2020-02-07, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Säger du det. Mitt nästa köp blir franskt igen efter tusentals problemfria mil.

Du har ju problem nu!

Jag susar runt i en Toyota från -99 och förutom att jag fick fylla ac för några år sedan kräver den bara normal service.
Citera
2020-02-07, 19:32
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Är det 6-växlad låda i ts bil?
Jag har en sån och använder nästan aldrig tvåans växel.
1-3-5 är den normala uppväxlingen.
Citera
2020-02-07, 19:41
Medlem
Åk till en lokal verkstad som drivs av en invandrare. De kommer inte ha någon fräsig app som du kan boka ifrån, ingen hemsida som du kan kika på och inga häftiga knappval när du ringer. Men däremot får du jobbet gjort och billigt dessutom (i jämförelse med en "svensk" verkstad). Så gör alltid jag. De extra tusenlapparna åker jag hellre på solsemester med..
Citera
2020-02-07, 20:36
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Åk till en lokal verkstad som drivs av en invandrare. De kommer inte ha någon fräsig app som du kan boka ifrån, ingen hemsida som du kan kika på och inga häftiga knappval när du ringer. Men däremot får du jobbet gjort och billigt dessutom (i jämförelse med en "svensk" verkstad). Så gör alltid jag. De extra tusenlapparna åker jag hellre på solsemester med..

Det finns en anledning till att dem är så billiga. Det fuskas och tas genvägar väldigt mycket.

Sen huruvida Renault är bättre eller sämre låter jag vara osagt. Vad jag upplevt med Renault är att bilarnas elsystem är ganska krångligt, där många saker samspelar även fast de inte borde. Men kvalitetsmässigt tror jag de är likvärdiga andra märken.
Citera
2020-02-07, 21:08
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Spindelleder brukar sitta något överjävligt. Du får banka dig svettig med den största släggan du har om du inte kan värma den glödhet.

Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Jag har gjort det du behöver göra på andra bilar och en eller 2 olika avdragare är i princip ett krav för att kunna få bort vissa saker. finns billiga på biltema som funderar rätt bra.

Som med alla bil reparationer så är det sällan svårt bara jobbigt med allt jävla rost och det gäller att ha rätt verktyg. ibland när jag gör större jobb hemma så känns det som jag rotar mer tid efter verktygen jag behöver än att faktiskt mecka.
så köp rätt verktyg som du behöver vilket kommer göra att du inte lessnar och går in o gömmer dig under täcket och förbannar dig själv för att du inte köpte en avdragare.

har du rätt verktyg och rätt delar och en hyfsad plats att vara på och kanske en vän som kan assistera ibland och berätta roliga historier under tiden så ska det nog gå bra.

kolla upp noga vad för delar du ska ha för det är nästan så man vill gråta när man plockat ned halva bilen och ska sätta dit det nya när man med skräck och fasa inser att man köpt FEL delar. speciellt om man måste spendera dagar eller ibland veckor med att returnera och beställa nytt, få in pengarna på kontot osv.

dagens bilar är i princip samma skräp alltihop bara olika märken på grillen och lite olika mängd ljuddämpning.
franska bilar va skräp förr men blivit betydligt bättre med åren men en dålig stämpel är svår att få bort, lite likadan med att volvo oavsett modell är driftsäkra kort.
asiatiska bilar brukar hålla bättre för dom är enklare med mindre elektronik som kan fallera men även dom är på väg in i teknik träsket.
Tack för de braiga tipsen, kommer dock lämna in den, har faktiskt inte tid att fixa bilen förutom på helgerna men då behöver jag plugga extra så jag kommer lämna in den på måndag.
Citera
2020-02-07, 21:10
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Är det 6-växlad låda i ts bil?
Jag har en sån och använder nästan aldrig tvåans växel.
1-3-5 är den normala uppväxlingen.
Japp det är en 6 vxl låda.

Jag har faktiskt provat att växla från 1an till 3an utan problem, är det bra för bilen att göra så? Det sliter väl inte på 2an om jag inte lägger i just den växeln?
Citera
2020-02-07, 21:12
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Ska in med den till Autoexperten på måndag så får vi se vad de säger. Kommer ta upp precis alla fel förutom dörrstoppet då jag kan fixa det själv. Får kosta vad det vill. Bryr mig verkligen om min bil så den kan behöva denna kärleken.
Citera
2020-02-07, 21:16
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Japp det är en 6 vxl låda.

Jag har faktiskt provat att växla från 1an till 3an utan problem, är det bra för bilen att göra så? Det sliter väl inte på 2an om jag inte lägger i just den växeln?

På lastbilar gör man alltid så.
Det är bara när bilen är fullastad, eller vid branta backar, som man kan behöva alla låga växlar.
Citera
2020-02-07, 21:20
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Kort och gott kan jag nämna de nuvarande fel på bilen.
Drivknutar h&v, spindelled h&v, stabilisatorstag höger (krängningshämmare), 2ans växel hoppar ur ibland, låskistan i bagageluckan krånglar, ena dörrstoppet behöver bytas och tillslut är det lite trögt att backa så man får ge mer gas. Kanske har att göra med att det är en bensin/etanol motor, de är väl mer klenare än en vanlig diesel/bensin motor?

Jag har kollat upp delarna på internet och får de billigare men det finns olika alternativ såsom olika mått på drivknut, spindelled och stagen så jag vågar inte beställa dem och låta en verkstad sätta dit dem.

Bilen är för övrigt en Renault Mégane III -11.

Mekonomen tar lite över 10K för att BARA fixa drivknutarna, dörrstoppet och låskistan där bak. Det har jag inte råd med just nu.. Snälla ge mig tips.

Det allra viktigaste när man besöker verkstäder är faktiskt inte priset, utan att de är hederliga och inte luras. Det kan bli mycket dyrare om du går till en bilturk för då kanske han hittar på att "oj då, motorn sprack så vi var tvungna att sätta in en ny, det blir 35000 kr!".
Citera
2020-02-07, 21:38
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
På lastbilar gör man alltid så.
Det är bara när bilen är fullastad, eller vid branta backar, som man kan behöva alla låga växlar.
Vad bra, då behöver jag inte oroa mig.
Felet består ju fortfarande för att jag hoppar över 2an men det kan inte bli sämre eller hur?
Citera
2020-02-07, 21:44
Medlem
Kolla om det finns något fordonsgymnasium i närheten som tar emot bilar. Bytte motor i en bil för länge sedan, behövde bara betala delar och olja.
Citera
2020-02-07, 21:51
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Kolla om det finns något fordonsgymnasium i närheten som tar emot bilar. Bytte motor i en bil för länge sedan, behövde bara betala delar och olja.
Ca 9 mil härifrån.
Det vart ju bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in