2020-02-07, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Använder de klorin på sjukhusen att desinficera med före operation?
Det hade jag ingen aning om... I såna fall är ju Klorin bäst. Jag vet faktiskt inte va de använder där. Trodde det var ytdesinfektion.
De borde ju använda det mest säkra.
Men om du nu överlever viruset men miljön är förstörd... ???

Är du såhär jävla korkad på riktigt?
Vadå miljön är förstörd? Att allt liv på jorden försvann om vi använde klorin eller vad i hela hvete menar du?
ALLA skulle välja att överleva själv och påverka miljön framför att själv dö.

Använd du din desinfektion och dö i Corona. Darwin award.
Citera
2020-02-07, 18:11
Medlem
Dude The Rudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja det är ju sannolikt, och anledningen till att jag frågar är att jag varken litar på 57Emma eller Expressen, Aftonbladet, kinesisk statskontrollerad media eller allmänna sjukhus, varav flertalet är att betrakta som minst andrahandskällor, alternativt opålitlig källa.

Vi har indikation på att minst en medborgarjournalist som rapporterat om läget har försvunnit i Kina, landet har "koncentrationsläger eller kalla det uppfostringsanstalter om det låter bättre, en tradition av att mörka, så förstår du varför jag ställde frågan.

Och tack för ett seriöst svar.

Antar att du syftar på Chen Qiushi? Hoppas att han återfinns välbehållen snarast. Vad tror du den enorma uppmärksamhet som nu riktas mot Kina har för effekt? Kommer förtrycksmekanismerna att fortsätta operera som vanligt eller kan det med lite tur bidra till en tillfälligt mer ärlig och återhållsam regim? Låt säga att Chen Qiushi hade rapporterat kring missförhållanden inom t.ex. tillverkningsindustrin, då hade partiet kunnat göra sig av med denne "dissident" utan vidare, omvärlden hade inte brytt sig tillräckligt eller ens känt till personen i fråga. Nu är läget ett annat.
Citera
2020-02-07, 18:14
Medlem
Xehkes avatar
Angående ryktena om att Guangzhou skulle vara satt i karantän är det falskt. Kvinnan som spred det på Twitter är en galen Falun Gong-sektmedlem.

"This is not a city-wide quarantine, like with e.g. Wuhan. It's about enforcing extra safety measures. This memo doesn't say anything about entering/leaving Guangzhou being disallowed"
Citera
2020-02-07, 18:18
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Några notiser från Aftonbladet:
- Ericsson ställer in sitt deltagande på MWC i Barcelona pga smittan

Jag läser att LG hade hoppat av från samma mässa ett par dagar tidigare.

Men Ericssons motivering fattar jag inte riktigt:

Citat:
Ericsson (NASDAQ: ERIC) has closely monitored the development and adhered to recommendations from relevant national authorities and international bodies, such as the WHO. The company has already taken a number of precautionary measures to ensure the health and safety of employees and to minimize the impact on the company’s operations.

After an extensive internal risk assessment, Ericsson has decided to take further precautionary measures by withdrawing from MWC Barcelona 2020, the largest event in the telecom industry.

Man börjar med att påstå att man följer WHO riktlinjer, men direkt i andra stycket visar det sig att det är en intern riskanalys som är anledningen till beslutet. Men säg det istället då! Att gå bortom WHOs rekommendationer är ju också ett sätt att inte följa dem.

Anledningen till att den här typen av resonemang särskilt stör mig är att SAS länge gav sina resenärer samma information: "Vi kommer att följa WHOs reserekommendationer. Läs om utvecklingen där." Följt av en länk till WHOs hemsida. Ingen mer information än så och inga uppdateringar.

Så där satt jag och nervöst tryckte reload flera gånger om dagen i takt med att fler och fler flygbolag slutade flyga Kina. Men WHO reserekommendation låg ju fast, så jag trodde så klart att man skulle hålla sitt ord - tills SAS plötsligt i direkt opposition med nämnda reserekommendationer sluta flyga lik förbannat och lämnade sina resenärer i sticket.

Bolag kan givetvis dra vilka slutsatser de vill, men låna inte legitimitet från WHO när ni inte följer WHO. Det är väl inte för mycket begärt.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2020-02-07 kl. 18:20.
Citera
2020-02-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Angående ryktena om att Guangzhou skulle vara satt i karantän är det falskt. Kvinnan som spred det på Twitter är en galen Falun Gong-sektmedlem.

"This is not a city-wide quarantine, like with e.g. Wuhan. It's about enforcing extra safety measures. This memo doesn't say anything about entering/leaving Guangzhou being disallowed"

Nej, men det är en indirekt karantän. Man får inte vistas ute förutom för inköp. Man får inte delta i större sammankomster. Personer som har befunnit sig i Wenzhou eller Hebei får ej arbeta. Personer som befunnit sig i Guangzhou samt en rad andra städer måste vara i karantän i 14 dagar med dagliga hälsoundersökningar innan man får jobba. Andra delar av landet gäller dagliga hälsoundersökningar för att man ska få jobba.
Citera
2020-02-07, 18:26
Medlem
Personen i Kronoberg EJ smittad.

http://www.regionkronoberg.se/nyheter/provtagen-person-ej-smittad-av-coronaviruset-2019-ncov/
Citera
2020-02-07, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Just i det här läget - där folk har börjat undvika asiater på gatan och rentav trakassera dem - så kan det vara så att läkarna i Bayern inte vill bidra till en masshysteri. D.v.s. att de inte berättar, om det är så att de där barnen är allvarligt sjuka (men ändå "stabila", alltså i alla fall inte döende just nu...) "stabil" kan alltså vara en eufemism... Men vi får vänta och se hur det går med barnen. Dör de, så måste ju myndigheterna berätta om det.

Hade Sverige beordrat karantän på alla från drabbade zoner, så hade förmodligen inte denna rädsla för kineser uppstått.
Citera
2020-02-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag läser att LG hade hoppat av från samma mässa ett par dagar tidigare.

Men Ericssons motivering fattar jag inte riktigt:

Man börjar med att påstå att man följer WHO riktlinjer, men direkt i andra stycket visar det sig att det är en intern riskanalys som är anledningen till beslutet. Men säg det istället då! Att gå bortom WHOs rekommendationer är ju också ett sätt att inte följa dem.

Anledningen till att den här typen av resonemang särskilt stör mig är att SAS länge gav sina resenärer samma information: "Vi kommer att följa WHOs reserekommendationer. Läs om utvecklingen där." Följt av en länk till WHOs hemsida. Ingen mer information än så och inga uppdateringar.

Så där satt jag och nervöst tryckte reload flera gånger om dagen i takt med att fler och fler flygbolag slutade flyga Kina. Men WHO reserekommendation låg ju fast, så jag trodde så klart att man skulle hålla sitt ord - tills SAS plötsligt i direkt opposition med nämnda reserekommendationer sluta flyga lik förbannat och lämnade sina resenärer i sticket.

Bolag kan givetvis dra vilka slutsatser de vill, men låna inte legitimitet från WHO när ni inte följer WHO. Det är väl inte för mycket begärt.

Ericsson har säkert mycket av den personal som skall vara i Barcelona lokaliserad i Kina. De är dessutom arbetsbefriade just nu.
Citera
2020-02-07, 18:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Hade Sverige beordrat karantän på alla från drabbade zoner, så hade förmodligen inte denna rädsla för kineser uppstått.

Jag håller med. Myndigheternas mesande blir bara värre.

En annan fråga förresten. Det finns en hel del vårdpersonal och studenter inom vårdyrken i svensk sjukvård. Jag vet t.ex. att det finns kinesiska tandläkarstuderande, som är utbytesstudenter och gör praktik på Folktandvården i min stad.

...har regionerna/landstingen/högskolorna någon som helst koll på dessa? Eller kan de gå direkt in i behandlingsrummet på folktandvården, och böja sig över patientens gapande mun utan att ens använda handskar och munskydd, fast de kom hem från familjefirandet i Kina för bara några dagar sedan..?
Citera
2020-02-07, 18:49
Moderator
OYs avatar
Citat:

En annan fråga förresten. Det finns en hel del vårdpersonal och studenter inom vårdyrken i svensk sjukvård. Jag vet t.ex. att det finns kinesiska tandläkarstuderande, som är utbytesstudenter och gör praktik på Folktandvården i min stad.

...har regionerna/landstingen/högskolorna någon som helst koll på dessa? Eller kan de gå direkt in i behandlingsrummet på folktandvården, och böja sig över patientens gapande mun utan att ens använda handskar och munskydd, fast de kom hem från familjefirandet i Kina för bara några dagar sedan..?

Du, precis som alla vi andra har hört vad Folkhälsomyndigheten har sagt i den här frågan.

Svaret är, ja, det kan de om de inte är sjuka eller känner sig sjuka.

Är man sjuk eller känner sig sjuk ska man stanna hemma, och ringa sjukvårdsupplysningen vid behov.

En god idé är också att konsultera sin arbetsgivare eller utbildningsansvarig.

Allt det här vet du egentligen, ge utlopp för din skrivklåda i en Facebookgrupp för sällskapssjuka kärringar istället.
Citera
2020-02-07, 18:50
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:

Nej myndigheterna har ingen koll alls eftersom det är mycket låg risk att smittan skulle spridas till Sverige. Märk dock att Kina själva ställde in resor från Wuhan för ganska länge sedan samt att många flygbolag ju slutat flyga till och från Kina. Vilket begränsar mängden kinesiska resenärer till Sverige även om det inte verkar vara något som vi själva vill då.

Men dock så använder man ju munskydd och handskar som tandläkare, så det du beskriver lär ju inte inträffa.
Citera
2020-02-07, 18:54
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vad ska vi reagera på? Alla vet att det är ett akut läge med enorm spridningsrisk. Ju fler sneögonen sätter i karantän, desto bättre.
Jag tänker mig att 40 Sverige i karantän borde få en och annan klocka att ringa gällande lägets allvar? Ingen sätter 400 miljoner bakom staket om det inte är nödvändigt, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in