2020-02-06, 12:04
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Utifrån uppgifterna i tråden kommer dessa klappträn åka dit så det sjunger om det:

1. De har spanat med egen bil; Jeep Cherokee har setts på bottsplatsen innan morden, ägs av C*hristoffer
2. De tog med sig offrens bil och ställde den i Norrtälje. Med en sådan lång resa är det oundvikligt att DNA-spår lämnas i bilen och det blir svårt att bortförklara. Varför ens röra bilen?
3. En dylik fastighetsaffär gör sällan eller aldrig kontant och tortyren vittnar om att det inte funnits något av värde på plats. Desperation och stress när bytet går upp i rök är recept på oöverlagda beslut.
4. Cyklarna får vi vänta till FUP:en för att se signifikansen av men de verkar ha lämnats för vem som helst att hitta
5. Telefontrafiken nämnde någon, vad var det med det?

FUP:en skall bli mycket intressant att läsa men preliminärt verkar det som att Knocke och Smocke verkar ha mer talang...

Kommentarer:

1. Det står ingenstans att de spanat med egen bil. Bilen som spanade har ej nämnts. En jeep sågs lämna platsen efter morden.

2. Vi vet inte vem som kört bilen till Norrtälje, kan vara en tredje person som inte finns i register.

3. Det spekuleras om husaffären som motiv. Men även det är osäkert.

4. Huset ligger väldigt avsides, mitt antagande var att de var svårfunna. De nämndes inte att det par som var ute vid huset hade sett några cyklar.

5. Att de skulle ha använt egna telefoner är en hypotes, men det är oklart.

Vi väntar alla med spänning på FUP:en.
Senast redigerad av Stilichio 2020-02-06 kl. 12:06.
Citera
2020-02-06, 12:04
Medlem
Rätt klantigt att göra en sån här grej i närheten av sitt egna hem.

Ifall man lämnat DNA på brottsplatsen och rör sig i kriminella gränslandet kan man ju också råka ut för en masstopsning längre fram pga sin geografiska hemvist.

Isåfall var ju Edwin Gyllensvann smartare som genomförde sitt avskyvärda rånmord långt från hemmet.

Som tur var åkte den grisen fast ändå.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2020-02-06 kl. 12:04. Anledning: Fel
Citera
2020-02-06, 12:05
Medlem
Det verkar alltså vara en mc gäng inblandat.
Känns som det var 3 gm inblandade rent spontant eller kanske 4. Det brukar det vara vid såna här dåd.
Tror GM visste att paret nyligen sålt en gård och nu skulle dom pressa dom på pengar.
Inbrott för att stjäla prylar bara tror jag inte på.
Citera
2020-02-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, då blir det ju ännu olustigare.
Ja, det är otroligt viktigt att vara ytterst försiktig med att nämna namn om man inte har mycket goda grunder för det.

Jag tror att polisen kartlägger alla i parets närmsta närhet noga.

Vad som lett polisen till de killar som nu är anhållna vet vi inte. Visserligen är de anhållna på sannolika skäl (den högre misstankegraden), men ingen vet om det håller för en häktning i morgon. Det återstår att se.

Klart det räcker till häktning.
Citera
2020-02-06, 12:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Utifrån uppgifterna i tråden kommer dessa klappträn åka dit så det sjunger om det:

1. De har spanat med egen bil; Jeep Cherokee har setts på bottsplatsen innan morden, ägs av C*hristoffer
2. De tog med sig offrens bil och ställde den i Norrtälje. Med en sådan lång resa är det oundvikligt att DNA-spår lämnas i bilen och det blir svårt att bortförklara. Varför ens röra bilen?
3. En dylik fastighetsaffär gör sällan eller aldrig kontant och tortyren vittnar om att det inte funnits något av värde på plats. Desperation och stress när bytet går upp i rök är recept på oöverlagda beslut.
4. Cyklarna får vi vänta till FUP:en för att se signifikansen av men de verkar ha lämnats för vem som helst att hitta
5. Telefontrafiken nämnde någon, vad var det med det?

FUP:en skall bli mycket intressant att läsa men preliminärt verkar det som att Knocke och Smocke verkar ha mer talang...

1. Det kan ju vara CÖs jeep, som har setts i närheten av brottsplatsen. Då funderar jag över den grå Volvo (tyckte jag mig se att det var) som beslagtogs och som skulle tillhöra 27-åringen, men när 25-åringens bostad? Minns jag fel, hade han någon bilfirma? Kanske någon bil därifrån?

2. Ja, åker man inte i en total skyddsutrustning är det mycket svårt att inte lämna spår. Men man kan alltid hävda att man bara kört bilen/varit passagerare. Jag tänker att det ville lämna villospår och fördröja upptäckt. Och trodde nog att de skulle komma undan.

3. Eftersom det verkar vara lokalbor som är gm (om det är de som är skyldiga), så har de säkert fått nys på något sätt om försäljningen. Kanske någon hade skulder till någon och de var desperata, mer än att de bara var golddiggers?
Då kan det blir slarviga beslut som tas.

4. Visserligen var cyklarna för vem som helst att hitta. Men ändå kanske inte? Om cyklarna är involverade (vilket jag tror), så var de ändå uppdragna i skogen. Kanske de inte trodde att de skulle kunna kopplas till morden?

5. Mobiltrafiken var det @NONVIOLONCE som nämnde.
Kan de verkligen ha varit så korkade att de hade mobilerna med sig dit?
Eller är det något annat som lett polisen dom på spåren först, och därefter har man sett att det finns mastuppkopplingar nära brottsplats och sedan Norrtälje?
Kanske finns även sms mm mellan dem, men raderade? Som kan återskapas? Eller har de haft andra mobiler med sig? Som ändå kunnat kopplas till dom?
Citera
2020-02-06, 12:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Nej fast här kan vi spekulera, eller hur:

Bilen, Dna och eventuell mobiltrafik...

Absolut.
Det är det flashback är till för.

Men när det droppas många namn av samma person, där man inte vet hur källan ser ut, då blir det inte bara förvirrande, utan också stor risk att vanliga hederliga personer kan bli uthängda, utan att ha ett dugg med mordet att göra.

För varje person som nämns, påbörjas ett grävarbete.
Citera
2020-02-06, 12:39
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Absolut.
Det är det flashback är till för.

Men när det droppas många namn av samma person, där man inte vet hur källan ser ut, då blir det inte bara förvirrande, utan också stor risk att vanliga hederliga personer kan bli uthängda, utan att ha ett dugg med mordet att göra.

För varje person som nämns, påbörjas ett grävarbete.

Håller med, onödig tid för oss och katastrof för oskyldiga som pekas ut.

Det som sätter myror i mitt huvud är bilen som polisen transporterade bort.
Det var klart och tydligt en Volvo. Finns igen koppling till de anhållna.

Läste just ett av dina senaste inlägg och insåg att du funderar på exakt samma gåta..
Senast redigerad av Stilichio 2020-02-06 kl. 12:45.
Citera
2020-02-06, 12:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Håller med, onödig tid för oss och katastrof för oskyldiga som pekas ut.

Det som sätter myror i mitt huvud är bilen som polisen transporterade bort.
Det var klart och tydligt en Volvo. Finns igen koppling till de anhållna.

Nä, det skrevs i media att den skulle tillhöra 27-åringen, som då äger en jeep 2006. Det kan man ju kalla äldre modell, vilket har nämnts i pressen.

Nu vet jag ju att media skriver fel ibland. Så det skulle kunna vara fel; att den grå bilen är 25-åringens istället.

Men han hade ett bilföretag: P*rn*toft bil.

Så det skulle kunna vara en av hans bilar.

Men varför bärgas då inte hans jeep??
Saknas den? Man är ju intresserad av den enligt media mellan 10-15/1.

Det är klurigt.
Citera
2020-02-06, 12:51
Medlem
Citat:
Nä, det skrevs i media att den skulle tillhöra 27-åringen, som då äger en jeep 2006. Det kan man ju kalla äldre modell, vilket har nämnts i pressen.

Nu vet jag ju att media skriver fel ibland. Så det skulle kunna vara fel; att den grå bilen är 25-åringens istället.

Det är klurigt.

Stod det inte igår att de fortfarande sökte efter Jeepen?
Citera
2020-02-06, 12:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Kommentarer:

1. Det står ingenstans att de spanat med egen bil. Bilen som spanade har ej nämnts. En jeep sågs lämna platsen efter morden.

2. Vi vet inte vem som kört bilen till Norrtälje, kan vara en tredje person som inte finns i register.

3. Det spekuleras om husaffären som motiv. Men även det är osäkert.

4. Huset ligger väldigt avsides, mitt antagande var att de var svårfunna. De nämndes inte att det par som var ute vid huset hade sett några cyklar.

5. Att de skulle ha använt egna telefoner är en hypotes, men det är oklart.

Vi väntar alla med spänning på FUP:en.

!. Just det, det är sant:

"En Jeep Cherokee av äldre modell har synts i närheten av det mördade parets hus.
Polisen är intresserad av alla sorts iakttagelser av bilen.
"

https://mitti.se/nyheter/polisen-cherokee-dubbelmordet/?omrade=vallentuna

Det som förbryllar är ju detta:
(med tidningen syftar Expresen till AB)

"Tidningen uppger även att ett vittne berättat för polisen att hen sett en Chevrolet som har kört från brottsplatsen tillsammans med en annan bil som kan ha varit det mördade parets."

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifterna-om-dubbelmordet-i-vallentuna/

Frågan är ju om det handlar om samma bil, eller olika?
Samma vittne eller olika?

Jag hoppas ju på att de grannar som var flinka nog att registrera registreringsnummer på de bilar som verkat ha åkt i området den senaste tiden, har lyckats få fatt på något för utredningen väsentligt nummer.
Citera
2020-02-06, 12:54
Medlem
Stilichios avatar
Citat:

Det är klurigt.

Om man tittar på medias video så ser man att bilen som hämtas är en Volvo.
Den är dessutom inte svart, vilket 27-åringen jeep är.
Citera
2020-02-06, 13:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Stod det inte igår att de fortfarande sökte efter Jeepen?

Tvetydig rubrik i Mitti Vallentuna, uppdaterad 3/2.

Rubrik:
"Polisen söker Jeep Cherokee efter dubbelmordet i Vallentuna"

Ingress:
"En Jeep Cherokee av äldre modell har synts i närheten av det mördade parets hus.
Polisen är intresserad av alla sorts iakttagelser av bilen
."

artikeltext om jeepen:
"Mörk Cherokee
Polisen intresserar sig också för vad folk sett av en äldre Jeep Cherokee i en mörk färg. En bil av den modellen har synts kring det mördade parets fastighet dagarna kring morden. Paret hittades mördade natten till den 16 januari.

För båda bilarna är polisen intresserade av iakttagelser från den 10-11 januari och framåt.
"

https://mitti.se/nyheter/polisen-cherokee-dubbelmordet/?omrade=vallentuna

Mitti 5/2, uppdaterad 5/2:

"Åklagaren: Fortsätt tipsa om bilarna från dubbelmordet"
[...]
"Åklagaren Jenny Karlsson vill fortfarande ha allmänhetens hjälp. Allt kring en vit Skoda och en svart Jeep Cherokee är av intresse."
[...]
"Tips fortfarande intressant
Även tips om en svart Jeep Grand Cherokee som synts i området 10-15 januari är av intresse, enligt Jenny Karlsson
."

https://mitti.se/nyheter/aklagaren-fortfarande-vallentuna/?omrade=vallentuna

Så jag funderar på om den saknas?
Eller det enbart handlar om alla observationer för att kartlägga vad som har hänt. Eller både och.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in