2020-02-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Men vi som vill veta då? Är vi hänvisade till att vänta tills det står i aftonbladet?

Ja. Och sedan brukar det ju inte ta så lång tid innan domen finns att läsa här i sin helhet.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rubar, du vet väl att alla inte är lika insatta i hela den rättsliga processen som du är? Lite tålamod får du ha med oss!

Vilket väl är bra på sätt och vis. Om man nu är på rätt sida av rättssystemet så kanske detta inte ockuperar ens sinne väldigt mycket.

Jag tror att det är väldigt lätt att tro att man blir häktad när det står i tidningen att de begärs häktade.

Men jag har också otåligt väntat på besked om de blir häktade!

Är långt ifrån insatt i rättsliga processer etc men distinktionen mellan begäran och beslut har jag lärt mig.
Vilket fler borde göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Klart dom är häktade sluta pladdra.

Som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
Häktade:
https://www.dn.se/sthlm/tva-man-haktas-for-dubbelmord-i-vallentuna/

Tack. Häktade på sannolika alltså.
Undrar om tiden nu är satt till 2 v eller 4? 2 är ju det normala men tycker att domstolarna nu alltmer brukar tillåta häktning i perioder om 4.
Citera
2020-02-07, 17:44
Medlem
Citat:
Jo, så klart att det kommer ut snabbt. Det är bara att jag (och flera av våra vänner) skulle vilja se dem, alltså se dem rent fysiskt, när de får sin dom. Men jag förstår ju nu att så kommer det inte att bli.

Du och dina vänner har ju möjlighet att vara på plats när
det kommer till rättegång - eller känns det för alldeles
för plågsamt (vilket jag givetvis förstår) för er att få höra
in i minsta detalj om hur det avskyvärda brottet gått till?
Samt även att vistas i samma lokal och se de som utfört
detta?
Citera
2020-02-07, 17:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
Häktade:

Tack!

"– Båda två häktas på sannolika skäl misstänkta för mord i två fall, säger kammaråklagare Jenny Karlsson till DN på fredagseftermiddagen.

Finns det några andra misstänkta i ärendet?

– Ingen kommentar.
"

"Senast den 4 mars måste åklagaren väcka åtal eller begära förlängd åtalstid."

https://mitti.se/nyheter/misstankta-dubbelmordet-vallentuna/?omrade=vallentuna

Så en hel månad då, det var lite längre tid än vanligt om jag har förstått det rätt.
Och ingen kommentar om de finns andra misstänkta.

Som påminnelse är att målnumret är:
B 1652-20 i Attunda Tingsrätt
Citera
2020-02-07, 17:54
Medlem
Citat:
Jag har följt direktrapportering i media vid ett eller två (?)väldigt uppmärksammat fall.Då är journalister på plats och skriver fortlöpande i kortfattad text så du kan följa rättegången. Kanske det hände i detta fall också?

Man har ju rätt att få vara med på rättegångar om det inte är lyckta dörrar. Kanske kan vara svårt med plats ibland? Vet inte hur de ordnar det då om de inte lyckas hitta någon lösning.

Men pressen är också ofta snabba med att få ut domen om det är uppmärksammat som det här fallet är.

Jag har också följt direktrapporteringar i flera fall.
Bland annat styckmordet (styckdråpet) på den
thailändska unga kvinnan i Boden samt
Sommarstugemorden i Arboga, Johanna M.

Det var flera olika medier som hade journalister på plats och
som skrev direkt. Vissa var väldigt bra att följa, skrev snabbt
och utförligt, en del andra var mer kortfattade.

Men mycket intressant att kunna "följa med" vad som hände
under de dagarna som rättegångarna var.
Citera
2020-02-07, 17:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Är de inte häktade? Var det inte häktningsbesluten som laddades upp i tråden vid lunchtid? Var det bara begäran?

Nu är de häktade!!

När de två misstänkta greps och anhölls, har åklagaren tre dagar på sig att begära om häktning. Det är Tingsrätten som beslutar om hennes begäran ska beviljas. Om hon inte tror sig ha tillräckliga bevis för det måste hon besluta att avstå och de måste de släppas.

Polisen:

"Anhållen
En person får anhållas i avvaktan på att domstol ska pröva en fråga om häktning. En person får också anhållas om det är av stor vikt för utredningen. Ett beslut om att anhålla någon fattas av åklagare. Senast klockan 12 tredje dagen efter ett beslut om anhållande måste åklagaren göra häktningsframställan till domstol. Bestämmelser om att anhålla någon finns i 24 kapitlet, 6, 11, 12 och 13 § i rättegångsbalken.
"

Här kan du läsa på mer om det och om de olika misstankegraderna:

https://polisen.se/lagar-och-regler/gripen-anhallen-eller-haktad/
Citera
2020-02-07, 18:00
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Jo, så klart att det kommer ut snabbt. Det är bara att jag (och flera av våra vänner) skulle vilja se dem, alltså se dem rent fysiskt, när de får sin dom. Men jag förstår ju nu att så kommer det inte att bli.
Hoppas inte för mycket, sådana är inte som du och jag, de nekar in absurdum och om de ser ledsna ut, är det inte för vad de gjort, utan över att de åkt dit.
De kommer inte visa någon verklig ånger, de saknar skam, de saknar heder.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-02-07 kl. 18:06.
Citera
2020-02-07, 18:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja. Och sedan brukar det ju inte ta så lång tid innan domen finns att läsa här i sin helhet.

Är långt ifrån insatt i rättsliga processer etc men distinktionen mellan begäran och beslut har jag lärt mig.
Vilket fler borde göra.

Som sagt.

Tack. Häktade på sannolika alltså.
Undrar om tiden nu är satt till 2 v eller 4? 2 är ju det normala men tycker att domstolarna nu alltmer brukar tillåta häktning i perioder om 4.

Hur som helst, kan du dela med dig av det du vet. Sedan finns ju alltid ordet tror.
Det är komplicerat och ibland glömmer man.
Men vi kan alla hjälpas åt att få rätsida på den rättsliga processen så underlättar det onödiga missförstånd. Det finns så många varianter inom juridiken. När man just tror sig ha greppat något, så visar det sig att det finns en till variant.

Värst är det ju att läsa lagarna med dess undantag i Rättegångsbalken eller Brottsbalken.
Senast redigerad av notknapparen 2020-02-07 kl. 18:22.
Citera
2020-02-07, 18:09
Medlem
Citat:
Jag har följt direktrapportering i media vid ett eller två (?)väldigt uppmärksammat fall.Då är journalister på plats och skriver fortlöpande i kortfattad text så du kan följa rättegången. Kanske det hände i detta fall också?

Man har ju rätt att få vara med på rättegångar om det inte är lyckta dörrar. Kanske kan vara svårt med plats ibland? Vet inte hur de ordnar det då om de inte lyckas hitta någon lösning.

Men pressen är också ofta snabba med att få ut domen om det är uppmärksammat som det här fallet är.

Har för mig att när det varit rättegångar med ett stort antal
privatpersoner som önskat deltaga, och platserna till allmänheten
ej har räckt till, då har man ordnat med att de kunnat sitta i
angränsande rum där de fått lyssna och följa rättegången via
högtalare.
Citera
2020-02-07, 18:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Har för mig att när det varit rättegångar med ett stort antal
privatpersoner som önskat deltaga, och platserna till allmänheten
ej har räckt till, då har man ordnat med att de kunnat sitta i
angränsande rum där de fått lyssna och följa rättegången via
högtalare.

Ja, det har jag hört om.

Jag vet att i Tova rättegången, var det en av tråddeltagarna som deltog där. Och det borde ha varit mycket människor som ville vara med på den rättegången.

Jag tror absolut att om Territerrie vill och orkar vara med på rättegången, så ska hon ringa och kolla med Attunda Tingsrätt om man behöver föranmäla sig t ex.
Citera
2020-02-07, 18:27
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Som jag minns det var det i tonåren, på en tjej som han gav tre knytnävsslag och spottade på.
Det vittnar kanske om kort stubin, kort mellan känsla och tanke och förmodligen lätt att ta till våld.

Men man vet inte bakgrunden och inte heller hur hans våldsbenägenhet har sett ut därefter.
Att den andre inte har någon dom mot sig betyder inte att han kan vara den som är den som är "farligast".

Bakom många fasader finns människor som kan ta till våld och göra extrema saker.

Ja Viktors flickvän ska nog vara glad att hon slipper honom. Att ge en tjej, redan i den åldern och den miljön flera knytnävsslag i ansiktet vittnar om en speciell hänsynslöst. Som du säger ränderna går aldrig ur. Nån gång klickar det till igen...
Citera
2020-02-07, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
vad ska man säga!!
dessa killar ser inte ut som mördare... fattar inte vad som har flugit i dem, varför varför ????
viktor har tjej, bostadsrätt förmodligen även ett jobb. varför utsätta sig i denna handling.
motivet är så intressant!
Jag tycker båda ser asläskiga ut, inte friska på nåt sätt! Osunda! Inte sympatiska nånstans på någon bild som jag sett! Usch! Ser inte heller helt svenska ut, även om de kanske är det men har de utländskt påbrå nånstans ifrån ?
Citera
2020-02-07, 18:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avvelicious
Åh herregud, vilken turn det tog nu. Umgicks med enstöringen CÖ litegrann när jag var liten. Bodde med morsan sin. Snackades om att fadern var okänd. Har alltid tyckt han verkat lätt autistisk. Tom stirrig blick, fåordig och introvert . Kanske ändrades med åren, men det krävs väl nästan en sådan personlighetsprofil för att begå ett sådant här brott. Med facit i hand önskar jag att jag kunde säga att jag var förvånad.. Att det skulle finnas gängkopplingar ställer jag mig frågande till. Inte att han kan ha sökt sig till ett, men att han skulle bli antagen. Men någon som vet mer kanske kan fylla på här.

Citerar dig för plötsligt kom jag ihåg det när @regnflingan skrev sitt inlägg.
Om han nu är skyldig till mordet (det vet ju inte riktigt ännu) så kan man ju fundera lite på dina observationer.

Det kanske inte är autistiska drag det handlar om...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in