske inte behöver ligga honom i fatet då medaljen i svenskhet självklart ska delas ut av Sveriges Konung med samma nedärvda franska essensdefekt.
Att Duplantis skulle vara Kanadensare är ett lika dumt påstående som att det finns katter i stallet!