2020-02-08, 18:28
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Hur svårt är et att tillverka ett genetiskt riktat virus?

Det är möjligt idag men problemet är mutationer. Går att likna vid när man släppte senapsgas mot fienden under första världskriget och fick vissa problem när vinden plötsligt vände. Finns mycket intressant att läsa om etniskt riktade virus och vilka som haft/har sådana program.
Citera
2020-02-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu har du nog glömt procenttecknet...
fatta att vi talar om minst 20 % och sluta hoppas! 6100 nu i kritiskt läge från ca 32 000 smittade
Citera
2020-02-08, 18:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Etanil rekommenderas av de tyska forskare som upptäckt att viruset kan smitta upp till 9 dagar på tex ett dörrhandtag

Kommer försäljningen av automatiska dörrar öka nu?
Citera
2020-02-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
0,2% är inte lika med 20%. Du skulle ha lyssnat på lektionerna i särskolan.
det är absolut inte några 2 % som ni hoppas på - snarare 20 -22 % som jag skrev 6100 i kritiskt (döende tillstånd) av 32 000 smittade - optimister!
Citera
2020-02-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Ja och nej faktiskt.

Rent krasst är formeln som borde användas antalet döda / (antalet döda + antalet återhämtade).

Det stämmer även efter att sjukdomen spelat ut sin rätt, men då brukar man helt enkelt förenkla det till antalet döda / antalet smittade i och med att när sjukdomen är slut så är ju antalet smittade summan av antalet döda och överlevande. Därav förenklingen.

Smittade är alla som fått viruset. Alla utvecklar inte symptom. Återhämtade är helt ointressant statistiskt. Är du smittad men inte utvecklat symptom skulle du alltså räknas bort. Det är matematiskt helt felaktigt. Antal smittade måste man räkna på.
Citera
2020-02-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis556
fatta att vi talar om minst 20 % och sluta hoppas! 6100 nu i kritiskt läge från ca 32 000 smittade
Jag svarade på en annan fråga, jag tror inte att siffran är 0,2%, jag har ingen gissning. Den kan vara mellan 0,1% och 20%. Vi har inga tillförlitliga siffror än.
Citera
2020-02-08, 18:31
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det vi vet är hur många som dött och hur många som tillfrisknat. Men det kallar du för alternativ fakta. En sådan hög dödlighet är alternativ fakta! Bättre anta att inga fler kommer dö och räknar på att alla smittade kommer bli friska istället (antalet döda/antalet smittade). Ja, då antar vi inget alls. Vad bra. En dödlighet på blott 2%. Yes, inga antagande här inte. Kanske bättre att lägga till lite mörkertal. Några miljoner så att dödligheten bra blir 0.01%. Inget att oroa sig över. Inga antaganden.

Vi vet även hur många som diagnostiserats smittade. Att det finns mörkertal i alla kategorier är givet. Men inget man kan räkna på. Det enda vettiga om man vill räkna på alternativa sätt är att hänvisa till data om hur det var kring tidigare utbrott. Men det görs inte.
Citera
2020-02-08, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag svarade på en annan fråga, jag tror inte att siffran är 0,2%, jag har ingen gissning. Den kan vara mellan 0,1% och 20%. Vi har inga tillförlitliga siffror än.
det har jag och allt är bara fördröjt!
Citera
2020-02-08, 18:32
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det har inte i närheten av SARS dödlighet. SARS hade en dödlighet på 14-15% och över 50% för äldre.

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2003/05/estimates-sars-death-rates-revised-upward
Rabies är dödligare än SARS. Och en pistolkula är dödligare än alla pandemier tillsammans, vart vill du komma med ditt resonemang när nCoV redan smittat och dödat fler än SARS totalt?
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-08 kl. 18:36.
Citera
2020-02-08, 18:33
Medlem
Thailand
Det är fortfarande mer än 100k kineser som finns i Thailand med Bangkok, Phuket, Chang Mai och Pattaya i top. Och de har anlänt från utsatta områden i Kina, burr.

There are currently more than 100,000 Chinese tourists and long-stayers in Thailand, including 2,038 who came from the Chinese city of Wuhan, the epicentre of the coronavirus outbreak, and 91,688 from Guangzhou, which is close to Wuhan, Pol Lt-Gen Sompong Chingduang, Commissioner of Thailand’s Immigration Bureau told a news conference today.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, du ser. Blir en ganska hal sluttning när man börjar anta.
Om jag gör ett antagande att nu verkar det barka åt helvete och isolerar mig tills jag känner mig tryggare och det inte händer något så klarar jag mig. Händer det något så klarar jag mig troligtvis också ( varje fall från viruset). Antar jag fel så kommer jag troligtvis trilla av pinn med tanke på att jag är en storrökande äldre gubbe. Så hur kan det per automatik vara en hal sluttning av att anta?
Citera
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Virussjukdomar består inte av bakterier, så din sprit gör varken till eller från.

Tror dig rent medicinskt men det blir roligare att vara sjuk i alla fall. Sedan vet man väl inte inte hur mycket extra kraft kroppen får av ett tillfälligt bättre psykiskt välmående av ett par groggar.. Alltså hur mycket extra energi kroppen fysiskt får av en tillfällig uppåtspark psykiskt av alkohol?

Kan i alla fall vara värt att testa om man står inför döden, finns ju inget att förlora..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in