2020-02-08, 12:01
Medlem
Notime2besads avatar
Vi närmar oss det ingen anann tycks se helheten
Vad händer när paniken börjar bryta ut ?
Man kan inte låsa miljontals under en längre tid.
Eller kan man ?
Skall dom sätta in militären och börja skjuta folk som inte vill stanna hemma ?
Maten börjar ta slut ingen som kan leverera pga upplopp på gatorna
Det är väl då man börjar förstå hur illa det kommer att bli.

Jag vill absolut inte måla ut någon domedagsprofetior.

Men det vi ser nu är bara början på chinas kolapps.
Jag lider med folket i china
Citera
2020-02-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pailin
Kolla texten här...jag betalade 565 för 10 med frakt.

"Segre P3V är vår mest effektiva mask när det gäller filtrering. Den skyddar mot fasta och flytande partiklar. Dessutom är den effektiv mot bakterier, virus och radioaktivt pulver.

Dessa masker har godkänts av INSPEC, Storbritannien och uppfyller kraven enligt den europeiska normen 149:2001 för andningsmasker FFP3.

Ventilen gör att temperaturen, kondenseringen och fuktigheten inuti maskerna minskar. Den underlättar arbetarens utandning och till följd av detta ger den mindre andningsmotstånd.
Det ligger 15st/ förpackning"
Ja då blir det 7 pkt x 15st/fp summa 325 frakt 100 (min beställning)
Citera
2020-02-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Man kan väl fokusera på båda. Avtar antalet utanför Kina är väl allt lugnt men fortsätter det i samma takt som det har gjort sedan 21/1 kommer antalet att stiga ganska bekymmersamt.
21/1=5st.
24/1=25st.
27/1=64st.
30/1=110st
2/2=180st
5/2=257st.
8/2=330st.
R0 är ju lite beroende på var man räknar. Men ökar ca 200% per vecka om man ska vara väldigt försiktig med den exponentiella ökningen vilket betyder.
15/2= 660st.
22/2=1320st.
1/3= 2640st.
8/3= 5280st.
15/3=10560st.
22/3=21120st
29/3=42240st.
5/4= 84480st.
Förhoppningsvis avtar det.

Detta är inte det första viruset vi har haft i denna värld (ändå kan man tro det baserat på vissa personers reaktion), det är många miljoner människor som just i detta ögonblick är sjuka i någon annan virusjukdom. Ökningen är bara intressant om det är hög dödlighet också, vilket det verkligen inte verka vara.

Att viruset verka vara smittsamt håller jag med dej om, men det är ju lite sak samma om det inte är något farligt virus. Om detta hade haft MERS dödlighetsnivå, så jag tagit på mej foliehaten också. Detta kan väl dock ses som en varningsignal inför framtiden, MERS hade hög dödlighet men låg RO, medens detta coronaviruset verka hög RO men låg dödlighet. I framtiden så kan det ju komma det viruset som kombinera båda dessa 2 egenskaper, och om vi inte är väl förbereda för det så blir det ett samhällskollaps då. Men som sagt, detta virus verka vara ganska så ofarligt.
Citera
2020-02-08, 12:06
Medlem
Grollarens avatar
Första Amerikanen död i Kina av Coronavirus:

https://abc7chicago.com/health/us-citizen-dies-of-coronavirus-in-china-marking-1st-known-american-death-us-embassy-/5912957/
Citera
2020-02-08, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Detta är inte det första viruset vi har haft i denna värld (ändå kan man tro det baserat på vissa personers reaktion), det är många miljoner människor som just i detta ögonblick är sjuka i någon annan virusjukdom. Ökningen är bara intressant om det är hög dödlighet också, vilket det verkligen inte verka vara.

Att viruset verka vara smittsamt håller jag med dej om, men det är ju lite sak samma om det inte är något farligt virus. Om detta hade haft MERS dödlighetsnivå, så jag tagit på mej foliehaten också. Detta kan väl dock ses som en varningsignal inför framtiden, MERS hade hög dödlighet men låg RO, medens detta coronaviruset verka hög RO men låg dödlighet. I framtiden så kan det ju komma det viruset som kombinera båda dessa 2 egenskaper, och om vi inte är väl förbereda för det så blir det ett samhällskollaps då. Men som sagt, detta virus verka vara ganska så ofarligt.
Smittspridningen är av intresse om många behöver sjukhusvård, även vid låg dödlighet.
Citera
Medlem
Manbos avatar
Ämesrubriken med ordet "panik" är inte väl vald. Vänligen ändra till en mera saklig rubrik av två anledningar:
-- Viruset skapar faktiskt inte panik mera än i enstaka fall. I Kina är människor fantastiskt lugna, tålmodiga, kloka och modiga trots de enorma prövningar de utsätts för!
-- Vi vill verkligen inte alls bidra till någon panik heller, varken i Sverige eller någon annanstans. Capiche?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Första Amerikanen död i Kina av Coronavirus:

https://abc7chicago.com/health/us-citizen-dies-of-coronavirus-in-china-marking-1st-known-american-death-us-embassy-/5912957/

Amerikansk medborgare eller amerikansk?
Citera
2020-02-08, 12:13
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja då blir det 7 pkt x 15st/fp summa 325 frakt 100 (min beställning)

Ja, precis så har jag också uppfattat det. Har svårt att tro att de öppnar en förpackning med 15 st. masker och tar ut 7 och skickar...
Citera
2020-02-08, 12:13
Medlem
Verkar smittsamt. Om man ska dra slutsatser av detta amerikanska par. Hustrun rest till sig smittan och sedan smittat gubben. De verkar dock inte allvarligt sjuka.

https://edition.cnn.com/2020/02/07/us/illinois-coronavirus-patients-discharge/index.html
Citera
2020-02-08, 12:14
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Amerikansk medborgare eller amerikansk?

Hur menar du nu?
Citera
2020-02-08, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Stadsstaten Singapore har som första stad utanför Kina fått en stadig viruskoloni som sprids mellan befolkningen utan koppling till Kina.

CNN rapportrar nu om 3 nya fall, alla inhemska singapore-bor, ingen av dem har varit i Kina, och ingen känd koppling till tidigare fall. Så nu är corona på fri fot där.

Myndigheterna i Singapore tar som första land utanför Kina i med drastiska åtgärder:
- Event ställs in
- Skolor ska hållas stängda
- Alla ska hälsoundersökas dagligen på arbetsplatserna

Singapore har nu 33 fall vara 2 i kritisk kondition.
Förutsåg ditt Excelark detta? När ska vi få se det?
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag räknade lite på detta (Excel) och satte in ökningtalet 1.45 ggr per dag, vilket verkar stämma ungefär både på smittade och döda.

Det blir nästan matematiskt exakt (skrämmande!) om man räknar på dessa datum exempelvis:
- Första dödsfall i Wuhan
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Wuhan och dödstal i Wuhan
- Första smittade i Peking
- Nuvarande antal bekräftat smittade i Peking och dagens första dödsfall i Peking
- Första smittade utanför Kina
- Nuvarande antal bekräftat smittade utanför Kina

Dag för dag stämmer siffrorna med skrämmande korrekthet. Man får exempelvis fram att första dödsfall kan väntas utanför Kina (dvs USA/Kanada/Thailand) ca 30/1.

Man kan också se att Wuhan kollapsar som samhälle någon gång 15/2, då var 3:e är smittad och drygt 100.000 av stadens 10 miljoner invånare har dött.

Världen utanför Kina ligger ca 14 dagar efter Wuhan i antal fall (naturligtvis är det mycket lägre andel av världens befolkning, så vi kollasar inte i början av mars...).

Men månadsskiftet februari/mars så kommer vi ändå att ha ca 3 miljoner bekräftat smittade utanför Kina, och runt 100.000 döda.

Jag är rätt säker på att myndigheterna i alla länder räknar så här men inte kan publicera detta, tänk paniken det skulle innebära. Men man förstår nu Kinas extrema åtgärder bättre.
Citera
2020-02-08, 12:16
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18

Det får vi verkligen hoppas på. Det är väl det som spekuleras om både högt och lågt, både till vänster och höger. Än så länge är ju alla kalkyler "rimliga" eftersom ingen vet.
Varningsflaggan är tycker jag, så länge det finns plats för de 20% som behöver sjukhusvård då kommer nog detta gå relativt bra. Försvinner den möjligheten för flertalet så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in