2020-02-06, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den dagliga situationen i Thailand

https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/file/situation/situation-no33-050263.pdf

Samma antal fall 25 varav 9 friskförklarade

Antal PUI (person of intrest) 595 upp 42?

Isolerade 45 ner 8

Det är nog i gruppen isolerade nya fall kan dyka upp. Bra att det minskar.

Riskområden där de bli lokala "outbreaks" är Bangkok, Chiang Mai och Phuket.

En sak man kan göra när man är i Thailand en längre eller även kanske kortare tid är att registrera sig hos Ambassaden.
Vad dillar du om? Är det något folk INTE skall göra så är det att åka till Ambassaden i Bangkok. Alla dina uppräknade orter har lättillgängliga svenska konsulat men de är ju här på semester och då blir rekommendationen att INTE åka runt mer än till det som var planerat och då med egen taxi och kollad chaffis. Varje resa är ytterligare en exponering mot viruset.

Ambassaden i Bangkok, oh fy satan vilket arrogant näste. Du var nog inte här under Tsunami och det har inte blivit bättre. Undvik Bangkok i dessa tider när dessutom PM2.5 slår i taket just i Bangkok och Chang Mai.

Thailand tycker inte om att uppdatera varken totalt dödstal på vägarna eller virus nytt. Det är inget bra för vår business säger de om och om igen medan du som bor i Sverige pumpar på. Varför då, jag anar?

På Hua Hin immigration som måste besökas var tredje månad om du bor inom distriktet, och idag var det min tur, satt ca 60 st kritvita och väntade på något. Ingen hade mask mer än jag och ute på stan har 50% thais nu mask och alla där du äter, hotel och apotek. Bra, och när du checkar in mäts din temp.

Nu väntar jag bara på en riktig uppdatering som andra länder visar varje dag utan att du behöver leta på en skum thai sida.

Pumpar kan vänta tills virus faran har blåst över när det nu blir. Varför Kina agerade så drastiskt mot sitt folk och sin ekonomi söker fortfarande ett svar i min bok.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu skriver dock både BBC, CNN och Bloomberg att folk dör hemma och blir kremerade innan de testats för viruset. Man har inte kapacitet att testa liken ens. I efterhand vet vi kanske hur stor den verkliga dödligheten är. Sjukvården har ju kollapsat, de som är sjuka kommer ju inte ens i kontakt med den. Läs artiklarna fårn CNN, BBC och Bloomberg som länkats tidigare (använd sökfunktionen i tråden) - de är riktiga ögonöppnare.

Jag har läst dom artiklarna. Slutsatserna om att det skulle vara ovanligt att kremera människor i Kina är fortfarande helt grundlösa och paniken över att man väljer att kremera dödsfall skyndsamt mitt under en pågående epidemi är löjlig. Vad skulle alternativet vara? Öppen kista och en begravning med 100 pers? Hade Lulu varit lugn då?
Citera
Medlem
vad döljer sig bakom detta sk-tvirus???
Citera
2020-02-06, 13:48
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Absolut det tror jag. Många idrottsintresserade vill säkert diskutera det. Personligen tycker jag de skall ställa in det

Edit lägg gärna en länk här om du startar en tråd om OS

Varsågod - thread away...
(FB) Sommar OS 2020 bör det ställas in pga Coronaviruset?
Citera
2020-02-06, 13:48
Medlem
Citat:
Det är tur att vissa oroar sig för viktigare saker:
– Vi är extremt oroliga för att spridningen av viruset ska förstöra stämningen i spelen, säger vd:n Toshiro Muto.

Man är orolig för stämningen under sommar-OS i Japan tydligen. Tur att det inte finns något annat att oroa sig för...

Nu finns en artikel i Expressen om detta också:
- https://www.expressen.se/sport/hotet-mot-os-vi-ar-extremt-oroliga/

Hade nog varit bra om någon med lite kunskaper om hur man skall uttrycka sig hade agerat filter innan dessa uttalanden.
Citera
2020-02-06, 13:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Influensasäsongen 2018/2019 Sverige ger följande

451 avlidna inom 30 dagar
(3,7 % av laboratoriefallen)

356 intensivvårdade
patienter,

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c741691b127c4edabb6eccee31d84281/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-final.pdf

Så frågan är hur detta står sig mot en eventuell Corona smitta?

Wuhan har ungefär lika många invånare som Sverige, Lite svårt jämföra siffrorna beroende på underrapporteringen från Hubei dock.
Citera
2020-02-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Som det står i artikeln, vanliga munskydd hjälper inte. Däremot andningsskydd med rätt skyddsklass ger en ökad skyddande effekt. Självklart måste hanteringen ske korrekt. Hanteras andningsskyddet felaktigt så ökar rimligtvis risken. Så även andningdskydd med korrekt skyddsklass kan vara verkningslösa om användaren hanterar dem felaktigt.
Jag tycker att det är oärligt och analt att säga att munskydd inte hjälper. Med "munskydd" i folkmun menas bland annat andningsskydd som man köper på en vanlig bygghandel när man ska göra något dammigt. Om man inte tar det billigaste skitskyddet så får man ett som åtminstone är klassat till ffp2, vilket hjälper även om man helst ska ha ffp3 till virus.

Varför inte bara säga vad man ska ha för klassning på mun-/andningsskyddet i stället för bete sig som ett rövhål och säga att det inte hjälper?
Citera
2020-02-06, 13:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nu skriver dock både BBC, CNN och Bloomberg att folk dör hemma och blir kremerade innan de testats för viruset. Man har inte kapacitet att testa liken ens. I efterhand vet vi kanske hur stor den verkliga dödligheten är. Sjukvården har ju kollapsat, de som är sjuka kommer ju inte ens i kontakt med den. Läs artiklarna fårn CNN, BBC och Bloomberg som länkats tidigare (använd sökfunktionen i tråden) - de är riktiga ögonöppnare.

Det vittnar om en kollaps i sjukvårdsorganisationen och kan säga något om allvarligheten i en global spridning av samma kaliber som i Wuhan.

Får de som behöver sjukvård inte tillgång till sjukhusvård stiger antalet dödsfall, det är ingen nyhet, det är vi några stycken i tråden som har hävdat sedan ruta ett.

Tillståndet i Wuhan säger ingenting om hur många som kommer att avlida i övriga världen där det finns tillgång till en fungerande sjukvårdsorganisation med adekvata behandlingsmetoder för symptombehandling, under förutsättning att viruset inte får den spridning som vi ser i Wuhan.

Just därför är det långt mer intressant att bevaka hur spridningen ser ut i övriga världen, hur spridningen kan begränsas, och hur sjukvården och samhällen i stort förbereder sig för att mota viruset i grind.

Siffror och vittnesskildringar ifrån Wuhan är endast porr för domedagsprofeter, som visar hur det går när man inte agerar snabbt och organiserat.
Citera
2020-02-06, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Rättar dig. En vanlig influensa har dödstal på 0,01 - 0,05% Dvs hundradels procent, inte tiondels.

En vanlig influensa i Sverige har en dödlighet på ca. 1,7 per tusen insjuknade - 1,7 promille - 0,17 procent.
Senast redigerad av Valpen_ 2020-02-06 kl. 14:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag har läst dom artiklarna. Slutsatserna om att det skulle vara ovanligt att kremera människor i Kina är fortfarande helt grundlösa och paniken över att man väljer att kremera dödsfall skyndsamt mitt under en pågående epidemi är löjlig. Vad skulle alternativet vara? Öppen kista och en begravning med 100 pers? Hade Lulu varit lugn då?

Jag håller med dig i detta men är nyfiken på hur statistiken påverkas. De pålitliga siffrorna finns antagligen inte än.

En intressant reflektion är iofs att det riktigt dåliga läget rapporteras från det stället som anklagas för att försköna bilden. Om man skulle välja att inte ta hänsyn till siffror från Kina utan bara pålitliga objektiva källor så skulle den här tråden knappt finnas. 😎
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det vittnar om en kollaps i sjukvårdsorganisationen och kan säga något om allvarligheten i en global spridning av samma kaliber som i Wuhan.

Får de som behöver sjukvård inte tillgång till sjukhusvård stiger antalet dödsfall, det är ingen nyhet, det är vi några stycken i tråden som har hävdat sedan ruta ett.

Tillståndet i Wuhan säger ingenting om hur många som kommer att avlida i övriga världen där det finns tillgång till en fungerande sjukvårdsorganisation med adekvata behandlingsmetoder för symptombehandling, under förutsättning att viruset inte får den spridning som vi ser i Wuhan.

Just därför är det långt mer intressant att bevaka hur spridningen ser ut i övriga världen, hur spridningen kan begränsas, och hur sjukvården och samhällen i stort förbereder sig för att mota viruset i grind.

Siffror och vittnesskildringar ifrån Wuhan är endast porr för domedagsprofeter, som visar hur det går när man inte agerar snabbt och organiserat.

Problemet är dock att det inte går att begränsa det till Wuhan, det kommer att komma ut oavsett hur mycket vi försöker att begränsa det. Vad gör vi då?

Hur minskar man spridningen pga resor? En veckas karantän (eller två) efter varje resa utomlands?

Detta är frågor man borde försöka lyfta redan nu, men det är kanske det FHM redan gör. men internt..
...vi vet inte...
Citera
2020-02-06, 13:57
Medlem
Grollarens avatar
En berättelse från läkare i Wuhan om hur det gick till vid de första fallen som hon fick se. Intressant historia.

https://www.globaltimes.cn/content/1178756.shtml
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in