2020-02-08, 17:35
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangan7086
I Wuhan ligger Kinas första BioSafety Level 4 labb. Vad såna pysslar med? Ta ett djupt andetag...framställning av offensiva biologiska stridsmedel.

Så att det skulle komma från fladdermöss från nån djurmarknad är ren propaganda. Funkar dock utmärkt för det återges av läkare och forskare och tom av folkhälsomyndigheten.

Om vi nu antar att labbet inte har med utbrottet att göra. Varför har man då inte kopplat ihop spridningen med labbet? Det är ju där kunskapen finns. Eller ens nämnt att det finns ett sånt labb i Wuhan? Har nån här i tråden sett det i mainstream media?

Det är nåt som är fundamentalt fel i hela rapporteringen. Inte bara från kineserna. En anledning kan förstås vara att det finns sån labb utspridda lite här och var i världen och de styrande helt enkelt inte vill att allmänheten ska få nys om detta. Det man inte vet om har man inte ont av...

Jag har berört detta tidigare i tråden, en inte alltför långsökt teori. Dock handlar det inte bara såklart om framställning av biostridsmedel utan om forskning.

Citat:
In December 2017, "after years of searching across China, where the disease first emerged, researchers reported ... that they had found a remote cave in Yunnan province, which is home to horseshoe bats that carry a strain of a particular virus known as a coronavirus. This strain has all the genetic building blocks of the type that triggered the global outbreak of SARS in 2002." The research was performed by Shi Zheng-Li, Cui Jie and coworkers at the Wuhan Institute of Virology, China, and published in PLOS Pathogens. The authors are quoted as stating that "another deadly outbreak of SARS could emerge at any time. As they point out, the cave where they discovered their strain is only a kilometre from the nearest village."

Inte blir det roligare läsning när man fortsätter...

Citat:
The World Health Organization declared severe acute respiratory syndrome contained on 5 July 2003. In the following years, four SARS cases were reported in China between December 2003 and January 2004. There were also three separate laboratory accidents that resulted in infection. In one of these cases, an ill lab worker spread the virus to several other people. Study of live SARS specimens requires a BSL-3 facility; some studies of inactivated SARS specimens can be done at BSL-2 facilities.

Nu är det alltså ett nytt coronavirus, men fortfarande ett virus som anses ha sitt ursprung hos fladdermöss, och naturligtvis är det i Wuhan utbrottet sker. Slumpen? Ja kanske..
Frågan är väl om ens någon i Kina vet den faktiska källan till utbrottet då man inte vet med absolut säkerhet om viruset har sitt ursprung hos fladdermöss eller om det finns andra djur som också har det. Det sägs ju att den stackars myrkotten kan fungera som värd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndrome
Citera
2020-02-08, 17:37
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Skrämmande.

Minimal chans att jag drabbas dock eftersom jag har blodgrupp 0. Allt A och B ligger dock illa till för Corona.

Asiater har oftast blodgrupp B väl? Ser ut så om man tittat på olika blodgruppar i världen. Afrikaner har oftast O, kan det vara så att det inte sprids lika lätt där?

Nu är jag inte asiat öht men har blodgrupp B, och har alltid haft lite sämre lungkapacitet än genomsnittet. Har ingen underliggande sjukdom dock.
Antar att jag ligger i riskgruppen ifall viruset skulle spridas här. Trots att jag är ung.

Tyvärr har jag redan drabbats av den vanliga säsongsinfluensan (antar jag). Det hoppas jag åtminstone. Sitter hemma och klunkar hostmedicin. Skål
Citera
2020-02-08, 17:37
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trocme
Har någon dött direkt av viruset som:
1. Annars var fullt frisk.
2. Inte fick någon allvarlig följdsjukdom, exempelvis lunginflammation.
?

Man dör inte just av viruset utan det viruset bidrar till... stänger mer kroppens organ...
Citera
2020-02-08, 17:38
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Det är ingen smittad på planet, det är ett evakueringsplan. Stod i Aftonbladet.
De har fått nödlanda, de har blivit undersökta och hålls ombord på planet tills de vet om planet kan lyfta igen.

varför behöver man evakuera från china? varför vill folk bli evakuerade? vem säger att fortsatta evakueringsplan kommer vara fria från det de evakueras från? många frågor...
Citera
2020-02-08, 17:39
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej, det är en mer ovanlig influensa. Egentligen inget mer med det. Rent epidemiologiskt är det ingen skillnad på den här smittan och den sedvanliga vintersjukan. Man spårar den dock bara mer nogrannt.

Varför har man då satt 1/3 av Kina i karantän (ingen källa på detta men har skrivits i tråden)?
Citera
2020-02-08, 17:41
Medlem
Notime2besads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notime2besad
Flykten har börjat nu

Flygplan från Kina har landat på Arlanda
Under lördagen ankom ett mindre flygplan från Kina till Arlanda norr om Stockholm. Enligt uppgifter till Aftonbladet skulle planet med coronaevakuerade passagerare till London.

Det aktuella planet är ett privatplan som kom från Kina och hade en annan slutdestination men piloten bad om att få landa på Arlanda med anledning av tekniska problem, skriver polisen på sin hemsida.

– Sjukvårdspersonal har kontrollerat personer ombord på flyget, men det finns ingeting som tyder på något misstänkt fall av coronavirus, säger polisens presstalesperson Eva Nilsson.

Planet kommer att undersökas av tekniker för att se om planet kan flyga vidare, och under tiden finns passagerarna kvar ombord.
Som jag har sagt tidigare började med flykt från karantäner nu privatplan.
Jag vill bara påpeka att kaoset har börjat ta fart.
Vad som händer på hemmaplan kommer inte komma fram nu det blir en senare fråga.
Många av er på flashback ser tyvärr inte vad som kommer att komma.

Har fått höra på omvägar hur duktiga ni är på att lösa svåra detektiv fall.
Det var därför jag började skriva här för att få lite analyser om vad som är på att hända.
Citera
2020-02-08, 17:43
Medlem
Citat:
?

Jag har läst att 80% av de som dött är över 60 år.
Men sedan hörde jag något om att en tredjedel av de som blev svårt sjuka var friska/unga. (kan inte lova om jag minns rätt) Men en ung frisk person kan återhämta sig lättare och tillfriskna även efter svår sjukdom, är man över 60 och lite skröplig så är det större risk att dö.

Läkaren som dog var 34 år men kan inget mer om hans hälsotillstånd i övrigt
Citera
2020-02-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Har aldrig motsatt mig att att litar på svenska myndigheter.
När jag fick ett papper hem från skolan att de som nyligen varit i kina samt de som evakuerats och dess familjer de lever tätt inpå skulle få gå i skola/förskola spm vanligt försvann den sista tilliten...
Verkar tyvärr som att olika svenska myndigheters beslutsfattare är inkompetenta! De som har kompetens tvingas göra avbön offentligt (prof. Björn Olsen).
Björn Olsen och Johan Giesecke, (smittskyddsexpert, rådgivare till WHO) ställde sig tveksamma till Thailandsresor just nu.
Citera
2020-02-08, 17:51
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag har läst att 80% av de som dött är över 60 år.
Men sedan hörde jag något om att en tredjedel av de som blev svårt sjuka var friska/unga. (kan inte lova om jag minns rätt) Men en ung frisk person kan återhämta sig lättare och tillfriskna även efter svår sjukdom, är man över 60 och lite skröplig så är det större risk att dö.

Läkaren som dog var 34 år men kan inget mer om hans hälsotillstånd i övrigt

Eftersom han var läkare kan man väl iaf förmoda eller tro att han var ickerökare och levde sunt.
Citera
2020-02-08, 17:52
Medlem
Citat:
?

Som sagt den 34 årige läkaren bland annat

2. Allvarlig lunginflammation verkar vara en del av förloppet för de som drabbas hårdast, och verkar vara det som dödar.
Vill minnas att jag läst att 20% drabbas av detta, men det kan vara fler än så.

https://youtu.be/okg7uq_HrhQ
Senast redigerad av Fleshbach 2020-02-08 kl. 17:58.
Citera
2020-02-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Du har inte fel. Dödligheten är antalet döda dividerat med antalet smittade gånger 100. Vet inte hur många som blev smittade, men om 500 mille dog av 2 miljarder så är dödligheten en bra bit över 25% då vi kan anta att många inte blev smittade.

Ja och nej faktiskt.

Rent krasst är formeln som borde användas antalet döda / (antalet döda + antalet återhämtade).

Det stämmer även efter att sjukdomen spelat ut sin rätt, men då brukar man helt enkelt förenkla det till antalet döda / antalet smittade i och med att när sjukdomen är slut så är ju antalet smittade summan av antalet döda och överlevande. Därav förenklingen.
Citera
2020-02-08, 17:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
varför behöver man evakuera från china?

För att man bor i väst och vill hem innan Kina kollapsar.

Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
varför vill folk bli evakuerade?

För att Kina nu börjar bestraffa folk som försöker lämna karantänzonerna. I vissa fall med döden. Västerlänningar lär inte vara undantagna från den policyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in