2020-02-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Hur menar du nu?

Är det en asiat som dött i Amerikat, eller är det en vit person?
Flera forskare har pekat på att vita indirekt är immuna mot viruset så vore rätt bra att få fram hur fel forskarna har.
Citera
2020-02-08, 12:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hur menar du nu?

Det är väldigt relevant att veta om han är av kinesisk etnicitet, i det här fallet. Jag vill ha svar på hur många som har drabbats som är asiater, och hur många som är västerlänningar. Rasmässigt. Virus bryr sig inte om vad det står i passet...
Citera
2020-02-08, 12:17
Medlem
Nu börjar många saker vi diskuterat i denna tråden komma ut i vanlig press också:
- http://omni.se/a/2GlMnq

Citat:
smittspridningen kan gå oväntat fort – i ett fall hade en patient spridit smittan vidare till minst 14 personer på ett sjukhus
Citat:
Dessutom har sjukdomsförloppet visat sig kunna vara mycket oberäkneligt. I flera fall har patienter mått relativt bra till en början för att senare bli allvarligt sjuka.
Citera
2020-02-08, 12:18
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Första Amerikanen död i Kina av Coronavirus:

https://abc7chicago.com/health/us-citizen-dies-of-coronavirus-in-china-marking-1st-known-american-death-us-embassy-/5912957/

Kan det vara den första icke-asiaten som dött? Eller var Amerikanen också en guling?
Citera
2020-02-08, 12:19
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Flera forskare har pekat på att vita indirekt är immuna mot viruset så vore rätt bra att få fram hur fel forskarna har.

Jaha.
Jag vet inte.
Detta påminner om när HIV kom till Sverige. Det var ingen som brydde sig direkt, eftersom forskare bevisat att det bara var svarta och sprutnarkomaner som kunde få HIV.

Historien upprepar sig alltid. Tydligen.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jag åker till Japan i slutet av februari. Tror du att jag ombokar min resa för att du läst för mycket domedagsprofetior på nätet? Inte en chans i världen.

Anledningen varför det skulle sprida sig handlar inte om några semesterfirare, det handlar om att Sverige fortfarande har flyg som går mellan Kina och Sverige.

Såvida inte UD rekommenderar att inte åka, så kommer jag och flera tusen fler att åka.
Jag tycker absolut att man kan vänta med att resa nu. Litar inte ett dugg på UD. Anledningen är att viruset sprids när folk reser. Du kanske inte tror det kommer invadera andra länder i stor skala men det är jag säker på.
Citera
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Smittspridningen gick ju ner i två dagar men nu gick den upp igen. Vad var det ebola toppade? 38k? Imorgon kommer ju detta viruset slå det.
Citera
2020-02-08, 12:20
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Kan det vara den första icke-asiaten som dött? Eller var Amerikanen också en guling?
De verkar inte släppa någon information med hänsyn till familjen. Men han befann sig i Wuhan och dog på ett lokalt sjukhus där. 60 år gammal.
Citera
2020-02-08, 12:21
Medlem
Notime2besads avatar
Tycker dom flesta har fastnat på alla siffror hit och dit.Om inte dödligheten är mer än vad den nu är så är det ingen fara.

Varför missar alla helheten med denna tragedi !
Att låsa in så många människor kommer inte att fungera.
Det kommer att bli kaos.
Förstå mej rätt nu detta är ingen domedagsprofetia.
Utan logistiskt tänkande.
Eller så är jag ute och cyklar och kanske borde vara tyst istället.
Citera
2020-02-08, 12:24
Medlem
När det gäller spridningen utanför kina så skulle det vara intressant om de separerade mer folk som har fått sjukdomen då de var i kina mot dem som har fått det utanför kina i statistiken. På sätt och viss så tycker jag att de som fått sjukdomen i kina är helt ointressanta då man bedömer spridningen av sjukdomen utanför kina, de kunde ju lika gärna varit kvar i kina och varit en del av deras statistik istället. Om vi tar några plan och fyller de ca 30 000 som är inlagda på sjukhusen i kina och flyger dem till sverige, så vips så har vi massvis med sjuka.
Citera
2020-02-08, 12:24
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väldigt relevant att veta om han är av kinesisk etnicitet, i det här fallet. Jag vill ha svar på hur många som har drabbats som är asiater, och hur många som är västerlänningar. Rasmässigt. Virus bryr sig inte om vad det står i passet...

Jaha. Har du några andra exempel på, av ren nyfikenhet, där virus endast har drabbat en typ av ras????
Citera
2020-02-08, 12:27
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Håller med. Vet åtminstone 6 hushåll i min lilla vänkrets som antingen precis återvänt (2 st) eller är på väg dit (4 st) i detta nu... plus ett par som snart åker till Singapore resp Hongkong.
För mig är det en gåta att man tar den risken. Alla resor borde stoppats. Inga resor ingen spridning. Miljövinst på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in