2020-02-08, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Kan inte öppna imgur, så jag förstår inte riktigt skillnaden.
GM1’s Jeep är årsmodell 2006. Även om den är köpt 2019, se länk nedan:

https://biluppgifter.se/brukare/person/POJV8M25Ox?utm_source=ratsit&utm_medium=top&utm_ca mpaign=vehicle&utm_term=person

Däremot pratas det om en Cheva som kört i området, dessutom visar kvällstidningarna filmklipp när polisen bärgar en volvo, dessa bitar har inte placerade ii pusslet ännu.

Nu läste jag på. Och får väl knäböja och be om ursäkt för min kaxighet angående Jeep-modeller.

Det kan faktiskt vara en 2006 om det är en SRT.. Men då ser kupén/karossen helt annorlunda ut. Skitsamma, jag kan ha totalt fel.

Pudlar. Men att ha en bilfirma som han måste ha köpt, en enskild firma med ett annat namn än hans eget, är rejält skumt. Som är skriven hemma hos morsan och styvfarsan.

Varför? Något som han blivit påtvingad? Av de röda och vita? Leverera stålarna, typ?

Ja, inte fan vet jag.
Citera
2020-02-08, 07:48
Medlem
Det där med bilmodeller kan vi nog vara säkra på att polisen har stenkoll på. Dom tar väl in experter som reder ut det i detalj så att man verkligen söker och arbetar med rätt modell.
Citera
2020-02-08, 08:33
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

"– Båda två häktas på sannolika skäl misstänkta för mord i två fall, säger kammaråklagare Jenny Karlsson till DN på fredagseftermiddagen.

Finns det några andra misstänkta i ärendet?

– Ingen kommentar.
"

https://www.dn.se/sthlm/tva-man-haktas-for-dubbelmord-i-vallentuna/

"Senast den 4 mars måste åklagaren väcka åtal eller begära förlängd åtalstid."

https://mitti.se/nyheter/misstankta-dubbelmordet-vallentuna/?omrade=vallentuna

Så en hel månad då, det var lite längre tid än vanligt om jag har förstått det rätt.
Och ingen kommentar om de finns andra misstänkta.

Som påminnelse är att målnumret är:
B 1652-20 i Attunda Tingsrätt
De bör ha bra bevisning om rätten går med på 4v häktning.
Udda att inte stöld står med. Kan BO förvarat kontanter hemma, som MGM fått nyss om kanske.
Citera
2020-02-08, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Denna SRT-modell fanns inte 2006. Lita på mig. Jag kan det där.

Synd att du inte kan öppna mina foton där jag förklarar allt Och inte bara för dig, för vittnen och även polisen.

En Cheva? Ja, förvisso. Men vilka kan se att det är en Cheva? Jag kan. Men inte vem som helst. Så är det bara, och det tror jag du håller med mig om.

Volvon är enligt mig en V60 av nyare årsmodell, nog 2018. Silverfärgad.

Men det här med bilar och vilken som är ägare är ett mörker. Att vara ägare till företag som synbarligen handlar med bilar ger ju alla möjligheter. Till fusk. Och CÖ var ju kanske inte sååå dum efter att ha jobbat i branschen hos en del "seriösa" bilhandlare.

Ja Kanske cheva, men inte säker.

Volvo v60 årsmodell 16-18.

Det var väl från c.ö de tog in dom.

Jag hittar ingen hemsida på nätet där han Visar upp bilarna.
Idag gör alla det. Skumt.
Citera
2020-02-08, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rothsloth
Vet vi om det finns några fler eventuellt inblandade eller är det endast dessa två anhållna som är med i bilden?

Än så länge har det inte kommit fram ifall det finns
fler gärningsmän inblandade än de två männen,
CÖ och VK.
Citera
2020-02-08, 10:05
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kan jag verkligen förstå!
Det känns som att det skulle kunna hända vem som helst.

De var ett helt vanligt par, skötsamma och bra människor. Som vem som helst!
Dom har inte gjort en fluga förnär och inte ens utsatt sig för någon situation där man kan förvänta sig att något sådant här kan hända.

Utom pengarna...

Idag är det väldigt svårt att hålla sådant hemligt. Och kanske är det så otrevligt att det faktiskt är någon så nära, granngårds som har spridit infon till någon som inte borde ha hört det.

Men vem skulle tro det ändå?
Särskilt som att man lever ett stilla liv, gördlar sin åker med en gammal traktor och huset ser inte nyrenoverat ut. Bilen är visserligen nyinköpt men oansenlig.

Inga dyra flashiga bilar eller klockor, lyxig utepool, vilda fester och renoveringar.
Sådant som de här killarna suktar efter.

Kanske är det just detta sparsamma liv som gör att de tror att de har sparat pengarna? Inte investerat dom i aktier eller fonder, inte köpt dyr villa på exklusivt ställe?

Man vill gärna ha svar.
Ja, man vill fruktansvärt gärna ha svar! Även om man bryter ihop av de svar man får.

Ja, har någon tjänat storkovan så lär det ju sprida sig på orten. Det behöver ju inte vara något illa menat och uppgifterna låg ju dessutom ute så det var ju inga hemliga uppgifter.
Citera
2020-02-08, 10:10
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Nu läste jag på. Och får väl knäböja och be om ursäkt för min kaxighet angående Jeep-modeller.

Det kan faktiskt vara en 2006 om det är en SRT.. Men då ser kupén/karossen helt annorlunda ut. Skitsamma, jag kan ha totalt fel.

Pudlar. Men att ha en bilfirma som han måste ha köpt, en enskild firma med ett annat namn än hans eget, är rejält skumt. Som är skriven hemma hos morsan och styvfarsan.

Varför? Något som han blivit påtvingad? Av de röda och vita? Leverera stålarna, typ?

Ja, inte fan vet jag.
Med de röda och vita avses ett mc-gäng?
Citera
2020-02-08, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Med de röda och vita avses ett mc-gäng?

Red and White Crew, nåt slags hangaround till Hells Angels. Nämnt tidigare i tråden. En ren hypotes från min sida, jag kan inget om MC-världen.
Citera
2020-02-08, 10:22
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Red and White Crew, nåt slags hangaround till Hells Angels. Nämnt tidigare i tråden. En ren hypotes från min sida, jag kan inget om MC-världen.
Ja, jag frågade för jag och en kompis upptäckte ju att CÖ och hon hade en gemensam vän på facebook! (Dock inte nu längre.) Denna gemensamma vän är med i en mc-klubb som har rött och vitt i sina färger. klubbens namn på svenska skulle bli de röda jävlarna, också hangarounds till HA, vad jag har förstått.
Citera
2020-02-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ja, jag frågade för jag och en kompis upptäckte ju att CÖ och hon hade en gemensam vän på facebook! (Dock inte nu längre.) Denna gemensamma vän är med i en mc-klubb som har rött och vitt i sina färger. klubbens namn på svenska skulle bli de röda jävlarna, också hangarounds till HA, vad jag har förstått.

Så länge vi inte vet så famlar vi ju efter motiv. Hur kan 2 gossar utan särskilt kriminellt register begå ett sånt bestialiskt dåd? Låt vara att de är vad man normalt kallar White Trash, men ändå?

Man hoppas ju innerligen att i sinom tid få ett svar.
Citera
2020-02-08, 10:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Gärna källa på det

Tror nog Jeepen var avgörande.

Det gick nästan tre veckor från upptäckt av brottet till gripande.

Tror knappast någon golat...

Det är verkligen intressant hur de lyckades komma på detta par.
Man får nästan en känsla av att det kom in något plötsligt?

Att två bilar har setts lämna brottsplatsen samtidigt, varav den ena kan ha varit brottsoffrens visar att det finns vittnen som sett bilarna. Och frågan är om Cheva är samma bil som jeepen?

Att man är så ovarsam, att man åker till en brottsplats med en så uppseendeväckande bil?

Och att polisen därefter gått ut med att man eftersöker en jeep, av särskild modell ställer frågetecken.

- Är det ytterligare vittnen som pekat ut jeepen specifikt, någon som vet mer om bilmärken?
- är det det ursprungliga vittnet som efter att ha fått bilar visade för sig, kunnat peka ut mer exakt vilken typ av bil det handlar om
- är det en kombination av att grannar skrivit upp registreringsnummer som sedan kunnat koppla ihop detta med bilen som lämnade parets hus, med bil som rekat i området?

Sedan kan jag inte riktigt släppa det faktum att gm 1:s pappa har någon oklar koppling till Sursta 22, som i sig verkar vara ett "lustigt" ställe med en mängd olika personer. Jag tvivlar på att alla bor där, då det är uppenbart att CÖ:s pappa verkar vara skriven där CÖ är skriven. Kanske han har sin VVS firma där?

Polisen borde naturligtvis ha gjort dörrknackning med de närmaste grannarna. Där kanske även mgm1:s pappa kommer in i bilden.

Nu var det ju en lördag detta hände, så GÅ kanske inte var på plats där. Men om något vittne pekar ut en bil som liknar cheva/jeep aktigt, kanske det är något polisen frågar om? Har ni sett en liknade bil i området? Kanske andra i Sursta 22 minns att GÅ:s son har en sådan? Eller kanske även pappan nämner detta? I tron att det har en naturlig förklaring att sonens bil har observerats i området?

Och en jeep av denna modell, borde den inte ha väldigt särskilda däck? Breda? Som inte kan sättas på vilken bil som helst?
Kanske där man har kunnat börja med observation Chevalikande bil, däckspår?

Det som är underligt är att vi inget har hört mer om denna jeep, bara om en bil (Volvon) som inte har nämnts alls i media i samband med brottet. Och att polisen fortsätter att be om uppgifter om den.

Kan gärningmännen varit så slarviga (åka till brottsplats med uppseeendeväckande bil?) att de ganska snart efter brottet börjar ha kontakt med varandra? Kanske de följs åt mot Norrtälje och snart har man koll på att deras mobiler färdas samtidigt mot Norrtälje genom mastuppkopplingar??

Kanhända, tänker jag att dessa nu häktade har agerat med andra, och att de nu häktades bilar har använts som transport. Vilken aktiv del har de själva haft i själva mordet? Kan ytterligare andra, vara de som dödat paret?

Det ska bli intressant att följa utvecklingen och kanske få veta hur polisen kommit dom på spåren och vad gm motiv varit.

Ursäkta lite rörigt inlägg, många tankar som snurrade runt här på morgonen.
Citera
2020-02-08, 10:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, man vill fruktansvärt gärna ha svar! Även om man bryter ihop av de svar man får.

Ja, har någon tjänat storkovan så lär det ju sprida sig på orten. Det behöver ju inte vara något illa menat och uppgifterna låg ju dessutom ute så det var ju inga hemliga uppgifter.

Om kopplingen finns via Sursta 22 så är det säkerligen inte illa menat.
Grannen visst hu om försäljningen, hade sagt till L*ars att "sätt sprätt på pengarna", i all välmening. Det betyder ju att L*ars kanske har sagt något som svar på det. Och grannar pratar, även om det inte finns någon baktanke alls. De själva har inga "onda tankar". Det verkade ju som att grannarna gillade detta par väldigt mycket. En sa att de kunde prata i timmar och att det kunde sluta med att de fikade hos varandra.

Så helt oskyldigt kan det ha gått till, att det nämnts i grannskapet och slutligen har det nått öronen på någon son som inte har rent mjöl i påsen.

Det måste vara hemskt för dig/er som kände paret. Det finns väl aldrig något som kan underlätta att acceptera att ett mord har skett, kan jag tänka mig. Möjligen om det handlar om någon som under psykisk sjukdom gör något sådant brott.

Jag tror att om man förstår lite mekanismerna bakom de beslut som slutade med mord, kanske man kan släppa den biten lite. Jag hoppas att det gör det för er. Och att man kan släppa nästa bit, att någon som gjort det här inte ska slippa undan sitt brott. Att de får sitt straff.

Det känns så taffligt, så fruktansvärt onödigt, så fruktansvärt grymt.
Det finns ju inga proportioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in