2007-05-01, 14:24
Medlem
Fedoras avatar
Är på gång att köpa riktiga skodon och rediga kläder till den stundande jaktsäsongen.

Jag har halvt beställt ett par "specialgjorda" kängor i läder. Nackdelen med läder är ju förstås att de måste smörjas in för att hålla borta vatten. Fördelar som jag ser det är att det andas mycket bättre än t.ex. Gore Tex och dess plagiat.

Jag har också tänkt att få mig ett eller två par byxor, ett par i skinn och ett par i Gore Tex. Skinnet för de varmare dagarna samt då man går långt och Gore Tex-byxorna för de dagar man sitter lite längre och då kylan börjar göra sig påmind.

http://www.laderprodukter.se/butik.htm <-- Där finns liknande produkter för beskådan.

Någon med erfarenheter av dessa plagg eller synpunkter? Tänkte kolla och testa lite kläder på Elmia-mässan nu i maj.
Citera
2007-05-02, 18:56
Medlem
The_Skins avatar
Nu vet jag inte om det är du eller jag som har fått allt om bakfoten...
Jag har iaf trott ( och upplevt ) att vitsen méd goretex är just att det andas och är vattentätt.
Kan hur som helst varmt rekomendera:
Kängor: Meindl dovre extreme, bästa som mina fötter har haft på sig. ~3000sek
Jacka / byxa: Fristads goretexställ, vind- och vattentätt, stryktåligt. ~3000sek
Citera
2007-05-02, 19:15
Medlem
Daineas avatar
Far min köpte ett par Chameau Panthera förra året, jag provade dom och de var helt underbara att gå i. Jag tror dock att det skiljer en god del beroende på vilken typ av mark man är i och även personlig smak; jag älskar smidiga kängor med mjukare sula som är tysta och som man kan känna terrängen i, andra föredrar mer styva skodon som ger mer stadga och är mer lämpade för stenig mark.
Skorna du länkade till har jag inte provat, de ser ju förvisso rejäla ut, men jag hade aldrig i livet köpt något så speciellt som skor/kängor via postorder/nätet om jag inte provat dom först.

Kuriosa: själv är jag så tråkig att jag jagar i gummistövlar då våra marker är uteslutande våtmarker. I övrigt resonerar jag som så att det som fungerar för militärerna fungerar även för jakt i de flesta sammanhang, så det är M/65 som gäller.
Citera
2007-05-02, 19:40
Medlem
Fedoras avatar
Köper inte över postorder, besöker butiken Tänkte bara visa vilka det handlade om.

Har hört att en del yrkesjägare jagar i nämnda skinnbyxor (de med fickor). Borde ju vara bra isåfall.

Någon mer som upplevt fenomenet att Gore Tex gör att fotsvetten samlas i skon efter en hård dag och det blir obekvämt? Jag menar att vattnet kommer varken ut eller in...
Citera
2007-05-02, 20:15
Medlem
brobbans avatar
Om du inte är någon extremjägare så ser jag inte riktigt vitsen med Gore-tex, det är mest statusgrejer som är pissdyra för det sättet de oftast används på. Men har man pengarna så är det ju skoj att köpa . Kängor så har jag ett par av Gore-tex men märket kommer jag inte på just nu men de funkar kanon. Nästa känga är jag dock rätt säker på att det blir Meindl Performance, bara hört gott om dem. Stövlar är ju klassiker, fodrade så är de helt ok vinterskor också. Ytterlagret duger bara det är diskreta färger och att de är funktionella för mig. Underlagret som är det viktiga. Kör med ett par gamla M65(?) byxor med flanellskjorta ifall det är lite varmare och sen åker hellyhansen och en ytterrock på efterhand. Försvarets vinterdräkt är utmärkt att använda på vintern, kostar typ 50 spänn på ÖoB och kan nog vara den bästa vinter investeringen för oss hobbyjägare.
Citera
2007-05-04, 10:04
Medlem
wreckinggirls avatar
Ser att det synpunktats på gore-tex i tråden. Om jag tänker igenom alla kängor jag ägt (de är några stycken) så tycker jag inte det är nån skillnad på dyra och billiga just när det gäller gore-texen. Har tex ett par billiga (drygt 700 spänn) av Stadiums eget märke (kan det va Everest, tro???) men just vad gäller vattentätheten är det ingen skillnad mot de dyrare jag har. Och det är inte ens gore-tex utan nån egen variant som heter dry-tex eller nåt. Viktigaste är ju att de sitter bra få foten. Men det gissar jag att du vet, typ .

Kolla oxå på hur sömmar och ev nitar sitter, det kan nötas styggt just där. Sen är jag en anhängare av stövlar, ett par bra stövlar slår det mesta, möjligen undantaget när du skall kravla som nån stenget i riktig blockterräng. Ett par sommar- och ett par vinterstövlar är mitt bud alltså ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in